Poliranje metalnih delova na vašem motociklu

Bilo da restaurirate moderan klasik, dizajnirate sopstveni motocikl ili remontujete polovnu mašinu, uskoro ćete otkriti da visoko polirani ili hromirani delovi mogu da transformišu izgled vašeg motocikla. Ovde vam pokazujemo šta treba da znate o poliranju delova motocikla.

Ono što je važno pri poliranju delova motocikla

Sa kompletom za poliranje koji možete montirati na vašu bušilicu, možete vratiti neuglednim i matiranim aluminijumskim delovima njihov originalni sjaj, a ponekad rezultat može biti čak i bolji od novih delova. Slično tome, sjajni metalni poklopci(dekle) ili šrafovi od nerđajućeg čelika stvaraju upečatljiv kontrast u odnosu na bojom ofarban motor. Visoko polirani delovi od nerđajućeg čelika mogu skoro da izgledaju kao da su hromirani.

Poklopac motora pre i posle poliranja

Ako planirate da čelični delovi budu profesionalno hromirani, poliranje je najzahtevniji, a samim tim i najskuplji deo pripremnih radova. Dakle, ako imate komplet za poliranje i znate kako da ga koristite, možete napraviti neverovatnu razliku u izgledu vašeg motocikla. A zadovoljstvo koje ćete dobiti od blistavih rezultata vašeg rada sigurno će učiniti sav trud vrijedan!

Koja vrsta metala? Da biste pravilno obavili ovaj posao, prvo morate znati od koje vrste metala su napravljeni delovi koje želite da polirate.

 

Aluminijumski delovi

Poklopac motora, čizme viljuške, komande i poluge, klackalice na zadnjim točkovima i drugi dodaci napravljeni od aluminijuma mogu se prepoznati po tome što su veoma lagani, nemagnetisani i često farbani. Pažljivo pogledajte ove delove – srebrnu boju na bloku motora ili slojeve prozirnog laka na spoljnim poklopcima često je prilično teško prepoznati.

Tokom godina, korozija se često uvlači ispod boje ili laka što zaista ružno izgleda. Pre nego što možete polirati ove delove, potrebno je da obrišete boju ili lak i koroziju. Korozija se često nalazi dublje nego što bi se očekivalo, ali se mora ukloniti bez traga kako bi se sprečilo da se ponovi. Za više o ovoj temi, pogledajte temu Korozija u našim „uradi sam“ savetima.

Eloksiranje u boji ili srebru se takođe široko koristi za zaštitu aluminijuma od spoljnih efekata ili za isticanje određene komponente. Ovaj premaz je prepoznatljiv po metalnom, blago mat izgledu. Vremenom, čišćenje može učiniti da eloksirana završna obrada izgleda dosadno i izlizano – u tom slučaju je bolje jednostavno obrusiti ono što je ostalo i ispolirati komponentu.

Aluminijumski ramovi i zadnja viljuška

Uvek budite posebno pažljivi kada polirate moderne aluminijumske ramove i viljuške ili druge delove šasije (uključujući točkove), jer uklanjanje previše metala može oslabiti ove delove.

Važno: Nikada nemojte brusiti zavarene spojeve!

Čelik

Delovi napravljeni od čelika razlikuju se od aluminijuma po većoj težini i po tome što su namagnetisani. Uvek im je potreban zaštitni premaz za sprečavanje korozije. Iz tog razloga, hromiranje ili niklovanje su dobra alternativa farbanju. Hromirani delovi posebno nude atraktivan kontrast u odnosu na farbanje, dok veći hromirani delovi (kao što je rezervoar) jednostavno izgledaju cool. Međutim, pošto ovi galvanizovani premazi nemaju nikakve karakteristike popunjavanja sitnih oštećenja, delovi moraju biti pažljivo polirani pre tretmana.

Ovaj proces je dugotrajan i skup – tako da ukoliko sami obavljate posao, uštedećete novac i nećete morati toliko dugo da čekate da vam se delovi vrate sa tretmana. Međutim, zaista morate da uradite savršen posao poliranja tako da radionica za galvanizaciju može samo da stavi delove u kadu i otpočne proces galvanizacije. Ramovi i viljuške od cevastog čelika ne smeju biti hromirani, ali mogu biti niklovani. Delovi za koje želite da budu niklovani takođe moraju biti veoma temeljno polirani. Zavareni spojevi se ne smeju brusiti!

Nerđajući čelik

Nerđajući čelik se lako razlikuje od običnog čelika, jer se vrlo slabo može osetiti magnetom, ako uopšte i može, i obično ne rđa. Poliranjem može dati završni izgled sličan hromu. Međutim, za ovaj zadatak vam je potrebno mnogo polir paste, pošto je nerđajući čelik izuzetno tvrd. Za posebno dobre rezultate koristite poseban završni lak za nerđajući čelik.

Brušenje i poliranje metala

Brušenje i poliranje su poslovi koji stvaraju prljavštinu i prašinu. U početku se sa novih krpa za poliranje skida mnogo dlačica – to je normalno. Dakle, možda bi bilo pametno raditi napolju ili pripremiti zatvoreni prostor tako da prašina ne može ništa da ošteti, na primer, prekrivanjem police plastičnom folijom iz vaše lokalne farbare i čišćenjem svega što bi moglo da bude oštećeno prašinom.

Važno: Nosite odgovarajuću radnu odeću i, što je najvažnije, uvek nosite masku za prašinu i zaštitne naočare! Za poliranje će vam trebati radni sto sa stegama, električna bušilica, uređaj za stezanje bušilice i komplet za poliranje i neko sredstvo za čišćenje kočnica – kao i brusni papir sa različitom granulacijom 80 – 600 i možda ugaona brusilica sa brusnim diskom za pripremne radove.

Poliranje delova motocikla – da počnemo

1 – Skidanje boje

Ako želite da uštedite sebi dugotrajan posao brušenja za uklanjanje stare boje i korozije, uvek možete da se obratite profesionalnoj firmi za peskarenje. Pored konvencionalnog peskarenja, sada postoji čitav niz nežnijih procesa, sve do peskarenja suvim ledom. I ne zaboravite: svi delovi motora tretirani peskarenjem / staklenim perlama / orahovim peskarenjem moraju se dobro oprati pre nego što se ugrade! Od ključne je važnosti da nikakav eksplozivni materijal ne uđe u motor. Ne preporučujemo peskarenje celog motora konvencionalnim materijalom za peskarenje – čak i ako zaštitite sve delikatne delove – samo suvi led je pogodan za ovaj zadatak.

Ako vam je potrebno da uklonite samo sloj boje, to možete da uradite i u radionici za skidanje boje, koja će ukloniti boju hemijski ili termički.

Takođe možete sami da skinete pojedinačne i male delove koristeći dobru profesionalnu zaptivku i sredstvo za uklanjanje boje.

Uklonite koroziju i neravnine

Ako ne želite da koristite firmu za skidanje boje/peskarenje, a nemate odgovarajući odstranjivač boje, možete takođe obrusiti boju i rđu.

Najbrži način da dobijete dobre rezultate je da koristite ugaonu brusilicu opremljenu klapnom, ali ovo je pogodno samo ako postoje duboke ogrebotine/žlebovi ili jaka korozija. Uvek nosite masku za lice kada koristite ugaonu brusilicu.

Teško dostupna mesta ili mali delovi mogu se ručno brusiti brusnim papirom – vodeno brušenje pomaže u sprečavanju stvaranja prašine. Pažljivo odaberite granulaciju brusnog papira, u zavisnosti od površine koju brusite. Što grublje počnete, to će vam duže trebati da postignete fini završetak. S druge strane, ako počnete previše fino, biće potrebno zauvek da uklonite dublje nesavršenosti.

Zaštitite zaptivnu površinu maskiranjem

Osetljive zaptivne površine ili unutrašnje površine komponente treba zaštititi pre nego što počnete sa brušenjem tako što ćete pažljivo prekriti maskirnom trakom!

Da biste brusili komponentu, prvo je stegnite u škripac ili je pričvrstite na klupu pomoću stege kako biste mogli bezbedno da radite. Koristite drvo, karton ili specijalne čeljusti za stezanje da biste zaštitili aluminijumske delove od oštrih ivica stege ili stezaljke.

Vodite računa da ne oslabite delove koji nose opterećenje uklanjanjem previše metala. Uvek brusite poprečno da biste postigli ravnu površinu, nikada samo u jednom pravcu ili predugo na jednom mestu. Posebno kada radite sa ugaonom brusilicom, pazite da ne napravite udubljenja ili žlebove!

2 – Brušenje
Nakon grubog brušenja da biste se oslobodili korozije i farbanja, potrebno je da fino obradite površinu mokrim brusnim papirom da bi bila lepa i glatka. Samo pravilno zaglađen deo će izgledati dobro jer polirana površina zaista pokazuje sve nedostatke. Morate paziti na udubljene delove kako biste izbegli stvaranje „udubljenja“ – najbolji način da to uradite je da koristite blok za brušenje.

Završite vrlo finim vlažnim brusnim papirom granulacije 320 – ili još bolje 600 granulacije. Trebalo bi da završite sa površinom koja je vrlo malo hrapava od brusnog papira, ali glatka i dovoljno ujednačena da je možete polirati.

3 – Poliranje
Stavite krpu za poliranje na vreteno i ubacite u svoju bušilicu. Počnite sa grubom krpom. Možete da pričvrstite bušilicu za radni sto pomoću posebne stezaljke ili stegnite deo za sto.

Da biste bili sigurni, prekrijte steznu glavu debelim slojem trake za maskiranje tako da nema opasnosti da ošteti deo ako dođe do slučajnog kontakta.

Važno: Uvek nosite masku za lice i zaštitne naočare prilikom poliranja. Takođe zapamtite da će se metal koji polirate veoma zagrejati!

Pokupite vosak točkom za poliranje
Pritiskajte vosak za prethodno poliranje na rotirajuću krpu za poliranje dok ne vidite da menja boju – što ukazuje da je uzeo dovoljno voska da počne sa radom.

Ovo je najlakše uraditi kada vosak nije previše hladan, a idealno na sobnoj temperaturi. Stavite ga na neko vreme blizu radijatora ako je potrebno. Videćete da će nova krpa u početku ostaviti dlačice, ali to je normalno.

Poliranje radnog predmeta
Kada mop pokupi vosak, moraćete samo da ga nakratko pritisnete na vosak da biste ga kasnije dopunili. Polirajte srednjom do velikom brzinom (2.500 – 3.000 o/min), uz lagani pritisak i kružnim pokretima.

Da biste izbegli stvaranje udubljenja, deo konstantno pomerajte spiralnim pokretima. Očistite sredstvom za čišćenje kočnica i proverite rezultat. Ako površina izgleda ravnomerno, pređite na srednju (pamučnu) krpu i odgovarajući vosak za glatko poliranje.

Na kraju, ponovo očistite deo sredstvom za čišćenje kočnica, a zatim pređite na najfiniji pamučni mop i pastu za fino poliranje za završnu obradu.

Važno: Koristite komplet za poliranje, koji sadrži krpe i vosak, samo za jednu vrstu metala. Na primer, krpa koja se koristi za poliranje nerđajućeg čelika nikada ne bi trebalo ponovo da se koristi na aluminijumu – nećete dobiti svetlu završnu obradu.

Nega poliranih površina

Nefarbani aluminijumski delovi mogu da se neguju pomoću laka za aluminijum, posebno nakon vožnje po kiši. Vodene mrlje i „cvet rđe“ najbolje se tretiraju voskom za depilaciju ili eventualno brisanjem masnom krpom. Prozirni zaštitni lakovi ne prijanjaju dobro na glatku površinu – ako se tada pojave „korozijski crvi“, potrebno je da uklonite lak i ponovo polirajte. Aluminijumski delovi takođe mogu biti hromirani ako želite da izbegnete ove radove na održavanju. Stručno nanešen troslojni hrom (slojevi bakra/nikla/hroma) dobro funkcioniše čak i na poklopcima motora koji su termički opterećeni – pod uslovom da je površina čista i bez pora.

Aluminijum koji ima pore, ili koji je prethodno bio duboko obojen, nije pogodan za hromiranje – postoji preveliki rizik da se površina prilično brzo izbuši. Pitanje da li hromirati aluminijum na kraju se svodi na stil. Klasični i starinski motocikli i mašine sa stilom „čiste tehnologije“ često jednostavno izgledaju bolje uz autentični topli ton neobrađenog aluminijuma. Polirani nerđajući čelik je veoma jednostavan za održavanje. Sve sitne ogrebotine, vodeni žigovi ili promene boje (na izduvnim sistemima) mogu se ukloniti lakom za nerđajući čelik, npr. iz Autosola.

Poliranje plastike

Nisu samo metali ti koji se mogu i moraju polirati u redovnim intervalima. Isto važi i za plastične površine. Sa obojenim (ne ofarbanim!) elementima obloga, uglavnom se radi o izgledu, ali kod vetrobrana i sočiva farova sigurnost je takođe faktor.

Pre svega, potrebno je da temeljno očistite površinu. Sve duboke ogrebotine mogu se mokro brusiti specijalnim brusnim papirom (1500 grit) i vodom. Zatim nanesite malo akrilnog sredstva za uklanjanje ogrebotina i polirajte izgrebana mesta 2-3 minuta, snažno pritiskajući mekom, čistom pamučnom krpom ili vatom. Ako su ogrebotine veoma duboke, moraćete da nanesete akrilno sredstvo za uklanjanje ogrebotina i nekoliko puta polirajte plastiku.

Važno: Nikada nemojte polirati štampane, obojene ili premazane površine.

Uklonite sve ostatke paste krpom.