Kontrola sajli na vašem motociklu: Nega i održavanje

Ako gas, sauh ili kvačilo, ili doboš kočnice na klasičnom motoru, počnu da rade manje glatko ili čak „zaglave“, hitno treba pogledati ručicu, a posebno prekontrolisati sajlu.

Prva stvar koju treba proveriti je da je sajla postavljena bez ikakvih pregiba i u što je moguće širem luku. Ako je priklještena ili ima uske krivine, biće potrebna znatno veća sila za rukovanje polugom. Ručice gasa treba uvek da se vrate automatski kada se otpuste. Ako to ne urade, razlog može biti i manje od idealnog kabla. Ili se cev za gas može trljati o upravljač, kontrolu ili kraj šipke (npr. zato što kontrola nije idealno postavljena). Ili je problem možda neispravno jezgro kabla ili nedostatak podmazivanja.

Redovno temeljno podmazivanje je neophodno kako bi se sprečilo prevremeno habanje kablova. Uvek koristite sprej za kontrolni kabl ako kabl ima teflonski uložak, koji je prepoznatljiv kao tanka beličasta cev unutar čaure kabla. Ovaj umetak je dizajniran da smanji trenje u jezgru.

Nemojte koristiti ulje, jer bi to izazvalo oticanje teflona i završili biste sa kablom koji je krut za rad. Ulje (idealno ne previše nisko viskozno) se mora koristiti samo za podmazivanje konvencionalnih kontrolnih kablova bez teflonskog jezgra – ali je i specijalni sprej za upravljačke kablove dobar i za njih. Ulje za kablove savršeno ga nanosi na unutrašnjost kabla.

Kabl je dovoljno podmazan kada mazivo izađe sa donjeg kraja. Ako koristite ulje, možete da okačite kabl preko noći da biste omogućili da ulje efikasno teče, a takođe i da uhvatite/uklonite višak.

Redovno proveravajte svoje kontrolne kablove, a ako otkrijete bilo kakve pokidane pojedinačne žice, trebalo bi da zamenite jezgro kabla ili ceo kabl što je pre moguće, jer ako se kontrolni kabl pokvari kada ste na putu, možete biti ozbiljni nevolje.

Iz tog razloga, oprezni biciklisti na svom biciklu uvek drže set kontrolnih kablova za hitne slučajeve i šrafove sa njima. Proverite da li su bradavice u vašem “kompletu za popravku” zaista prikladne za kontrole na vašem modelu bicikla i, ako nisu, dodajte prave.

Uvek nosite šrafciger koji dobro pristaje zavrtnjima za bradavice i par klešta za hvatanje tako da možete bezbedno da zategnete bradavice, a da ih ne oštetite.

Takođe će vam trebati rezači žice da biste isečili žicu na dužinu. Specijalni rezači kontrolnog kabla najbolje funkcionišu, jer ne gnječe žicu, ali dobar par rezača žice sa dugom drškom će obezbediti dovoljno sile – dok standardne kratke kliješta ili bočne makaze nisu baš efikasni.

Navojne bradavice treba da se koriste samo na sajlu kvačila kao hitna popravka da biste bili odvedeni do najbliže radionice. Nikada ne postavljajte kočione sajle sa navrtkom. Ako vam kabl kočnice pokvari, pozovite servis za kvarove i odvucite bicikl u radionicu. Kablovi prigušnice i prigušnice prenose samo male sile, tako da se mogu trajno opremiti navojnim spojnicama ako su dobro pričvršćeni. Ali čak i sa ovim kablovima, zalemljene bradavice su profesionalnija opcija.

U nekim situacijama možda ćete morati sami da sastavite kontrolni kabl. Na primer, ako nemate montažni pri ruci, ili pravi više nije dostupan za kupovinu. Ili ako vam je potrebna druga dužina kabla jer menjate upravljač. Ovo je relativno lak i jeftin posao. Unutrašnje jezgro kontrolnog kabla i spoljašnje kućište možete kupiti na metar, dok su bradavice i regulatori dostupni zasebno.

Prilikom sastavljanja kabla obratite pažnju na sledeće:

  • Jezgro uvek mora da ima određenu količinu otvora unutar kućišta kabla da bi se omogućilo da se kreće u malim radijusima sa malim trenjem. Za tanke kablove gasa i prigušnice dovoljan je otvor od 1 mm; deblji kablovi kvačila zahtevaju 1–1,5 mm otvora.
  • Prvo pažljivo proverite na originalnom kablu koje veličine bradavica su vam potrebne. Ponekad japanski proizvođači motocikala koriste bradavice koje nisu komercijalno dostupne. Pametni „uradi sam“ mehaničari neće dozvoliti da im to smeta: oni prave bradavice od tankih mesinganih šipki – koje možete nabaviti u lokalnoj „uradi sam“ prodavnici.
  • Ne zaboravite da naručite i krajnje prstenove. Često možete koristiti regulatore sa starog originalnog kabla.

Da biste napravili novi kontrolni kabl, takođe će vam trebati lemilica sa kapacitetom od najmanje 80 V ili, još bolje, duvaljka, malo lema, sredstvo za čišćenje kočnica i definitivno tečni fluks (takođe dostupan u prodavnicama „uradi sam“) da biste prethodno očistili jezgro. Započnite velikodušnim merenjem spoljašnjeg i unutrašnjeg kabla, na osnovu vašeg originalnog kabla ili položaja ugradnje na vašem motociklu (prilagođavajući dužinu ako koristite novi upravljač).

Lemljenje kablova – sada da počnemo

1 – Odrežite kabl na dužinu
Prvo zalemite bradavicu na jedan kraj jezgra kabla, sastavite kabl i probno ga postavite na bicikl da biste izmerili tačnu dužinu do kontrola. Ne zaboravite da vratite sve regulatore na osnovnu postavku i proverite, na primer, da li je otpuštanje kvačila na motoru takođe u osnovnoj postavci. Ali uzmite u obzir potrebnu količinu otvora kabla (približno 2–3 mm) i ostavite jezgro da viri nekoliko milimetara iz (još labave) bradavice tako da možete da je zalemite.

Spoljašnji deo kabla mora pravilno da leži u podešavačima, a ne da leži na spoljnoj ivici, tako da možete optimalno da isečete jezgro na dužinu!

2 – Raširite jezgro kabla u nazuvu za lemljenje
Pažljivo proverite sve, jer kada zalemite drugu bradavicu, više ne možete podesiti kabl. Zatim skinite kabl i zalemite drugu bradavicu. Prilikom lemljenja postupite na sledeći način: Očistite kraj kabla sredstvom za čišćenje kočnica. Stavite bradavicu, ostavljajući kraj jezgra da malo viri. Učvrstite bradavicu u škripcu i odvijačem proširite pojedinačne žice jezgra tako da bradavicu nije tako lako skinuti. Ovo kasnije omogućava robusniju tačku lemljenja.

3 – Očistite kraj kabla sa priključkom za lemljenje u tečnom flusu
Sada uronite kraj kabla sa bradavicom u tečni fluks da biste ga temeljno očistili. Ovo je neophodno da bi se lem zalepio, inače će se odvojiti od žice. Čišćenje sredstvom za čišćenje kočnica ili razređivačem nije dovoljno!

4 – Priključci za lemljenje
Zagrejte bradavicu pomoću lemilice/duhalice. Ne zagrevajte jezgro do usijanja, jer to može učiniti lomljivom. Sada nanesite lem na bradavicu odozgo sa raširenim krajem jezgra okrenutim nadole. Lemljenje je savršeno kada lem teče pravo u bradavicu i formira loptu na drugom kraju.

5 – Turpija zalemljena bradavica glatka
Pustite da se bradavica ohladi. Sada možete turpijati glavu bradavice da je zagladite. Temeljno podmažite gotov kabl pre nego što ga instalirate (pogledajte gore). Prilikom postavljanja kabla, proverite da ne trlja nepotrebno o komandu, jer to može dovesti do prevremenog habanja. Zagladite sve tačke trljanja turpijom/šmirglom. Uverite se da dozvoljavate dovoljno igre. Ako je sajla za gas previše zategnuta, to bi moglo poremetiti brzinu motora u praznom hodu ili nenamerno otvoriti gas kada je upravljač potpuno blokiran. Premalo zazora kvačila može dovesti do proklizavanja kvačila. U kablu kvačila treba da bude 2-3 mm otvora.