Postavljanje čeličnih pletenih kočionih creva
Neki biciklisti su uvek željni da dobiju mnogo dodatnih konjskih snaga trošeći bogatstvo na podešavanje delova – a sve da pokažu svojim prijateljima da mogu da sagore gumu brže od njih. Ali zaboravljaju jednu stvar: na kraju svakog pravog dela puta uvek postoji krivina – i sve te konjske snage su beskorisne ako vaš bicikl reaguje otprilike kao teretni voz kada treba da usporite. Dakle, evo malo pravog podešavanja koje neće napraviti rupu u vašem džepu: čelično pletene kočione linije.
Na prvi pogled mogu izgledati kao tanja verzija creva za tuširanje, ali to su u stvari čelično pletene teflonske kočione cevi, koje se – za razliku od mnogih standardnih gumenih creva – neće širiti pod pritiskom koji se stvara kada pritisnete kočnice. Ovo vam daje poboljšani odziv kočnice i preciznu tačku pritiska koju možete osetiti kroz ručicu kočnice. Čelične pletenice su takođe otporne na starenje, za razliku od svojih gumenih parnjaka, koji imaju tendenciju da postanu porozni nakon oko 5 godina i treba ih zameniti. Onda, ako ne pre, vreme je da pređete na čeličnu pletenicu – radi veće bezbednosti, a takođe i zato što izgledaju mnogo bolje!
Prilikom zamene kočionih creva, radićete sa kočionom tečnošću, tako da treba da budete svesni da su kočione tečnosti DOT 3, 4 i 5.1 korozivne i oštećuju lak. Svako prskanje mora se odmah isprati sa dosta vode. DOT 5 je na bazi silikona i nije korozivan. Uvek proverite specifikacije proizvođača vozila pre kupovine kočione tečnosti (uputstvo za upotrebu/natpis na glavnom cilindru kočnice). Takođe pažljivo pročitajte bezbednosna uputstva na pakovanju pre upotrebe. Stara kočiona tečnost i sve korišćene krpe moraju se pravilno odložiti na mesto za prikupljanje opasnog otpada!
Važno: Ključne stvari za svaki rad na vašem kočionom sistemu su dobar stepen iskustva, apsolutna svest o bezbednosti i čisto radno mesto. Dakle, ako vam je ovo prvi put, zaista je važno da dobijete pomoć profesionalca.
Instaliranje čeličnih pletenih kočionih creva – sada da počnemo
01 – Ispustite kočionu tečnost
Pre ispuštanja kočione tečnosti, stavite krpe na bilo koje delove vašeg motocikla koji su u opasnosti od oštećenja, kao što su blatobran i obloga. Nosite zaštitne naočare da zaštitite oči. Takođe je dobra ideja da umotate krpu oko rezervoara da biste upili prskanje. Koristite šrafciger tačno odgovarajuće veličine da odvrnete zavrtnje na poklopcu rezervoara (obično su napravljeni od veoma mekog metala) i postavite poklopac na krpu koja ne ostavlja dlačice. Sada možete sifonirati kočionu tečnost iz rezervoara. Ako nemate usisni uređaj, moraćete da sačekate malo duže tokom sledećeg koraka, ili pumpajte pomoću ručice kočnice.
02 – Ispustite kočionu tečnost
Sada odvojite prvu kočionu liniju na njenoj najnižoj tački (kočna čeljust) i stavite je u posudu otpornu na kiselinu da biste ispraznili sistem. Ovaj proces možete ubrzati pumpanjem ručice kočnice. Ako je vaš bicikl opremljen sa dve kočione čeljusti (dvostruke disk kočnice), moraćete da ponovite ovaj korak na drugom kočionom crevu.
03 – Uporedite creva kočnica
Kada ste sasvim sigurni da je sistem prazan, odvrnite prvo crevo na gornjem kraju i uporedite ga sa novim kočionim crevom. Budite oprezni sa starim crevom jer možete garantovati da će, ako sadrži i jednu kap kočione tečnosti, izleteti i izgoreti lepu rupu u vašem omiljenom posteru na zidu garaže.
04 – Zategnite spojni vijak sa moment ključem
Kada ste očistili spojne površine, možete postaviti novo kočiono crevo i nove zaptivke. Uvek proverite da crevo nije uvrnuto ili savijeno. Provucite kočiono crevo na potpuno isti način kao i staro tako da se ne bi trljalo ili savijalo kada se viljuške stisnu. Uvek zategnite i zategnite sve priključke prema specifikacijama proizvođača motocikla ili kočionog creva. Svako ko misli da je moment ključ samo za amatere treba ponovo da razmisli! Kočione čeljusti i kućišta glavnog cilindra kočnice su veoma delikatni delovi, tako da preterano zatezanje može izazvati lomove i pucanje kose. I nisu baš najjeftiniji delovi za zamenu. Ako ste srećni vlasnik bicikla sa dvostrukim disk kočnicama, sada možete ponoviti ovaj poslednji korak sa drugim kočionim crevom, a možda i kraćom, gornjom linijom koja ide od glavnog cilindra kočnice do razvodne cevi.
05 – Primena i ispuštanje krvi
Sada ste spremni da napunite (dopunite) i odzračite kočioni sistem. Čelični pleteni kočni vodovi imaju manji unutrašnji prečnik, što znači da njihovo odzračivanje nije uvek lako. U stvari, bez odzračivanja kočnice, može vam trebati dosta vremena, ili uopšte nećete uspeti. Zbog toga toplo preporučujemo korišćenje odgovarajućeg uređaja za odzračivanje kao što je Mitivac kočnica za odzračivanje. Ali ako niste voljni da potrošite dodatni novac – srećno!
Važno: Sledi opšti vodič korak po korak, jer svaki uređaj za odzračivanje dolazi sa sopstvenim posebnim skupom uputstava za upotrebu.
Napunite rezervoar novom kočionom tečnošću do maks. označavanje, kako je odredio proizvođač. Uhvatite zavrtanj za odzračivanje ključem na kraju, pričvrstite providno crevo na ventil i stavite posudu otpornu na kiselinu ispod creva. Otpustite zavrtanj za odzračivanje za pola obrta. Tri puta pritisnite ručicu/pedalu kočnice. Držite ručicu uvučenom i ponovo zatvorite zavrtanj za odzračivanje. Zatim otpustite ručicu. Držeći na oku nivoe „MAKS/MIN“ u rezervoaru, ponavljajte ovu proceduru sve dok više ne vidite mehuriće vazduha u providnom crevu. Lagano kuckanje po crevu i razvodniku drškom odvijača može pomoći da se izbaci vazduh iz sistema.
Ni u kom trenutku ne dozvolite da tečnost za kočnice padne ispod nivoa „MIN“ u rezervoaru – dolijte je! Još jednom, ako vaš bicikl ima dvostruke disk kočnice, ponovite ovaj poslednji korak na drugoj kočionoj čeljusti. Ako kočiona čeljust ima dva zavrtnja za odzračivanje, moraćete da izvršite proces odzračivanja dva puta. Ako, uprkos brojnim pokušajima, ručica/pedala kočnice i dalje deluje sunđerasto nakon što zatvorite šraf za odzračivanje, to može značiti da postoji curenje u sistemu, ili ste otvorili zavrtnje za odzračivanje predaleko, ili morate da koristite poseban uređaj za odzračivanje jer je vazduh zarobljen u sistemu i neće se pomeriti. Ako je krvarenje bilo uspešno, sada možete dopuniti rezervoar kočione tečnosti do nivoa „MAKS“ i zameniti gumenu čauru i poklopac.
Ako su kočione pločice već malo istrošene, nemojte puniti rezervoar do maks. označite, jer bi u suprotnom bilo previše kočione tečnosti u sistemu kada se zamene pločice. Primer: ako su jastučići istrošeni 50%, popunite do pola između min. i Mak. ocene.
Za više o ovoj temi, pogledajte Tečnost za kočnice u našim „uradi sam“ savetima. UVEK izvršite poslednju proveru u stacionarnom stanju da biste bili sigurni da kočnice ispravno funkcionišu pre vožnje bicikla. Poluga kočnice treba da ima mali hod i onda dobar osećaj. A sada – srećno kočenje…