“Guma glavu čuva”
…je poslovica koju vrlo često čujemo u moto krugovima i slobodno možemo reći da je i više nego tačna. Od Topraka Razgatrioglua na Superbajk Yamahi R1, preko Jovice koji na svojoj Hondi NCX 750 svakodnevno, tokom cele godine, putuje od Inđije do Beograda, pa do Aleksandre koja svoje slobodno vreme provodi na Navaku, svi imaju jedan cilj – odabrati idealnu gumu za sebe.
Kako odabrati pravu gumu?
Prevelika ponuda često dovodi do zbunjivanja korisnika. Sigurno ste se zapitali zašto je jedna guma istog proizvođača, u istim dimenzijama, ponekad i dvostruko skuplja od druge. Tajna je u njenoj primeni.
Ili ste se možda zapitali zašto vam guma ne traje ni 5.000 km? Odgovor je jasan – pogrešili ste prilikom odabira.
Ranije je postojala dimenzija i sve gume gotovo da su bile isti… ili makar slične. Danas postoji mnogo različitih smesa, tvrdoća, oblika, veličina i na kraju primena. Kada se dobro pripremite za pretragu, odabir je izrazito lak. Mi smo sve moto gume podelili u osam kateogrija, o čemu možete čitati u nastavku, a ako niste sigurni koji je idealan izbor za vas, na dnu stranice nalazi se i upitnik koji će vam odgovoriti na pitanje koja je guma za vas i vaš stil vožnje.
Touring gume
Touring gume namenjene su motociklima koji se koriste za putovanje. Njihova najvažnija osobina je da su dugotrajne i da ih nije potrebno menjati tokom dugog putovanja, pa možete računati da ste mirni i do 15.000 km. Touring gume imaju odlične performanse po kiši što je postignuto rasporedom šara po gaznoj površini. Zbog svog oblika, touring gume za motocikle odlikuje veoma dobra upravljivost i stabilnost tokom vožnje.
Sport gume
Motocikli su po svojoj prirodi napravljeni da se voze u bržem i jačem tempu, nego automobili. Iz tog razloga ima smisla opremiti ih dobrim sportskim gumama, čak i ako vozite motocikl koji po svojoj specifikaciji nije sportski, poput Kawasakija Z900 ili Ducati Monstera.
Tehnologija je napredovala i danas, za razliku od pređašnjih vremena, sportska guma može imati i veoma dobre performanse u kišnim uslovima, da traje dugo i da se uz malo više zagrevanja lepo može voziti na track day-u. Sve ovo odlikuje sport gume koje su svoju primenu najviše pronašli na sportskim, naked i supermoto modelima motocikala.
Trkačke gume
Samo ime im kaže – gume namenjene vožnji na trkačkoj stazi, gde pokazuju najbolje performanse. Od ovih guma možete očekivati da će vas držati u krivini u skoro svakoj situaciji i da ćete na taj način “uhvatiti” dragocene stotinke, ali nemojte se nadati da će trajati ili da ćete moći s njima voziti po kiši. Za tu upotrebu ipak razmislite o sport gumama.
Kastom gume
Vozači kastom motora vole da uživaju u izgledu svog motora i da se s vremena na vreme ogledaju u hromiranim delovima, ali neretko im je i izgled gume veoma bitan. Dugotrajnost, stabilnost i udobnost, kao i lepa šara, ono su što odlikuje ovaj tip guma. S njima ne očekujte da ćete moći da obarate krivine, a ni u kišnim uslovima se ne snalaze najbolje.
Avanturističke gume
Tržište avanturističkih motocikala je u porastu u poslednjih nekoliko godina. Zajedno s tim, raste i tržište guma za ovaj tip vožnje. Veoma je bitno da odlučite u kojim ćete uslovima koristiti motocikl, pre nego što kupite gume. Ne možete očekivati da ćete sa avanturističkom gumom za putovanja, moći da siđete na offroad vožnju u blatu. Takođe, guma namenjena blatu neće dugo trajati na asfaltu, a u isto vreme imaćete veoma slabe vozne performanse.
Samim tim možemo zaključiti da za avanturističke motocikle postoje dva tipa guma – one sa kojima se možete uputiti na offroad i one koje su namenjene putovanju, izbor je na vama, a od toga će zavisiti i performanse guma.
Retro gume
Vlasnici retro guma često su u problemu, jer rešenje za sebe pokušavaju da pronađu između kastom i sportskih guma, što opet nije zadovoljavalo njihove potrebe u potpunosti, jer stariji motori nose specifične dimenzije, poput točkova od 16 ili 18 coli. Iz tog razloga neki od proizvođača odlučili su da formiraju novu podvrstu guma, koja je oživela stare modele, uz primenu novih tehnologija.
Skuter gume
Skuter gume smo do pre nekoliko godina mogli da svrstamo u jednu kategoriju, ali danas je situacija nešto drugačija. Sada među skuter gumama imamo i one namenjene žustrijoj vožnji, standardnoj vožnji, ali i upotrebi na stazi. Performanse gume uglavnom diktira cena, pa na osnovu toga možete i zaključiti koja je guma idealna za vas.
MX/Enduro gume
Vozači motokros ili enduro discipline veoma dobro znaju koliko im je bitno da gume budu dobre, a kramponi nepohabani, kada su uslovi na stazi teški za vožnju. Prosečnom motociklisti bitno je samo da zna da ove gume ne može i ne sme voziti na ulici, poput trkačkih guma.
I koja je guma najbolja za mene?
Ukoliko i dalje niste sigurni koja je guma najbolja za vas, odgovorite na dva jednostavna pitanja i saznaćete šta je ono što će zadovoljiti vaš stil vožnje, kao i vaš motocikl.