Kako funkcioniše hlađenje motora

Vodeno hlađenje – ili tačnije, tečno hlađenje – je standard u modernim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Doduše, vazdušno hlađeni motor sa svojim rebrima za hlađenje izgleda prilično elegantno, ali što se tiče smanjenja buke i ujednačene temperature i hlađenja motora, tečno hlađenje je jednostavno bolje.

Sistem za hlađenje motora je podeljen na mali i veliki krug. Mali rashladni krug je kontrolisan termostatom i zaobilazi radijator (veliki krug) tako da motor brže dostiže radnu temperaturu.

Kada temperatura rashladne tečnosti dostigne pribl. 85°C, termostat se otvara i rashladna tečnost teče kroz radijator, koji se nalazi u struji vazduha. Ako rashladna tečnost postane toliko vruća da radijator nije u stanju da je dovoljno ohladi sam, aktivira se električni ventilator sa kontrolom temperature. Pumpa za rashladnu tečnost (pumpa za vodu), koju mehanički pokreće motor, pumpa rashladnu tečnost kroz sistem. Spoljni kontejner sa indikatorom nivoa vode služi kao ekspanzioni rezervoar i rezervoar.

Rashladno sredstvo se sastoji od propisane mešavine vode i antifriza. Poželjno je koristiti dejonizovanu vodu, jer to sprečava nakupljanje kamenca u motoru. Antifriz koji se dodaje u vodu sadrži alkohol i glikol, kao i antikorozivne aditive.

Takođe možete kupiti gotovu mešavinu rashladne tečnosti za aluminijumske motore i rashladne tečnosti bez silikata, koje neki sistemi za hlađenje zahtevaju. Različite vrste rashladne tečnosti su takođe različitih boja.

Imajte na umu: Važno je da ove različite vrste nikada ne treba mešati, jer to može izazvati flokulaciju (formiranje grudvica) i začepiti sistem za hlađenje. Dakle, pre nego što kupite novu rashladnu tečnost, trebalo bi da proverite uputstvo za upotrebu da vidite da li vašem motoru treba posebna rashladna tečnost. Ako ste u nedoumici, pitajte u vašoj lokalnoj radionici za motocikle.

Trebalo bi da menjate rashladnu tečnost svake dve godine. Ako ispuštate rashladnu tečnost iz bilo kog drugog razloga, kao što je generalni remont motora, ne bi trebalo da se ponovo koristi.

Tema: Održavanje rashladne tečnosti

Da biste proverili koliko je vaša rashladna tečnost bezbedna od Jack Frosta, koristite tester antifriza da izmerite nivo zaštite u °C. Uvek imajte na umu da zimi negrejana garaža može zaštititi vaš bicikl od snega, ali ne i od mraza. Bez adekvatnog antifriza, rashladna tečnost će se smrznuti i može stvoriti toliki pritisak da rashladna creva i hladnjak mogu da puknu, i – u najgorem slučaju – vaš motor može biti oštećen.

Zamena rashladne tečnosti u motorima sa vodenim hlađenjem – sada da počnemo

1 – Ispustite rashladnu tečnost
Motor mora biti hladan kada menjate antifriz (35°C mak.) jer je u suprotnom sistem pod pritiskom i postoji opasnost da se opečete. U zavisnosti od modela vašeg motocikla, prvo ćete morati da uklonite oblogu, rezervoar, sedište i bočni poklopac. Većina motora ima čep za odvod u blizini pumpe za rashladnu tečnost (proverite uputstvo za upotrebu ako ne možete da ga pronađete).

Pre nego što uklonite čep za odvod, uverite se da stavite posudu ispod (kao što je višenamenska posuda). Kada uklonite čep za odvod, polako otvorite poklopac za punjenje – ovo vam daje određeni stepen kontrole nad pražnjenjem. U slučaju motora bez čepa za ispuštanje, jednostavno uklonite donje crevo sa hladnjaka – nemojte ponovo koristiti stezaljke ako su istrošene. U zavisnosti od vašeg sistema radijatora, možda ćete morati da uklonite i ispraznite ekspanzioni rezervoar.

Napomena: Staru rashladnu tečnost uvek odložite na odgovarajući način.

Ako prskate rashladnu tečnost na farbu, isperite je sa dosta vode.

2 – Zategnite čep za odvod sa moment ključem
Kada ispraznite ceo sistem, postavite čep za odvod sa novom zaptivkom i zašrafite ga. Uvek koristite moment ključ (proverite u priručniku za bicikl tačan obrtni moment), jer je veoma lako skinuti aluminijumski navoj u Blok motora.

3 – Napunite rashladnom tečnošću
Postoje različite vrste antifriza: Gotovi mešani antifriz je spreman za upotrebu i pruža zaštitu do pribl. -37°C. Koncentrovani antifriz, s druge strane, treba da se razblaži dejonizovanom vodom pre upotrebe. Ako koristite koncentrovani antifriz, moraćete da proverite da li u boci treba da dodate pravu količinu vode. Napomena: Mešajte i dopunite samo dejonizovanom vodom. I zapamtite, antifriz je takođe neophodan leti jer sadrži posebne aditive koji štite vaš motor od unutrašnje korozije i oksidacije.

Polako sipajte rashladnu tečnost u punjenje dok nivo više ne tone. Sada pokrenite motor. Ako je vaš bicikl opremljen šrafom za odzračivanje, otvorite ga i pokrenite motor dok sav vazduh ne pobegne i ne vidite samo rashladnu tečnost. Nivo može naglo pasti kada se termostat otvori. Ovo je sasvim normalno jer voda sada teče kroz radijator (veliki krug). Samo treba da dodate još rashladne tečnosti i zatvorite poklopac rezervoara.

U zavisnosti od sistema za hlađenje, možda ćete morati da dopunite ekspanzioni rezervoar dok ne bude između „Min.– Mak.“ obeležavanje. Ostavite motor da radi dok se električni ventilator ne pokrene, sve vreme vodeći računa o nivou rashladne tečnosti i temperaturi motora.

Pošto toplota izaziva širenje vode, moraćete još jednom da proverite nivo rashladne tečnosti nakon što se motor ohladi (uverite se da je bicikl uspravan). Ako je nivo rashladne tečnosti sada previsok kada je hladan, moraćete da usisavate višak.

4 – Ispravite rashladna rebra
Na kraju, dobro očistite svoj radijator spolja. Insekte i druge naslage je prilično lako pomeriti pomoću sredstva za uklanjanje insekata i nežno prskati vodom. Nemojte koristiti parni čistač ili jak vodeni mlaz. Koristite mali odvijač da pažljivo ispravite sve savijene peraje. Ako je metal krhak (aluminijum), najbolje je ne savijati peraje dalje.