Nega lanca na motociklu
Većina motociklista ima tendenciju da čišćenje i podmazivanje lanca motora smatra jednim od svojih najmanje omiljenih poslova. Pa ipak, vaš lanac zaista zaslužuje da se o njemu brine. Da bi vas prebacio od A do B, mora da izdrži ogroman obrtni moment koji primenjuje motor, i stalno je izložen vlazi i prljavštinama koja se melje na karikama lanca. Osim toga, lančani pogon je i dalje najjednostavniji način vožnje motocikla. Lakši je i efikasniji od kardanskog prenosa, i robusniji od pogona putem kaiša. Drugim rečima, još uvek je ažuran u tehničkom smislu. Dakle, trebalo bi da budemo voljni da našem pouzdanom lancu posvetimo malo pažnje. Vredi truda jer dobro održavan lanac može trajati dvostruko duže od onog koji je zanemaren. I takođe će isporučiti više snage vašem zadnjem točku.
Profesionalna nega lanca
Morate biti sigurni da je lanac vašeg motocikla lako dostupan i da se zadnji točak može slobodno okretati. Ako vaš motocikl ima centralno postolje, to je definitivno prednost. Ako nije, preporučujemo vam da pogledate sekciju Štenderi – Osnove. Dobra je ideja da postavite višenamensku posudu za kapanje ispod vašeg motocikla kako biste uhvatili prljavštinu i mazivo. Ako nemate odgovarajuću tacnu, možete koristiti prostirku za garažu ili veliki list čvrstog kartona. Kada čistite i podmazujete lanac, trebalo bi da nosite radne rukavice da biste zaštitili ruke.
Profesionalna nega lanca – da počnemo
1 – Čišćenje
Pre nego što bilo šta uradite sa svojim lancem, ima smisla da pogledate iza poklopca lančanika u redovnim intervalima. To je mesto gde se sakupljaju prljavština, pesak i staro podmazivanje lanca, formirajući masne crne grudvice. Ako ne uklonite sve, vaš čisti lanac će stalno prolaziti kroz nagomilanu prljavštinu i uskoro će ponovo biti prekriven blatom.
Ovo je posao koji bi trebalo da se radi najmanje na svakih 5.000 km, u zavisnosti od toga koliko se prljavštine nakupilo.
Poklopac lančanika se obično drži na mestu pomoću nekoliko šrafova. Na nekim motociklima, šipka menjača prolazi kroz poklopac, tako da prvo morate da otkačite polugu menjača. Ali pre nego što to uradite, označite njen položaj na osovini olovkom ili udarcem srafcigerom kako biste kasnije mogli da ga ponovo postavite bez promene ergonomije.
Grudvice prljavštine na kućištu su izuzetno masne. Najveću prljavštinu možete ukloniti šrafcigerom, a ostatak obrisati krpom i nekim sredstvom za čišćenje lanaca ili kočnica.
Onda se možete uhvatiti u koštac sa samim lancem. Poprskajte sredstvom za čišćenje lanaca i istrljajte specijalnom četkom za lanac. Da biste izbegli oštećenje O-ringova između karika lanca, nemojte koristiti žičanu četku.
Nakon čišćenja lanca, obrišite ga krpom, a zatim je spreman za podmazivanje.
2 – Pregled lančanika
Kada je sve čisto, možete pregledati i lančanik da vidite u kom je stanju pre nego što vratite poklopac (i polugu menjača, ako je uklonjena). Zubi ne bi trebalo da budu previše zašiljeni, jer bi to bio pokazatelj da je dostignuta granica habanja.
Zadnji lančanik je još jedno mesto gde se nakupljaju grudvice masti. Lako se uklanjaju krpom i odgovarajućim sredstvom za čišćenje. Zadnji lančanik ne bi trebalo da ima zašiljene zube. Pregledajte svoj lanac i ako neki od O-ringova nedostaje, lanac će morati da se zameni. Ako ste u mogućnosti da podignete lanac više od 3 mm od zadnjeg lančanika, to znači da je istrošen.
Lanac koji pokazuje neravnomerno rastezanje takođe treba zameniti. Kada okrenete točak i pritisnete lanac (ili ga povučete) u sredini donjeg dela, napetost treba da bude ista svuda. Ako postoji više od 2 cm varijacije u labavosti, to znači da je vaš lanac istrošen. Još jedan pokazatelj da je vaš lanac potrebno zameniti je ako su karike lanca čvrste ili krute i ne mogu se olabaviti upotrebom sredstva za čišćenje lanca i masti za lanac. Po pravilu, najbolje je da istovremeno promenite lanac i lančanike jer novi lanac neće imati dug život na starim lančanicima.
3 – Podmazivanje
Kada podmazujete svoj lanac, trebalo bi pažljivo da nanosite mazivo kako biste izbegli da mast dođe na pod, viljušku ili, što je još gore, gumu. Zato vodite računa o pravcu u kom prskate mazivo i intenzitetu prskanju.
Možete birati između sprejeva za lance koji sadrže mast i „sprejeva za suve lance“ na bazi PTFE. Oba imaju svoje prednosti i mane:
Sprejevi koji sadrže mast
Sprejevi koji sadrže mast imaju dobre performanse podmazivanja, obezbeđuju zaštitu od korozije i prigušuju buku lanca. Takođe ih je lako videti, tako da uvek možete na prvi pogled reći kada je vašem lancu potrebno podmazivanje. Nažalost, ovi sprejevi vrlo često zaprljaju vaš točak i viljušku, a ostaci se nakupljaju iza poklopca lančanika i na štitniku lanca. Prljavština i pesak mogu lako da se zalepe na mast, uzrokujući povećano habanje. Lanac treba podmazati svakih 800 – 1000 km. Sprej veličine za putovanje je idealan za put. Može se dopuniti i dovoljno je mali da se lako odloži na vaš motocikl.
Suvi sprejevi za lance
“Suvi” sprejevi za lanac su manje skloni odbacivanju, tako da pomažu da vaš motor ostane čist. Lanci u boji zadržavaju svoju boju, točak ostaje čistiji, a grudvice masti se ne nakupljaju iza poklopca lančanika. Takođe, pesak i prljavština ne mogu da se zalepe na lanac. S druge strane, sprej se brže ispire ako pada kiša, tako da je potrebno češće prskanje vašeg lanca. To znači najmanje svakih 500 km, i nakon svake vožnje po kiši. Suvi sprejevi pružaju manju otpornost na koroziju i ne prigušuju buku lanca tako efikasno. Ako odlučite da pređete na suvi sprej za lanac, neophodno je da prvo odmastite i temeljno očistite lanac.
Upotreba sistema za podmazivanje
Pogodnija alternativa redovnom ručnom podmazivanju sprejom je korišćenje sistema za podmazivanje kao što je Scottoiler. Oni automatski podmazuju vaš lanac specijalnim uljem, koje se nanosi na lanac u tačno izmerenoj količini iz rezervoara preko cevi za doziranje. Ovo osigurava da se ulje ravnomerno raspoređuje po dužini lanca tokom vožnje. Za razliku od spreja za lanac, ovo ulje se ne stvrdnjava i ne ostavlja ostatke masti. Ako je podmazivač pravilno podešen, skoro da nema ulja na točku, tako da ga je lako održavati čistim. Više informacija možete pronaći u sekciji „uradi sam“ – Automatsko podmazivanje lanca.
4 – Provera zategnutosti lanca
Da bi se habanje svelo na minimum, vašem lancu je potrebno redovno čišćenje i podmazivanje, ali je takođe neophodna pravilna zategnutost. Možete saznati tačno koliko labavosti vaš lanac treba da ima ako pogledate u priručnik za upotrebu. Ako ne možete da pronađete uputstvo za upotrebu, alternativa je sledeća:
a) Prvo pronađite najužu tačku lanca okretanjem zadnjeg točka rukom. Na taj način izbegavate rizik od preteranog zatezanja lanca.
b) Zatim, sa oba točka na tlu, morate simulirati stvarno opterećenje koje će vaš bicikl nositi na putu. Dakle, ako se spremate da idete na biciklistički odmor sa svojim partnerom, ili ako redovno nosite bilo kakav teret na svom motociklu, trebalo bi da izmerite labavost sa suvozačem i/ili prtljagom na svom motocikluda biste simulirali realne uslove vožnje .
c) Pod ovim opterećenjem, vaš lanac još uvek treba da ima 2-3 cm labavosti (slobodan hod) u sredini. Idealno bi bilo da imate nekoga da vam pomogne kada obavljate ovu proveru.
d) Ako se labavost razlikuje od ovoga, potrebno je da ispravite zategnutost.
Otpustite maticu osovine
Navrtka zadnje osovine mora biti olabavljena pre nego što možete podesiti zategnutost lanca.
Uvrtanjem zavrtnja ili navrtki na regulatoru lanca, povlačite zadnji točak, čime se zateže lanac. Ako olabavite zavrtnje, pritisnete točak napred, što će olabaviti lanac.
Vijci regulatora moraju biti okrenuti za isti broj okretaja na svakoj strani viljuške, najbolje u koracima od ¼ obrtaja, kako bi se osiguralo da lanac radi u ispravnom položaju. Dakle, trebalo bi da proverite oznake na viljušci i da se uverite da se poklapaju sa obe strane.
Uvek zategnite ravnomerno sa obe strane
Nakon podešavanja regulatora lanca, zategnite maticu osovine na navedeni obrtni moment i ponovo proverite labavost. Ako se napetost promenila kada ste zatezali osovinu, ne gubite smirenost. Ponekad je potrebno malo vremena da se napetost postigne tačno.
Bonus saveti za prave „uradi sam“ mehanike
Zaštitite svoje viljuške
Zaštitite svoju viljušku! Viljuške za motocikle često imaju problem, odnosno prljavštinu. Kada se prašina, pesak i insekti itd. nakupe na vašim cevima viljuške, oni mogu da deluju kao brusni papir i pre nego što to primetite, izazvali su ozbiljnu štetu na zaptivkama viljuške. Dakle, šta možete učiniti povodom toga? Enduro motocikli su nam pokazali odgovor: gumene navlake za zaštitu vaših viljuški.
Pratite sve te male delove
Pratite sve te male delove! Ako rastavljate komponentu koja ima mnogo različitih šrafova, prstenova, prstenova za zaključavanje, klinova, opruga itd., može biti teško zapamtiti šta gde ide. Pa, evo jednostavnog rešenja. Sve što vam treba je komad valovitog kartona. Jednostavno pritisnite svaki šraf itd. u karton na odgovarajući položaj. Na taj način nećete izgubiti ništa, a kada ponovo sastavite komponentu, dobijate gotov vodič gde sve pripada.
Čuvajte svoj izduvni lonac tokom zime
Čuvajte svoj izduvni lonac tokom zime! Ako nameravate da odložite svoj motocikl na kraju sezone, ne zaboravite da zaštitite unutrašnjost svog izduvnog sistema. Čak i ako imate izduvni sistem od nerđajućeg čelika, unutrašnjost će verovatno biti od običnog metala koji lako može da zarđa. Šta uraditi: Naprskajte malo ulja u auspuh dok je još topao, a zatim nagurajte nauljenu krpu na kraju. To će sprečiti stvaranje kondenzacije u zadnjem prigušivaču, tako da nema opasnosti od rđe!
Nikada ne koristite silu prilikom postavljanja izduva
Nikada nemojte koristiti silu kada postavljate auspuh! Verovali ili ne, vaš auspuh voli da se njime rukuje nežno. Ako pokušate da ga gurnete u određeni položaj, rezultujući naprezanja na spojevima i montažnim trakama će pre ili kasnije prouzrokovati oštećenje nosača ili samog izduvnog sistema.
Čuvajte se igala
Čuvajte se igala! Svi znaju za vibracije koje dobijate kada vozite jednocilindrični motocikl. To je jednostavno tako. Dakle, na dugom putovanju možete početi da dobijate takozvane igle u prstima, a ruke će vam čak i prilično utrnuti. Možete isprobati različite ručke, deblje rukavice i modifikovati upravljač. Ako ništa od ovoga ne pomaže, a vaš motor ima dva ili više cilindara, dobra je ideja da proverite da li su vaši karbzratori pravilno sinhronizovani. Takođe proverite da li postoje labave matice, zavrtnji ili druga pričvršćivanja.