Dobre kočnice na vašem motociklu najbolje su životno osiguranje. Mnoge standardne kočnice motocikla mogu se optimizovati, posebno ako je vaš bicikl star nekoliko godina. Dakle, sledeći saveti se fokusiraju na povećanu snagu kočenja i poboljšanu kontrolu, što će vožnju vaše mašine učiniti bezbednijom i opuštenijom.

Opšti saveti o kočenju
Pre nego što napravite bilo kakve promene na vašim kočnicama, treba da imate na umu da mnogi biciklisti nisu ni svesni punog potencijala svog kočionog sistema, a kamoli da ga koriste u potpunosti. Kao i kod većine stvari, praksa čini savršenim. Najbolji savet je da saznate koja su vaša ograničenja tako što ćete postepeno povećavati pritisak koji vršite na ručicu kočnice. Nije bitno da li je površina koju koristite za ovaj test suva ili mokra. Idealno mesto za vežbanje kočenja je veliko parkiralište ili industrijsko imanje koje je prazno vikendom. Ili još bolje, razne organizacije nude posebne treninge kočnica sa stručnim instruktorima, koji se održavaju u centrima za obuku gde nema drugog saobraćaja.

Nadogradnja/optimizacija vašeg kočionog sistema
Sledeći saveti se koncentrišu isključivo na optimizaciju hidrauličnih disk kočnica, koje su već dugi niz godina standard na novim motociklima. U suštini, sve disk kočnice se sastoje od istih komponenti:

Poluga kočnice
Kočiona pumpa
Hidraulični vod
Kočna čeljust sa klipom
Kočione pločice
Kočioni diskovi
Pokazujemo vam koje komponente se mogu optimizovati i kako to poboljšava performanse kočenja.

Važno: Ako nemate potrebne veštine za rad na kočnicama, trebalo bi da odnesete svoj bicikl u radionicu za motocikle ili potražite stručnu pomoć ako posao obavljate kod kuće.

Zamena kočionih pločica
Kočione pločice se sastoje od mešavine različitih materijala. Takozvane organske kočione pločice su napravljene uglavnom od ugljeničnih jedinjenja. Sinterovane metalne kočione pločice, s druge strane, sadrže metalne komponente spojene zajedno pod visokim pritiskom, što znači “sinterovano”. Koje kočione pločice najbolje funkcionišu na kom motoru zavisi od kočionog diska, na primer, ali i od podešavanja ABS sistema.

Generalno, organske pločice su nešto mekše (i jeftinije), što olakšava glatku kontrolu nivoa sile kočenja koju primenjujete preko ručice kočnice. Smatra se da sinterovane pločice imaju više „zagriza“, odnosno veću snagu kočenja, tako da su pravi izbor ako ste sportski vozač koji ima tendenciju da koči kasnije i jače.

Pošto su kočione pločice habajući delovi i ionako ih je potrebno menjati u redovnim intervalima, svakako vredi eksperimentisati sa različitim pločicama. Za informacije o tome kako sami da montirate nove kočione pločice, idite na „Uradi sam“ savet Kočione pločice.

Zamena kočionog diska
U ranim danima, kočioni diskovi su bili skoro uvek napravljeni od (sivog) livenog gvožđa, ali danas je liveni čelik materijal izbora. Čelik je manje sklon rđi i, s obzirom na pravu leguru, nudi uporedive koeficijente trenja kao i liveno gvožđe. Dakle, materijal više ne igra ulogu u optimizaciji performansi kočenja. U tom pogledu, dizajn diska je važniji. Rupe i prorezi povećavaju površinu (u odnosu na masu diska). To znači da se toplota izazvana trenjem prilikom kočenja može brže raspršiti. Pored toga, rupe na disku se ponašaju kao gazeći sloj na gumi kada se vozite po kiši, odnosno kanališu vodu koja bi inače u velikoj meri smanjila učinak kočenja.

Inače, kada govorimo o “plutajućem” kočionom disku, to nema nikakve veze sa vodom. Ono što zapravo znači je da je kočioni disk montiran na takav način da dozvoljava određeni stepen bočnog pomeranja. Ova vrsta montaže se uvek koristi kod kočnica sa fiksnim čeljustima (dvoklipni), dok su čvrsti kočioni diskovi potrebni kod “plutajućih” čeljusti kočnica (jednoklipnih). Uradi sam savet Kočioni diskovi, pokazuje vam kako da zamenite kočione diskove.

Pretvaranje/podešavanje ručice kočnice
Neki problemi sa kočenjem imaju veoma jednostavan, ergonomski uzrok. Polugu kočnice koja ne pristaje dobro vašoj ruci nije lako kontrolisati glatko. Rešavanje ovog problema je odabir podesivih poluga kočnice (i kvačila) iz Louis asortimana.

Ove rezervne poluge dolaze u standardnoj dužini ili u sportskoj kratkoj verziji. Takođe možete nabaviti poluge čija je dužina beskonačno podesiva. Pored toga, neke poluge imaju spoj koji omogućava da se poluge preklope umesto da se otkače ako doživite nesreću ili ako vaš bicikl udari o palubu. Ova konverzija je brza i laka za čak i neiskusne „uradi sam“ mehaničare. Objašnjavamo kako u Uradi sam savetu CNC poluge. Ručice kočnica moraju biti odobrene i dolaze sa sertifikatom o ispitivanju komponente ili odobrenjem tipa vozila, pogledajte „uradi sam“ savet Inspekcija bezbednosti vozila i zakon EU.

Tačke za podešavanje na zadnjoj pedali kočnice
Slična je priča i sa zadnjom pedalom kočnice. Većina zadnjih pedala je lako podesiti po visini tako da vam ne smetaju stopalu, ali su takođe lake za rukovanje. Podešavanje se vrši ili pomoću zupčanika na osovini pedale ili podešavanjem kočione poluge.

Nadogradnja sa aksijalne na radijalnu pumpu
Mnogi motocikli su standardno opremljeni aksijalnim kočionim pumpama. Na skupim sportskim motociklima, međutim, proizvođači umesto njih ugrađuju radijalne pumpe – i to sa dobrim razlogom. Direktno dejstvo poluge sa radijalnom pumpom daje vam bolji osećaj kočenja, što je od velike pomoći u nezgodnim situacijama kočenja (npr. na mokroj površini puta ili kada se naginjete u krivinu). Neke zamenske pumpe čak imaju podesivu polugu:

Veći prečnik klipa = kraći hod poluge, brži odziv
Manji prečnik klipa = duži hod poluge, finija kontrola

Zamena kočionih vodova
Osim redovne zamene kočione tečnosti, takođe je dobra ideja zameniti gumena creva za kočnice koja se često postavljaju kao standard. Gumena creva slabe sa godinama.

Kao rezultat toga, kada povučete ručicu kočnice, stvoreni pritisak teži da zidovi creva budu izbočeni, a ne da pritiska kočione pločice na disk. Ovo smanjuje osećaj kočenja i, što je još gore, snagu kočenja. Rešenje je postavljanje čeličnih pletenih kočionih vodova. Kao što ime kaže, ove linije imaju spoljni omotač od pletenog čelika. Oni garantuju definisanu tačku pritiska i kontrolisanije kočenje.

Sve što treba da znate o prelasku na kočione vodove sa čeličnom pletenicom objašnjeno je u Uradi sam savetu Čelično pletene kočione vodove.

Redovno čišćenje kočnica
Obično se kočioni sistem čisti tek kada se zamene kočione pločice, ali ćete primetiti da vam redovnije čišćenje daje povećane performanse kočenja.

Prljavština iz vazduha i površine puta stvara masni premaz na kočionim diskovima. Možete koristiti sredstvo za čišćenje kočnica da biste uklonili svu masnoću i prašinu na diskovima. Klipove kočnica takođe treba čistiti i podmazati u redovnim intervalima kako bi se uklonila kočiona prašina koja se akumulira. Naš „uradi sam“ savet kočione pločice detaljno opisuje kako da očistite kočnice.