Instaliranje utičnice za motocikl
U ovom „uradi sam“ savetu, pokazujemo vam u nekoliko jednostavnih koraka kako da instalirate strujnu utičnicu na svoj motocikl, za napajanje GPS satelitske navigacije, pametnog telefona i drugih uređaja.
Pre svega, biće vam potrebna strujna utičnica željenog tipa (USB utičnica, standardna utičnica u vozilu, utičnica za upaljač za cigarete). Sve ćete ih naći na vvv.louis.eu. Zatim morate pronaći najbolje mesto za strujnu utičnicu na vašem motociklu, u zavisnosti od toga koji uređaj nameravate da povežete na njega. Možete ga postaviti na upravljač ili ram, ispod montažne ploče ili u kokpit vozila. Pored napajanja vaših električnih uređaja, strujna utičnica se može koristiti i za punjenje baterije vašeg motocikla, pod uslovom da ne zahteva održavanje i da koristite odgovarajući adapter utikač za punjač.
Važno: Nešto tehničkog znanja o elektrotehnici vozila je prednost za ugradnju utičnice. Instalaciju treba da obavite sami samo ako se osećate sigurni u ovaj posao.
Instaliranje utičnice – sada da počnemo
01 – Izaberite položaj za montažu
Prvo izaberite gde ćete instalirati strujnu utičnicu, imajući u vidu ograničenu dužinu kabla. Kabl mora da može da dopre do baterije.
Ako nameravate da koristite utičnicu uglavnom za punjenje baterije, možda bi bilo dobro da je postavite blizu baterije, npr. na cevi okvira ispod bočnog poklopca. Izaberite mesto gde je zadnja strana utičnice zaštićena od prskanja vode. Mora biti sigurno montiran. Samo ako ga ostavite da visi sa kablova, teško da bi bio uredan posao, a takođe bi stvorio opasnost kada se vozite svojim motorom jer bi se utičnica okretala i mogla bi se zapetljati. Ako zaista niste imali sreće, možda bi vam se čak i zapleo za žbice na točkovima …
Za montažu na upravljač ili okvir koristite stezaljku, koja se obično isporučuje zajedno sa utičnicom. Utičnica i kabl ne smeju da ometaju zaključavanje upravljača. Ako vaš motocikl ima standardni metrički upravljač od 22 mm, trebalo bi da koristite gumenu podlogu kada pričvršćujete stezaljku. Za tanju cev, npr. na okviru, možda ćete morati da koristite gumeni ili metalni umetak da biste smanjili prečnik stezaljke.
Ako utičnicu za struju ugrađujete u kokpit ili instrument tablu ili na nosač, obujmica, naravno, neće biti potrebna. U tom slučaju, izbušite rupu odgovarajuće veličine (proverite prečnik otvora koji je naveden u uputstvu za ugradnju za strujnu utičnicu), umetnite utičnicu odozdo i pričvrstite je nazubljenom navrtkom.
02 – Provucite kabl
Sada morate da usmerite kabl za povezivanje do baterije. Ovo može uključivati uklanjanje rezervoara, sedišta i eventualno bočnog poklopca.
Uverite se da se sajla nigde ne može zakačiti ili povući (npr. kada je upravljač potpuno zaključan). Kabl takođe mora biti na bezbednoj udaljenosti od vrućeg motora i svih pokretnih delova.
Veoma je važno da kabl adekvatno pričvrstite vezicama za kablove – po mogućstvu u boji koja se dobro slaže sa farbom vašeg motocikla. Jednostavno će izgledati mnogo bolje!
03 – Povezivanje utičnice
Postoje dve opcije za povezivanje pozitivnog kabla: ili na sam akumulator ili preko pozitivnog terminala za paljenje. Šta god da izaberete, trebalo bi da instalirate linijski osigurač.
Direktna veza sa baterijom
Ako nameravate da punite bateriju preko strujne utičnice, npr. koristeći punjač baterija ProCharger, onda je preporučljivo spojiti utičnicu na samu bateriju. Ovo je takođe dobra opcija ako želite da punite svoje elektronske uređaje kad god se zaustavite da biste napravili pauzu od putovanja.
Paljenje mora biti isključeno pre nego što spojite kablovske papučice na akumulator. Ali prvo pronađite odgovarajuće mesto za povezivanje male kutije sa osiguračima (npr. ispod bočnog poklopca). Postoje razne vrste kutija sa osiguračima. Sa onim koji je ovde ilustrovan, potrebno je da isečete pozitivni kabl utičnice, zatim postavite dva kraja kabla na metalne kopče kutije sa osiguračima i pritisnete kopče zajedno tako da prodru u kabl i ostvare kontakt. Trebalo bi jasno da čujete kako klipovi škljocnu na svoje mesto.
Zatim umetnite nožni osigurač od 5 A u kutiju sa osiguračima.
Sada zašrafite kablovske papučice na bateriju. Da biste izbegli kratki spoj ako alat koji koristite treba da dodirne okvir, prvo uklonite kabl za uzemljenje sa negativnog terminala baterije, a zatim kabl sa pozitivnog terminala. Nakon toga, prvo pričvrstite crveni kabl na pozitivni terminal, a zatim crni kabl na negativni terminal.
Povezivanje na pozitivni terminal za paljenje
Prednost ovog načina povezivanja je što niko ne može da koristi strujnu utičnicu osim ako mu vi to ne dozvolite jer utičnica radi samo kada je kontakt uključen. Nikada ne dodirujte kabl za napajanje koji napaja važne komponente (npr. svetlo ili kalem za paljenje). Umesto toga preporučujemo povezivanje na kabl za sirene.
I ovde je važno prvo isključiti paljenje. Zatim povežite crveni pozitivni kabl utičnice sa kablom sirene.
Za više informacija o najboljem načinu da uspostavite ovu vezu, idite na „uradi sam“ savet Kabelske veze. U našem primeru, spojili smo kabl pomoću navlake za lemljenje.
I ovde bi trebalo da koristite ugrađeni osigurač da biste dodatno zaštitili utičnicu. Povežite crni negativni kabl na tačku uzemljenja. Utičnica je sada potpuno povezana i spremna za upotrebu.
04 – Provera funkcije
Proverite da li utičnica i električni sistem vašeg motocikla svuda ispravno funkcionišu pre nego što ponovo postavite delove koje ste uklonili.
05 – Ponovo montirajte oblogu i sedište
Sada možete ponovo da instalirate sve delove koje ste ranije uklonili.
06 – Ponovo proverite električni sistem
Pre nego što krenete na svoj motocikl, još jednom proverite da li svi električni uređaji ispravno funkcionišu. Bolje sprečiti nego lečiti!
Važno: Držite utičnicu zatvorenu kada se ne koristi kako biste sprečili da se kišnica i prljavština skupljaju u njoj.
Bonus saveti za prave „uradi sam“ mehanike
Pravi redosled je važan kada se odvrću ili zategnu zavrtnji
Ne radi se toliko o smeru kazaljke na satu ili suprotnom od kazaljke na satu, već o pravom redosledu za odvrtanje više šrafova (npr. na kućištima). Odgovor je: obrnutim redosledom. Dakle, ako vaš priručnik za radionicu navodi tačan redosled za zatezanje šrafova, jednostavno radite suprotno kada ih odvrćete. Onda ne možete pogrešiti.
Stari tepih je odlična ideja
Bez obzira koliko dobro izgleda sveže ofarbani betonski pod u vašoj garaži ili radionici, ipak je mnogo bolje odložiti stari, ali još uvek upotrebljiv komad tepiha. Za početak, mnogo je udobnije za vaša kolena. A ako vam nešto padne, neće se odmah razbiti, dok se ulje i druge tečnosti brzo upijaju. Stari tepih će takođe pomoći da vaša stopala budu topla na hladnom podu.