Održavanje kvačila vašeg motora
Kakva je korist od 150 KS ako vaš bicikl ne može da prebaci svu tu snagu na put? Ovo je problem koji dragster trkači previše dobro znaju. I to je isto za svaki normalan ulični bicikl. Svaki put kada poletite i ubrzate, kvačilo mora da radi optimalno kako bi prenelo snagu sa radilice na zupčanike bez gubitka, ali na kontrolisan način.
Vaše kvačilo funkcioniše na principu trenja i stoga je habajući deo. Što više zahtevate od njega, to ćete pre morati da ga zamenite. Primer veoma velikog opterećenja kvačila je pri poletanju sa semafora sa velikim brojem obrtaja. Naravno, dobijate lep urlik kada gurnete iglu tahometra u crveno, a zatim odletite sa polugom kvačila do pola. Ali kada to uradite, samo polovina snage zapravo dolazi do pogona, dok se ostatak pretvara u toplota i habanje diska kvačila.
U nekom trenutku diskovi će odustati od duha, a kada vam zaista zatreba snaga, imaćete decibele u redu, ali će trebati neko vreme da snaga stigne do zadnjeg točka. I vaš teško zarađeni fond za odmor će ponovo morati da se prepadne na komplet lanaca i lančanika, gume i frikcione diskove kvačila…
Nije problem o kome su naši dedovi morali da brinu jer prvi motocikli nisu imali kvačilo. Da biste stali, morali ste da ugasite motor, a polazak je bio kao nešto iz rodeo predstave. Naravno, u današnjem saobraćaju ovo bi bilo preopasno. I zato je potpuno funkcionalno kvačilo neophodno.
Mokra kvačila sa više ploča su postala norma u modernim motociklima – sa nekoliko izuzetaka. Najbolji način da se opiše ovaj tip kvačila je kao veliki, okrugli sendvič na više spratova. Frikcioni diskovi su šunka, a čelične ploče hleb. Oni su pritisnuti zajedno pomoću potisne ploče uz pomoć više opruga. Pritisnuti zajedno formiraju zatvorenu vezu između motora i zupčanika, koja se otvara kada povučete ručicu kvačila i pritisak opruge na diskove se oslobodi.
Veličina, broj i površina diskova i ploča su, naravno, precizno usklađeni sa specifičnom snagom motora. Rezultat je da vozač može da se kreće glatko i bez trzaja, a prenos obrtnog momenta motora je pouzdan. Torzione opruge u korpi kvačila prigušuju reakcije promene opterećenja i obezbeđuju udobnu vožnju.
Pored toga, kvačilo ima zaštitnu funkciju ako se motor zaustavi. Klizanje koje nastaje štiti zupčanike od preteranog naprezanja. Naravno, dobro kvačilo je efikasno samo ako aktiviranje radi savršeno. Što se tiče hidrauličnog pokretanja, generalno treba imati na umu iste stvari kao i za disk kočnice: hidraulična tečnost ne bi trebalo da bude starija od 2 godine; u sistemu ne sme biti vazduha; sve zaptivke moraju raditi savršeno; klipovi se ne smeju zalepiti vidi DII vrh Kočione pločice. Zazor nije potrebno podešavati, jer se hidraulični sistem samopodešava. Druga je priča sa mehaničkim aktiviranjem preko kabla. Pored teflonom obloženog ili podmazanog kabla u savršenom radnom stanju, podešavanje otvora je ključno. Premalo zazora u toplom kvačilu dovodi do klizanja obloga, što dovodi do njihovog brzog trošenja; plus pregrevanje uništava čelične diskove (plava promena boje, izobličeni diskovi). Previše igre, s druge strane, može izazvati probleme sa prebacivanjem. Stacionarni bicikl će imati tendenciju da poleti pre nego što se otpusti ručica kvačila, i teško ga je staviti u neutralni položaj. Problem je očigledan: kvačilo se ne može pravilno odvojiti. Ovo se takođe može dogoditi ako su čelični diskovi postali izobličeni!
Međutim, trzajno uključivanje i otpuštanje kvačila obično ukazuje na to da su ga korpa kvačila i pogonska ploča imali. Na većini motocikala moguće je remontovati kvačilo i promeniti obloge bez skidanja motora. Dakle, ako se ne plašite da ćete zaprljati ruke i imate određeni stepen “uradi sam” sposobnosti, to možete učiniti sami i uštedeti dobar deo novca.
Važno: Loš posao može prouzrokovati štetu ili čak nesreću! Dakle, briga i pravi alati su neophodni!
Važno: Pre nego što počnete, prvo proverite u priručniku za radionicu da li su vam potrebni specijalni alati. Srećom, motocikli poput modela CB 500 iz ’94, gde je pritisna ploča kvačila zadržana posebnom navrtkom, pre su izuzetak nego pravilo. Saznajte više o momentima zatezanja i posebnim postupcima instalacije i podešavanja koji su jedinstveni za vaš bicikl. Takođe zaštitite pod svoje garaže od prolivanja ulja i curenja pre nego što ispustite motorno ulje u odgovarajuću posudu. Naravno, najbolje vreme za to je kada je motor topao. Dok se hladi, počnite da činite poklopac kvačila dostupnim i očistite svu prljavštinu sa područja oko njega. Oslonac za noge obično se mora ukloniti, a ponekad i kickstarter. Takođe uklonite sve poklopce sa mehanizma za otpuštanje kvačila pomoću uređaja za podešavanje.
Održavanje kvačila – sada da počnemo
1 – Pripremite alate
Odvrnite i uklonite zavrtnje poklopca postepeno koristeći odgovarajući alat. Zavrtnji koji su mašinski zategnuti ili prefarbani mogu biti veoma zategnuti. U tom slučaju obično pomaže dodir na glavu zavrtnja. Najbolji alat za šrafove sa krstom glavom je udarni odvijač.
2 – Poništite poklopac
Da biste skinuli poklopac sa klinova, koristite plastični kraj (!) Vario čekića i pažljivo lupkajte oko poklopca dok se ne skine.
Važno: Koristite šrafciger za polugu samo ako na poklopcu i kućištu postoje odgovarajući otvori ili ušice! Nikada ne pokušavajte da gurate šrafciger između zaptivnih površina, jer to može izazvati nepopravljivu štetu! Ako poklopac tvrdoglavo odbija da se skine, proverite da li ste zaboravili šraf! Generalno, zaptivka se lepi i za površine i za suze. Zatim ga treba zameniti. Zatim pažljivo uklonite ostatke pomoću sredstva za uklanjanje zaptivki ili sredstva za čišćenje kočnica i strugača za zaptivače, vodeći računa da ne oštetite zaptivnu površinu. Takođe stavite igle za tiple negde na sigurno!
3 – Skinite kvačilo
Sada gledate u korpu kvačila. Da biste došli do unutrašnjeg rada, prvo morate ukloniti pritisnu ploču kvačila. To obično znači odvrtanje određenog broja šrafova ili, u retkim slučajevima, centralne matice. Uvek otpuštajte zavrtnje postepeno (približno 2 okreta svaki) i unakrsnim redosledom! Ako je potrebno, možete zaustaviti okretanje korpe kvačila uključivanjem prve brzine i zaključavanjem nožne kočnice. Kada su zavrtnji odvrnuti, možete ukloniti kompresijske opruge i pritisnu ploču. Sada se čelične ploče i frikcioni diskovi mogu ukloniti. Molimo vas da sve postavite na čist list novina ili krpu kako biste mogli da zapamtite redosled kojim ćete ih ponovo instalirati.
4 – Proverite delove
Sada proverite komponente: Opruge kvačila pokazuju znake zamora i skupljanja sa vremenom. Iz tog razloga izmerite dužinu i uporedite je sa granicom habanja u priručniku za radionicu. Opruge kvačila su relativno jeftine (oko 15 €). Pošto slabe/istrošene opruge uzrokuju proklizavanje kvačila, preporučujemo da ih promenite ako ste u nedoumici!
Čelične ploče između frikcionih diskova mogu se iskriviti usled toplote, u kom slučaju će obično pokazati plavkastu boju. Možete proveriti pomoću merača i površinske ploče. Ili umesto površinske ploče, možete koristiti staklo ili ogledalo. Lagano pritisnite disk na staklo i pokušajte da izmerite zazor između diska i stakla na različitim tačkama pomoću merača. Blago izobličenje (do približno 0,2 mm) je podnošljivo. Molimo pogledajte uputstvo za vaš motocikl za tačnu vrednost.
Promenjeni i izobličeni diskovi moraju biti zamenjeni. Isto važi i za jako istrošene korpe kvačila i unutrašnje pogonske ploče. Manje zareze na bočnim stranama vođica za obloge mogu se izgladiti turpijom. Ovo oduzima vreme, ali štedi novac. Da bi se osiguralo da strugotine ne padnu u motor, delovi se moraju ukloniti. Odvrnite centralnu maticu da biste uklonili korpu kvačila, dok hvatate glavčinu posebnim alatom. Za više detalja o ovome, pogledajte svoj priručnik. Takođe proverite stanje amortizera na korpi kvačila. Zvukovi zveckanja kada motor radi su znak oštećenja kao posledica habanja. Iako je korpi dozvoljeno da se malo poigra kada je postavljena, ne bi trebalo da bude mekana i istrošena kada je okrenete i snažno potresete.
5 – Vratite kvačilo
Kada odlučite koje delove treba zameniti, možete početi sa montažom. Uklonite ostatke habanja i prljavštinu sa korišćenih delova petroleterom ili sredstvom za čišćenje kočnica. Sada vratite očišćene i nauljene delove obrnutim redosledom. Molimo vas da ponovo pogledate priručnik za radionicu da osvežite svoje pamćenje. Obratite posebnu pažnju na sve oznake na komponentama koje ukazuju na određeni položaj!
Ako niste uklonili korpu kvačila, posao je relativno lak. Prvo ubacite diskove kvačila, počevši i završavajući frikcionim diskom (nikada čeličnom). Zatim stavite pritisnu ploču i pričvrstite opruge zavrtnjima (obično je potreban mali pritisak). Prilikom postavljanja potisne ploče obratite pažnju na sve oznake!
Na kraju, zategnite zavrtnje u fazama i unakrsnim redosledom. Ako je u priručniku za radionicu naveden obrtni moment, uvek treba da koristite moment ključ. U suprotnom, pažljivo zategnite. Nemojte koristiti silu, jer se navoji nalaze u prilično delikatnim ušicama na unutrašnjoj glavčini kvačila.
6 – Podesite reprodukciju
Sa kvačilom sa kablom, podešavanje zazora kvačila je ključno za rezultat. Ovo se može uraditi preko zavrtnja za podešavanje koji se nalazi u sredini korpe kvačila, ili na suprotnoj strani motora ili, u slučaju mehanizma za otpuštanje, u poklopcu kvačila. Uvek pratite uputstva proizvođača.
7 – Stavite poklopac – zategnite zavrtnje postepeno
Nakon što proverite da li su zaptivne površine čiste i postavite novu zaptivku, možete vratiti poklopac kvačila. Ne zaboravite igle za tiple! Umetnite zavrtnje, prvo ih čvrsto zategnite, a zatim ih pažljivo zategnite ili koristite moment ključ prema uputstvima proizvođača.
8 – Ponovo podesite kabl
Za podešavanje kabla, uverite se da ima pribl. 4 mm zazora u ručici kvačila pre primene opterećenja na polugu. Šuplji zavrtanj ne treba da se okreće previše iz svog sedišta!
9 – Sipati ulje
Sada možete staviti ulje. Uverite se da je čep za ispuštanje ulja učvršćen! Zatim postavite oslonac za noge, kikstarter itd. i otpustite kočnicu i zadnji točak ako je potrebno. Samo da biste bili sigurni, pre nego što ga odvedete na pravilno okretanje, ponovo proverite svoj rad: sa povučenom kočnicom i kvačilom, pokrenite motor u neutralnom položaju, a zatim lagano uključite prvu brzinu. Ako sada možete da ubrzate bez ikakvog hvatanja ili klizanja, uradili ste dobar posao i možete se radovati ponovnom obilju lagane vožnje!
Bonus saveti za prave „uradi sam“ mehanike
Ne očajavajte – vi to možete!
Svi smo to iskusili. Neki glupi deo ili drugi jednostavno odbija da ide zajedno kako bi trebalo, koliko god se trudili. Ali ako, u očaju, pokušate da koristite grubu silu, u suštini ste izgubili bitku. Šteta koju nanesete će vas kasnije zaista iznervirati! Zato ako primetite da vam je vruće ispod kragne, napravite pauzu. Pojedite i popijte nešto i pronađite nešto što će vam skrenuti pažnju dok vaša frustracija ne prođe. Onda ćete uskoro videti: ipak radi…
Potreban vam je prostor:
Ako planirate da demontirate motor, ili bilo šta slično, trebalo bi da nađete odgovarajuće mesto za posao – po mogućnosti ne kuhinju ili dnevnu sobu! Ako ne živite sami, verovatno je najbolje da izbegavate besmislene rasprave o tome da li motor pripada zatvorenom prostoru. Potražite odgovarajuće mesto sa dovoljno prostora za svu opremu u radionici, kutije za alate itd. U suprotnom je previše lako izgubiti navrtke i vijke i druge male delove.
Uvek držite pri ruci digitalni fotoaparat ili mobilni telefon:
Jer niko ne može sve da zapamti. Mnogo je lakše napraviti brzu sliku rasporeda lančanika, rasporeda kablova ili delova koji se moraju sastaviti na određeni način ili redosled. Uz jednu ili dve fotografije, imate zapis o tome kako se tačno sve uklapa, tako da možete čak i da nastavite sa poslom nedeljama kasnije.