Gde počinje? Curtea de Argeș
Gde se završava? Carțișoara
Koliko je to dugačko? 114 km
Zašto je super?
Ova putanja je postala logičan izbor svakog motocikliste otkako ga je Top Gear predstavio pre nekoliko godina, put definitivno nosi neku romantiku i daje dobar razlog da se poseti susedna Rumunija.
Malo istorije
Transfagarašan je izgrađen od 1970-1974 po ličnom naređenju Nikolaea Čaušeskua, koji je želeo da stvori stratešku rutu preko planine Fagaraš za prevoz trupa na sever ako Rumuniju napadne SSSR (kao što je Čehoslovačka bila 1968).
Šta treba da znam?
Put je dugačak 90 kilometara i prelazi južni deo Karpatskih planina. Nalazi se otprilike 200 km zapadno od rumunske prestonice Bukurešta što znači da će vam iz Srbije, zavisno odakle krećete, trebati dva do tri dana da se stigne tamo i nazad. Savet, ako idete, jeste da stignete ranije jer saobraćaj može biti gust.
Put DN7C zvanično postaje Transfagarašan u malom selu Albestii de Arges, 6 km severno od Curtea de Arges. Put se odavde stalno penje uzbrdo, i dok stignete do Capatenii Pamantului – poslednjeg sela pre nego što počnu ozbiljne ukosnice – pejzaž je već zadivljujući, a put se na nekim mestima drži za litice dok prolazi kroz divnu prirodnu klisuru.
Capatenii Pamantului je dom ruševina pravog Drakulinog zamka, Poienari, (stvarnog u smislu da je Vlad Dracul zapravo živeo ovde neko vreme. Zamak Bran – često reklamiran kao Drakulin zamak, nikada nije bio Vladov dom). Videćete impresivan zamak visoko sa vaše leve strane dok se približavate: možete posetiti ruševine, ali to uključuje penjanje uz više od 1500 veoma, veoma strmih stepenica. Nije za one sa slabim srcem. U podnožju uspona nalazi se pansion Pensiunea La Cetate.
Odavde vas niz ukosnica i tri kratka tunela dovode do sledećeg obeležja na Transfagarasanu, brane Vidraru. Jedna od najvećih hidroelektrana u Evropi, put prolazi preko vrha brane (završena 1966. godine) i pruža fantastičan pogled na jezero Vidraru. Samo pokušajte da ignorišete ogromnu reklamu za kompaniju za proizvodnju cementa koja je bez razmišljanja oslikana za okolinu na kamenu i, predlažemo, bojkotujete njihove proizvode. Dok izlazite sa brane, pazite na stub za struju prerušen u Promotejevu statuu – koja predstavlja moć – na litici direktno ispred vas. Ako nađete parking, neke stepenice vam omogućavaju da se popnete do statue, odakle se pruža još bolji pogled na jezero.
Tokom leta postoje izleti brodom po jezeru. U trajanju od 30 minuta i koštaju 10 leja po osobi. Vremena polaska su ad hoc u zavisnosti od toga koliko posetilaca ima, ali tokom jula i avgusta – posebno vikendom – nikada ne bi trebalo da čekate predugo. Nekoliko stotina metara dalje pored puta nalazi se Hotel Posada Vidraru.
Transfagarašan zatim prati obris jezera (i još jedan hotel sa pogledom na jezero, Valea cu Pesti), vodu koja se često vidi kroz drveće sa vaše leve strane. Dolina tada postaje postepeno sve strmija, pre nego što se naglo uspinje, do svoje najviše tačke: 890 m dugog tunela Kapra, na nadmorskoj visini od 2042 m. (Ova činjenica znači da Transfagarašan zapravo nije najviši put u Rumuniji. Transalpina zapadnije dostiže maksimalnu nadmorsku visinu od 2145 m). Imajte na umu da se uz put nalazi još jedan hotel, Conacul Ursului, neposredno pre početka ukosnica na južnoj strani: njegov restoran sa povoljnim cenama je pristojno mesto za zaustavljanje zbog hrane, pošto je obično manje gužve od mesta na vrhu.
Kada izađete iz tunela Kapra, pejzaž se iznenada menja, a često i vremenske prilike sa njim. Dok je južna strana relativno blag uspon, napravljen najvećim delom kroz drveće uz obalu jezera Vidraru, scena na severnoj strani je malo manje spektakularna: široka otvorena dolina sa putem punih serpentina koji se vidi dokle pogled seže. Ovo je klasična slika sa razglednice na Transfagarasanu i ona koja je navela Džeremija Klarksona da ga nazove „svaka sjajna krivinasa svake velike trkačke staze poređane jedna za drugom.“
U Balea Lac-u, odmah ispod tunela, nalaze se dva udobna pansiona (Cabana Paltinu i Cabana Balea Lac) i – zimi je tu ledeni hotel ako želite da ostanete ovde preko noći. Pansioni takođe imaju dobre restorane. Pogledajte balealac.ro za više informacija. Zimi postoji žičara koja omogućava pristup pansionima i ledenom hotelu iz Balea Cascade, pošto je put zatvoren.
Pored velikog parkinga na izlazu iz tunela postoji i prilično neuobičajena, turistička pijaca.
Od jezera Balea, 25 km vožnje najspektakularnijim delom Transfagarašana do Kartišoare, traje oko 45 minuta, iako vikendom – kada se ovde pojavi polovina Rumunije – može potrajati duplo više. Kao takav, savetujemo svima koji planiraju da se voze Transfagarašanom da to učine to tokom nedelje, izbegavajući subotu i nedelju. Postoji vrlo malo mesta za zaustavljanje i fotografisanje (i videćete da većina ljudi to pokušava da uradi tako što će visi kroz prozore svojih automobila). Postoji nekoliko malih spomenika onima koji su radili (i umrli) na putu, ali prva glavna stanica na putu dole je Balea Cascada (vodopad Balea). Žičara odavde vodi nazad do Balea Lac-a, a tokom zime (kada je put iza ove tačke zatvoren) je jedini put do gore. Žičara obično radi i tokom leta.
Ako vam se ne žuri, uputite se u Sibiu, najneverovatniji grad Transilvanije, samo 25 km od Avriga
Imajte na umu da sam put DN7 prolazi duž doline Olt i sam po sebi je divna vožnja, posebno deo koji prolazi kroz Nacionalni park Cozia. Ako imate vremena, zaustavite se u manastiru Cozia iz 14. veka: jednom od najstarijih u Rumuniji. Godine 1986. vitraži sa portretima Nikolaja i Elene Čaušesku dodani su onima na kojima su Decebala, Burebiste i druge velike istorijske rumunske vođe: oni su od u međuvremenu uklonjeni.
Još nešto?
Proverite da li je put otvoren pre nego što krenete. Generalno, zatvoreno je od sredine oktobra do početka juna zbog snega, tako da je vremenski okvir kada možete ovuda proći veoma kratak. Nekako najbolje bi bilo da posetu ovoj saobraćajnici iskoristite kao produženi vikend sa saputnicom ili prijateljima.