Fitnes za dvotočkaše

Svim skuterima je potrebna pažnja, iako su inače veoma laki za održavanje. Zato treba redovno proveravati da li sve funkcioniše kako treba, da li su sve komponente u dobrom stanju i da li je vaš skuter bezbedan za put. Tada će vam pružiti duge godine uživanja.

1 – Proverite pritisak u gumama
Proverite pritisak u gumama (pogledajte uputstvo za upotrebu). Tačan pritisak je obično 1,5–1,8 bara napred i 2,0–2,2 bara pozadi.

2 – Proverite dubinu gazećeg sloja
Proverite dubinu gazećeg sloja gume. Zakonski minimum je 1,6 mm, ali zbog bezbednosti na mokrim putevima, zaista bi trebalo da zamenite gume kada dostignu 2 mm.

3 – Proverite stanje kočionih pločica
Proverite stanje vaših kočionih pločica. Na disk kočnici, proverite žleb indikatora istrošenosti na površini pločice okrenutom prema kočionom disku. Ako žleb više nije vidljiv, potrebno je da zamenite podlogu. Isto važi i ako je bilo koji deo jastučića ispod minimalne debljine od 1,5 mm. Bubanj kočnice često imaju pokazivač na ručici kočnice. Takođe možete saznati stanje kočnica iz podešavanja kočione šipke ili kabla za podešavanje, ili ćete možda morati da pogledate unutar samog bubnja.

4 – Proverite kočione diskove
Proverite kočione diskove. Da li su jako pohabani (čista udubljenja na ivici), ili ima duboko zarezivanje? Bodovanje narušava efikasnost vaših kočnica, kočioni diskovi koji su istrošeni preko radnog ograničenja će se zagrejati i uvek se moraju zameniti.

5 – Proverite bateriju
Proverite bateriju. Da li je potrebno dopuniti demineralizovanom vodom? (Ovo se ne odnosi na zapečaćene baterije koje ne zahtevaju održavanje). Baterija se nalazi ispod sedišta, ili u odeljku prednjeg poklopca, ili u delu za prolaz vašeg skutera (pogledajte uputstvo za upotrebu).

6 – Redovno dolivajte ulje za dvotaktne motore
Proverite nivo ulja i, ako je vaš skuter vodeno hlađen, nivo rashladne tečnosti. Da li ste primetili curenje iz motora? Ako jeste, najbolje je potražiti radionicu za vozila da to proveri – motori skutera imaju samo mali kapacitet ulja, tako da svaki gubitak ulja može lako dovesti do oštećenja motora! Da li je neko od kočionih creva napuklo, lomljivo ili oštećeno? Ako jeste, svakako bi trebalo da odete u profesionalnu radionicu. Da li su kontrolni kablovi još uvek u dobrom stanju? Ili ima prekida u pojedinačnim žicama? (Ako jeste, zamenite kabl). Da li kablovi ili poluge treba da se podese? Ima li tragova rđe na metalnim delovima? Što brže nanesete rđu brusnim papirom i bojom, to bolje! Da li su vibracije dovele do toga da neki od montažnih nosača pokazuje znake pucanja? Da li su svi zavrtnji dobro zategnuti? Ako su neki šrafovi zarđali, najbolje je da ih zamenite. Da li sva svetla rade ispravno, uključujući i kočiono svetlo, ili treba da zamenite neku od sijalica?

Naročito ako imate dvotaktni skuter, trebalo bi da proverite nivo ulja u dvotaktnom rezervoaru za ulje svaki put kada se zaustavite za benzin. Možda će biti prekasno kada se upali indikator nivoa ulja, a vožnja skutera bez ulja će vrlo brzo oštetiti motor! Da bi se to sprečilo, paljenje se automatski isključuje na nekim modelima skutera kada se upali lampica upozorenja. Koristite samo ulje za dvotaktne motore specijalno formulisano za skutere/motocikle.

Četvorotaktni motori takođe zahtevaju povremeno dopunjavanje, tako da je važno s vremena na vreme proveriti nivo ulja. Dolivajte samo ulje za četvorotaktne motore motocikla (proverite u uputstvu vašeg vlasnika ispravnu vrstu ulja).

Dodatni poslovi održavanja
Trebalo bi da pažljivo pročitate uputstvo za upotrebu da biste se upoznali sa intervalima održavanja koje preporučuje proizvođač skutera, ili pitajte kod svog lokalnog distributera skutera.

Kao i kod svakog automobila ili motocikla, uvek bi trebalo da menjate kočionu tečnost u hidrauličnom kočionom sistemu vašeg skutera svake dve godine jer čak i u zatvorenom sistemu, tečnost tokom vremena apsorbuje vlagu, što znači da više nećete imati pouzdanu tačku pritiska kočnice kada kočnice su vruće. Sav rad na vašim kočnicama direktno utiče na bezbednost vašeg skutera, a kočiona tečnost može oštetiti vaš lak, tako da bi trebalo da sami menjate kočionu tečnost samo ako ste iskusan „uradi sam“ mehaničar. Više informacija o ovoj temi naći ćete u našem „uradi sam“ savetu Kočna tečnost za motocikle. Ako hidraulična kočnica više nema definisanu tačku pritiska kada miruje, npr. ručica kočnice se može povući nazad do upravljača, nešto nije u redu – verovatno treba da odzračite kočnicu. Proverite u lokalnoj radionici za motocikle.

7 – Proverite filter za vazduh
Provera vazdušnog filtera je lak posao, koji bi trebalo da se uradi otprilike svakih 4.000 km (2.500 milja). Začepljen vazdušni filter ne samo da umanjuje performanse na putu, već može da unese prljavštinu u sistem za snabdevanje gorivom skutera, čineći motor nepravilnim radom ili izazivajući probleme pri pokretanju. Ako se to dogodi, čišćenje karburatora ili sistema za ubrizgavanje goriva je dugotrajan posao. Filter za vazduh se nalazi ili iza bočne obloge ili u kutiji blizu varijatora skutera. Ako je napravljen od pene i neoštećen, može se oprati u vodi sa malo tečnosti za pranje sudova, zatim lagano podmazati i vratiti u kutiju. Papirni filteri će morati da se zamene.

8 – Ispustite motorno ulje
Takođe bi trebalo da promenite ulje i filter ulja na četvorotaktnim skuterima cca. svakih 4.000 km (2.500 milja). Prvo zagrejte motor da bi ulje lakše isteklo. Postavite skuter na ravnu podlogu, ispod njega postavite plastičnu ploču ili karton i dovoljno veliku posudu za ispuštanje ispod motora, a zatim otvorite čep za ispuštanje tako da vruće ulje može da teče u posudu. Kada se ulje potpuno isprazni, očistite čep za ispuštanje i zaptivnu površinu na motoru i ponovo umetnite čep za ispuštanje zajedno sa novom zaptivkom. Pažljivo zategnite čep za ispuštanje da ne biste skinuli navoj u aluminijumskom kućištu motora!

9 – Uklonite filter za ulje
Sada gurnite posudu za odvod ispod kućišta filtera za ulje i uklonite filter – tačno zabeležite tačnu lokaciju pojedinačnih komponenti. Malo preostalog ulja će se isprazniti. Ako vaš skuter ima filter za sito, očistite ga sredstvom za čišćenje kočnica. Filteri za jednokratnu upotrebu moraju se odbaciti.

10 – Postavite novu zaptivku
Vratite čep filtera za ulje sa novom zaptivkom obrnutim redosledom (zaptivka je uključena u kertridž filter), vodeći računa da ne oštetite navoj.

11 – Ispravite viskozitet i količinu ulja
Sada napunite motor sa propisanom vrstom i količinom ulja za četvorotaktne motore na mlaznici za punjenje. Pokrenite motor, uverite se da skuter stoji pravo i na ravnom terenu, a zatim ponovo proverite nivo ulja kroz kontrolno staklo ili pomoću šipke. Proverite da li staro, ispušteno ulje ima metalnih naslaga. Ako nađete bilo kakve metalne delove, pitajte svoju radionicu za skutere odakle su mogli doći kako biste sprečili ozbiljnu štetu. Odložite ulje u centar za reciklažu ili ga odnesite u lokalnu Louis prodavnicu. Ako imate dvotaktni motor, nećete morati da menjate motorno ulje. Međutim, dvotaktna uljna pumpa je neophodna za sistem ubrizgavanja ulja u motoru, tako da treba redovno proveravati da li ispravno radi ako se upravlja kablom, tj.

Da biste došli do pumpe za ulje, uklonite bočni poklopac skutera i/ili odeljak za odlaganje. U nekim slučajevima, takođe ćete morati da uklonite vazdušnu pregradu. Pumpa za ulje je opremljena remenicom kabla, koja treba da reaguje čim se ručica za gas okrene. Ne sme biti nikakvog zazora, jer bi to značilo da pumpa za ulje ne radi sinhrono sa karburatorom, a samim tim i privremeno ne može da dovede ulje u motor.

Obično postoje oznake na kućištu pumpe za ulje i remenici. Ako je kabl pumpe za ulje pravilno podešen, oznaka na kućištu mora da bude u liniji sa oznakom na remenici kada je ručica gasa potpuno otvorena ili potpuno zatvorena (u zavisnosti od modela).

Pošto kabl za gas ima tendenciju da se rastegne tokom upotrebe, moraćete da ga s vremena na vreme ponovo podesite. Ali vodite računa da ne zategnete preterano remenicu sajle – to bi nateralo vaš skuter da sagore previše ulja za dvotaktne motore, što bi izazvalo brzo nakupljanje ugljenika (koksovanje) u izduvnom otvoru i izduvnom sistemu.

Podrazumeva se da je ispravno podešavanje moguće samo ako sajla za gas i okretna ručka ispravno rade. Ručica za okretanje treba uvek da se vrati automatski kada je otpustite. Zazor između rukohvata i kućišta treba da bude 2–6 mm (obeležite kredom ako pomaže – sajla se može podesiti na regulatoru sajle gasa), a sajla ne sme biti pod zategnutom pri potpunom zaključavanju. Odmah zamenite istrošene kablove.

Često postoji filter za protok između dvotaktne pumpe za ulje i motora, a ovaj filter takođe treba zameniti u određenim intervalima ili kada je vidljivo zaprljan. Da biste to uradili, koristite spojnicu za crevo da biste prekinuli protok ulja. Obratite pažnju na smer protoka kada postavljate novi filter i uverite se da u filteru nema velikih vazdušnih mehurića.

12 – Zamena ulja u završnom prenosu
Bez obzira da li imate dvotaktni ili četvorotaktni skuter, potrebno je redovno menjati ulje u završnom pogonu. (Pogledajte u uputstvu vašeg vlasnika za intervale održavanja i vrstu ulja – naći ćete zgodne male bočice specijalnog ulja za menjače skutera u vašem lokalnom specijalizovanom prodavcu ili dileru). Da biste promenili ulje, postavite skuter uspravno na centralno postolje na ravnu površinu i temeljno očistite završni pogon oko čepa za punjenje i čepa za ispuštanje. Ispustite obično malu količinu ulja u posudu tako što ćete ukloniti čep za ispuštanje, očistiti čep i ponovo ga umetnuti zajedno sa novom zaptivkom.

Lagano zategnite utikač u aluminijumskom kućištu. Sada dopunite pogon novim uljem preko čepa za punjenje. Ako vaš skuter nije opremljen sondom za nivo, pitajte specijalizovanog prodavca o tačnoj količini ulja ili pogledajte bazu podataka Louis Bike na vvv.louis.eu. Očistite utikač i ponovo ga umetnite zajedno sa novom zaptivkom. Ponovo proverite nivo ulja nakon probne vožnje.

 

Odložite staro ulje u centar za reciklažu ili ga odnesite u lokalnu prodavnicu Louisa kako ne bi zagađivalo životnu sredinu. Ako otkrijete curenje iz pogona, idite u lokalnu radionicu za skutere, jer ako gubite ulje, pogon će brzo presušiti.

Važno: Podešavanje zazora ventila i bilo koji drugi posao koji uključuje otvaranje motora najbolje je prepustiti specijalizovanoj radionici.

Trebalo bi da menjate svećicu svakih 6.000 do 10.000 km (4.000 do 6.000 milja) kako biste bili sigurni da će se vaš skuter lako pokrenuti i da radi efikasno. Na nekim skuterima, moraćete da uklonite poklopac ili prtljažni prostor da biste došli do svećice. Sačekajte da se motor ohladi pre nego što pokušate da promenite svećicu i uvek koristite ključ za svećice odgovarajuće veličine (obično u vašem kompletu alata za putovanje).
Pazite da ne dozvolite da prljavština padne u motor dok radite – ako je svećica u dubokoj osovini u glavi cilindra (4-taktni motor), najbolje je da vratilo očistite usisivačem pre skinete svećicu.
Koristite samo svećicu koju je preporučio proizvođač i proverite zazor sveća pomoću merača (pogledajte uputstvo za upotrebu). Ako je potrebno, pažljivo savijte centralnu elektrodu da biste podesili razmak.
U dužim intervalima, otprilike na svakih 5.000 do 20.000 km (3.000 do 13.000 milja), u zavisnosti od modela skutera, potrebno je proveravati zazor ventila ako imate četvorotaktni skuter.
Uopšteno govoreći, moraćete da zamenite izduvni gas koji je jako karbonizovan nakon duže upotrebe. Samo klasični skuteri se ponekad prave tako da možete otvoriti izduvni gas i sagoreti naslage. Međutim, ovo nije bez opasnosti i, šta god da radite, nikada ne pokušavajte da spalite naslage ugljenika sa modernog, jednodelnog auspuha skutera!