Zamena ulja za motocikle
Motorno ulje je jedan od „habajućih delova“ benzinskog motora. Kilometraža, toplota motora i stil vožnje su faktori koji doprinose da ulje i njegovi aditivi postepeno gube svojstvo podmazivanja. Dakle, da biste bili sigurni da vam motor pruža dug i pouzdan rad, uvek treba da menjate ulje u intervalima koje je proizvođač naveo u uputstvu za upotrebu.
5 smrtnih grehova kada se menja ulje
NEMOJTE: Zamenite ulje odmah nakon vožnje biciklom – opasnost od opekotina od vrelog ulja!
NEMOJTE: Zamenite ulje i NE menjajte filter za ulje – novo ulje bi uskoro bilo kontaminirano starim, prljavim filterom.
NEMOJTE: izbacivati ulje u odvod – ulje je opasan otpad!
NEMOJTE: Ponovo koristite staru zaptivku – ulje može kapati i pasti na vaš zadnji pneumatik.
NEMOJTE: Stavljajte motorno ulje automobila u motor motocikla!
Zamena ulja u motoru – sada da počnemo
1 – Uklonite čep za punjenje
Pre zamene ulja, vozite motocikl dok se ne zagreje (ne vruće). Zaštitite pod svoje garaže velikom čaršavom da uhvati prskanje. U zavisnosti od motocikla, možda ćete prvo morati da uklonite plastični oklop da biste došli do čepa za odvod. I umesto da pozajmite najbolju kuhinjsku činiju vaše mame, sada je možda pravi trenutak da uložite u odgovarajuću posudu za kapanje ulja. Da biste omogućili da ulje iscuri iz motora, potrebno je da pustite dovoljno vazduha na vrhu – tako da sada otpustite i uklonite čep za punjenje.
2 – Ocediti ulje
Koristeći čegrtaljku sa šestougaonim utičnicom, olabavite čep za ispuštanje ulja i polako ga odvrnite i uklonite. Ulje je verovatno još uvek prilično vruće, pa biste možda želeli da napravite poslednjih nekoliko okreta koristeći krpu da biste zaštitili ruke.
Uvek postavljajte novi filter za ulje svaki put kada menjate ulje. Postoje dve vrste filtera: jedan izgleda kao konzerva jer ima svoje kućište, dok drugi izgleda kao smotana mini harmonika i napravljen je od filter papira. Ovaj tip treba da se ugradi u kućište na motoru.
3 – Uklonite filter za ulje sa kućištem
Dodatak ključa za filter za ulje za čegrtaljku olakšava otpuštanje filtera u obliku limenke.
Novi filter za limenke je opremljen zaptivkom, koju je potrebno malo nauljiti pre ugradnje.
Pre nego što instalirate novi filter, proverite da li je isti kao onaj koji zamenjujete (visina, prečnik, površina zaptivke, navoj itd.). Zategnite novi filter za ulje sa patronom prema uputstvima u priručniku za vaš motocikl: Uvek pratite specifikacije proizvođača vozila!
4 – Filter za ulje bez kućišta
Filteri koji izgledaju kao mini harmonika smešteni su u kućište koje drži ili centralni šraf ili nekoliko šrafova oko ivice.
U skoro svim slučajevima, naći ćete ovu vrstu filtera na prednjem delu motora. Odvrnite poklopac (pazite da ne iscuri zaostalo ulje!), uklonite stari filter (obratite pažnju na koju stranu je postavljen), očistite kućište i umetnite novi filter, pazeći da je pravilno poravnat.
U zavisnosti od proizvođača, na kućištu, poklopcu ili centralnom zavrtnju mogu biti zaptivke ili zaptivke, a sve to treba da zamenite novim. Za više informacija o ovoj temi, pogledajte Zaptivke i zaptivke u našim „uradi sam“ savetima.
Kada zatvorite kućište i zategnete zavrtnje moment ključem, obrišite sve tragove ulja na motoru pomoću sredstva za čišćenje. Nemojte štedjeti na čišćenju, inače ćete primetiti gasove prilično neprijatnog mirisa kada se motor zagreje – da ne spominjemo izuzetno tvrdoglave mrlje.
5 – Sipati ulje
Postavite novu zaptivku na čep za ispuštanje, zategnite ga u skladu sa specifikacijama proizvođača i zatim sipajte sveže ulje.
Proverite u uputstvu za upotrebu vašeg vozila tačnu količinu, viskozitet i specifikacije. I dok ste već kod toga, postavite novu zaptivku na čep za punjenje – to će vam kasnije uštedeti mnogo posla.
Napomena: Pokrenite motor na kratko, a zatim ponovo proverite nivo ulja i uverite se da nigde nema curenja.
6 – Instalirajte Stahlbus ventil za ispuštanje ulja
Ako želite da svoju sledeću zamenu ulja učinite lakšim i čistijim poslom, dobra je ideja da zamenite originalni čep za ispuštanje Stahlbus ventilom za ispuštanje ulja – ovo je savršen trenutak da napravite ovo malo, ali veoma korisno poboljšanje vašeg motocikla !
Sa Stahlbus ventilom za zamenu ulja, sve što treba da uradite da promenite ulje je da jednostavno odvrnete zaštitni poklopac i pričvrstite priključak za crevo za brzo otpuštanje. Ovo dovodi do otvaranja ventila i možete pustiti da ulje iscuri u posudu koju ste stavili ispod.
Kada odvojite priključak za crevo, ventil se automatski zatvara i potrebno je samo da vratite zaštitni poklopac. Promena motornog ulja ne može biti lakša. Manje je habanje navoja u kućištu motora i nema zaptivke za promenu. Naš kompletan asortiman Stahlbus odvodnih ventila možete pronaći u “Mi Bike”.
7 – Proverite nivo ulja
A kada raščistite garažu i odložite ulje na propisan način – ružne mrlje od ulja na podu najbolje je ukloniti sredstvom za uklanjanje mrlja od ulja, kao što je sredstvo za čišćenje kočnica – možete se vratiti na put.
Ali pre nego što montirate svog pouzdanog konja, dvaput proverite nivo ulja – posebno ako je vaš filter za ulje ugrađen u posebno kućište.
Sve o motornom ulju
Ništa ne funkcioniše bez ulja: trenje koje stvaraju klipovi, površine ležaja i zupčanici će uništiti vaš motor za kratko vreme.
Dakle, podrazumeva se da je redovna provera nivoa ulja ključna za dobrobit vašeg bicikla kao i redovna zamena ulja. Kako ulje stari, ono postaje kontaminirano metalnim česticama abrazije i ostacima sagorevanja i postepeno gubi sposobnost podmazivanja.
Uvek koristite posebno formulisana ulja za motocikle ili skutere koja su u skladu sa viskozitetom koji je naveo proizvođač vozila. Ovo je važno jer motori motocikala rade sa velikim brojem obrtaja, menjač generalno treba da bude podmazan motornim uljem, a (mokro) kvačilo takođe radi u ulju. Specijalni aditivi obezbeđuju visoku čvrstoću na smicanje i pritisak i termičku stabilnost, kao i pomažu u smanjenju habanja. Važno: Motorna ulja za automobile imaju dodatne aditive i dizajnirana su za motore sa suvim kvačilom. Mokra kvačila bi skliznula sa ovim uljem.
Odabir pravog ulja je od suštinskog značaja. Sintetička ulja su superiornija od mineralnih u pogledu termičke stabilnosti, zaštite od hladnog starta, smanjenja trenja i sprečavanja naslaga. To ih čini idealnim za trkačke bicikle i podešene motore. Međutim, ne mogu svi motori, a posebno kvačilo, da se nose sa takvim uljima visokih performansi. Zato uvek prvo proverite kod svog ovlašćenog prodavca. Ako je motor prešao veliku kilometražu, zamenu na drugo ulje treba razmotriti tek kada se motor očisti i pregleda.
Alternativa može biti upotreba polusintetičkog ulja, sa kojim većina kvačila može da se nosi bez problema. Mnoga savremena motorna ulja su zasnovana na tehnologiji sinteze HC. To znači da se bazna ulja hemijski proizvode u rafineriji postupkom koji se naziva hidrokreking. Ova bazna ulja imaju značajno poboljšane karakteristike kvaliteta i superiornija su od mineralnih ulja u pogledu protoka na niskim temperaturama (tj. performansi u hladnom vremenu) i njihove hemijske i termičke stabilnosti. Dodatne prednosti su brže podmazivanje motora kada ga upalite, znatno poboljšana čistoća motora i veća zaštita komponenti motora.
Sintetičko ulje se ne preporučuje za motocikle proizvedene pre 1970. Za klasične bicikle postoje specijalna jednostruka i višestruka ulja. I na kraju, ali ne i najmanje važno, ne zaboravite: koje god ulje da izaberete, uvek treba da vozite nežno dok se motor ne zagreje. Zahvaliće vam se još mnogo milja uživanja u vožnji biciklom.
Klasifikacije motornih ulja
API – Američka klasifikacija motornih ulja (American Petrol Institute
U upotrebi od cca. 1941. Klase “S” odnose se na benzinske motore, a “C” klase na dizel motore. Drugo slovo navodi standard performansi u svakom slučaju. Od 1980. primenjuje se standard S”F”, od ’88 S”G”, od ’93 S”H”, od ’96 S”J”, od ’01 S”L” itd. API CF je standard za automobile dizel ulja. API klase za dvotaktna ulja (slovo “T”) se više ne koriste. Ulja zupčanika i pogonskog vratila opisana su u klasama G4–G5.
JASO – Japanska klasifikacija motornih ulja (Japanska organizacija za standarde za automobile)
JASO T903 je trenutno najvažnija svetska klasifikacija motornih ulja za motocikle. Na osnovu API zahteva, JASO definiše dodatna svojstva dizajnirana da obezbede savršeno funkcionisanje ulja u kvačilima i zupčanicima sa mokrim karterom. U zavisnosti od ponašanja trenja u kvačilu, ulje se klasifikuje prema JASO MA ili JASO MB. JASO MA, a trenutno JASO MA-2, određuju veći koeficijent trenja. Ulja sa ovom klasifikacijom su posebno pogodna za kvačilo.
Klasifikacija motornih ulja ACEA Evropskog udruženja proizvođača automobila (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles)
Važi od 1996. Klase A1-A3 određuju ulja za benzinske motore, a B1-B4 ulja za dizel automobile.
Viskozitet (SAE – Društvo automobilskih inženjera)
Određuje viskozitet ulja i temperaturni opseg u kojem se može koristiti. Pravilo za savremena multigradna ulja je: što je manji broj ispred V („Zima”), ulje je tečnije na niskim temperaturama; što je veći broj iza V, to će biti jači film za podmazivanje na visokim radnim temperaturama.