Promena semeringa viljuške na motociklu
Možda su to samo dva gumena prstena, ali su toliko važni! Zamislite da ste upravo proveli celo popodne umivajući se i glađujući svoj ponos i radost samo da biste otkrili da su, nakon nekoliko milja, cevi viljuške ponovo zauljene i prljave. Ako vam se ovo desi, to je zbog istrošenih zaptivki viljuške. U tom slučaju, prljava cev viljuške je najmanja briga. Neefikasno prigušivanje može ozbiljno da utiče na držanje puta, ali što je najgore, ulje koje curi može teći na kočnice i dovesti do njihovog otkaza. Ako menjate zaptivke viljuške, uvek ih treba zameniti sa obe strane.
Zamena zaptivki viljuške – počnimo
1 – Odvrnite zaptivni čep
Pre nego što bezbedno podignete prednji kraj vašeg motocikla, otpustite zaptivne čepove na cevima viljuške. To znači otkopčavanje stezaljki za gornje trostruko drvo.
2 – Izvucite cev viljuške
Kada je vaš motocikl bezbedno podignut, uklonite blatobran, točkove i kočione čeljusti. Dovoljno je samo vezati čeljusti sa jedne strane izolovanom žicom/kablom, jer ne morate da otvarate hidraulički sistem. Od ovog trenutka više ne smete da koristite ručicu kočnice. Kada se stege na donjem trostrukom stablu otkopčaju, povucite cevi viljuške nadole i van laganim pokretima uvijanja.
3 – Uklonite gornji zavrtanj za zaključavanje viljuške, ispustite ulje viljuške
Da biste uklonili zaptivne čepove, koristite čegrtaljku i odgovarajuću utičnicu, dok nežno pritiskate nadole, jer su čepovi i dalje pod blagim pritiskom čak i kada su opruge viljuške u opuštenom stanju.
Sada možete ukloniti odstojne cevi, ako su ugrađene, opruge i opruge viljuške. Obavezno zabeležite položaj svake komponente i redosled kojim ih uklanjate. Takođe je preporučljivo da radite samo na jednom sklopu viljuške u isto vreme kako ne biste pomešali delove.
Iscedite ulje u odgovarajuću tepsiju. Uklonite čep za odvod ako ga vaš bicikl ima. Videćete da će guranjem cevi viljuške unutra i van nekoliko puta ulje viljuške isprazniti nešto brže.
4 – Uklonite donji zavrtanj za zaključavanje viljuške
Vaš sledeći zadatak, koji može biti malo težak, je da uklonite šestougaoni zavrtanj koji drži klizač i prigušnu šipku zajedno odozdo. Da biste sprečili da se šipka amortizera okreće zajedno sa zavrtnjem, potrebno je da umetnete utičnicu odgovarajuće veličine i dve produžne šipke dole unutar cevi viljuške da biste uhvatili šipku. Ako nemate pravi alat, možda će vam pomoći da prethodno sastavite viljušku. Uz malo sreće, zategnuta opruga viljuške će sprečiti okretanje prigušne šipke.
Ispod zavrtnja sa šestougaonim utičnicom, naći ćete zaptivnu podlošku koja se uvek mora zameniti novom. Neophodno je da sa hromiranim cevima viljuške postupate sa istim oprezom kao i sa korpom sirovih jaja! Čak i najmanji urezi u oblasti zaptivke dovoljni su da unište cev viljuške, jer bi zaptivka ponovo curila nakon samo nekoliko milja nazad na putu. Ako stegnete viljušku u škripac, stegnite je samo na klizač, npr. na nosačima kočionih čeljusti. Ako ništa drugo ne uspije, sigurno ćete pronaći garažu koja će ukloniti zavrtnje pomoću vazdušnog ključa za malu naknadu.
5 – Uklonite osigurač
Sada morate da uklonite prsten koji pričvršćuje zaptivku ispod poklopca za prašinu. Koristite mali odvijač da pažljivo olabavite poklopac za prašinu. Zatim ga gurnite u cev i uklonite prsten pritiskajući ga prema unutra da biste ga izvadili iz žleba.
6 – Uklonite neispravnu zaptivku
Kada čvrsto stegnete klizač, povucite cev viljuške nekoliko puta trzajućim pokretom tako da vodeća čaura izbaci zaptivku iz klizača. Zatim možete povući zaptivku nagore. Ako vaša viljuška nije opremljena vodećom čaurom, onda zaptivka neće izaći kada izvučete cev viljuške, ali bi trebalo da bude prilično lako da se izvuče nakon toga. Ako rastavljate viljušku još dalje, npr. da biste ga očistili i proverili istrošenost (min. dužina opruge viljuške, istrošenost klizača, itd.), prvo ćete morati da konsultujete uputstvo za popravku bicikla. Imajte na umu da potpuno rastavljanje viljuške često znači zamenu raznih O-prstenova i kliznih čaura. Ako uopšte niste sigurni, prvo se obratite profesionalcu da biste saznali šta je tačno potrebno za vaš model bicikla. Nakon čišćenja viljuške, ponovo je sastavite. Postavite zavrtnje koji drže prigušne šipke sa novim bakarnim podloškama na dnu klizača.
7 – Instalacija sa drajverom zaptivke viljuške
Pre postavljanja nove zaptivke, nanesite malo masti na spoljnu površinu zaptivke da biste je lakše gurnuli u klizač, a zatim na zaptivnu ivicu da biste sprečili oštećenje kada ponovo sastavite viljušku. U idealnom slučaju, za umetanje zaptivke treba koristiti profesionalni drajver viljuške, ali možete koristiti i odgovarajuću cev. Koristite staru zaptivku kao podlogu kada počnete da točite. Ne bi trebalo da morate jako da kucnete da biste zabili zaptivku, ali šta god da radite, nikada nemojte koristiti oštre predmete koji mogu oštetiti zaptivku. Ugurajte zaptivku dovoljno daleko da možete utisnuti prsten u žleb pomoću odvijača.
8 – Dopunite ulje za viljuške
Napunite cevi viljuške uljem za viljuške, bilo na svom radnom stolu ili na biciklu, šta god vam odgovara. Odlučili smo da ih napunimo na biciklu. Ključna stvar je da budete sigurni da koristite pravi viskozitet i tačno jednake količine (proverite uputstvo za popravku i koristite mernu čašu, a možda i levak da biste izbegli bilo kakvo prosipanje). Ako viljuška ispadne kada naglo kočite, nema smisla menjati ulje većeg viskoziteta! Opruge viljuške su uzrok problema, a ne ulje, koje je odgovorno samo za prigušivanje. Urođeni problemi sa šasijom nekih motocikala mogu biti otklonjeni