Izbor željenog upravljača
Optimalna pozicija za vožnju na motociklu je vrlo lična stvar. Zavisi od stasa i proporcija jahača i njegovih ličnih preferencija. Stil motocikla takođe igra veliku ulogu kada je u pitanju izbor pravog upravljača. Svojim izborom oblika, materijala i boje možete staviti svoj lični pečat na karakter i linije bicikla. Zamena upravljača je nešto što možete učiniti prilično lako i uspešno u svojoj kućnoj radionici. Sledeći saveti će vam pomoći da uradite dobar posao iz prvog pokušaja.

Pre nego što se posvetite kupovini svog idealnog upravljača, prvo se uverite da su dimenzije zaista kompatibilne sa vašim biciklom i da li ima odobrenje tipa ili sertifikat o testiranju. Takođe proverite da li su vaši postojeći kablovi dovoljno dugački. Najbolji način da to uradite je da zamolite nekoga da drži upravljač vašeg motocikla dok ga otkopčavate sa trostrukog drveta. Zatim zamolite svog pomagača da podigne upravljač kako biste mogli da izmerite koliko vam kablovi dozvoljavaju slobodno. Sada uzmite u obzir širinu vašeg novog upravljača.

Ako su kablovi prekratki, proverite da li se mogu pametno preusmeriti na motociklu da bi dobili dodatnu dužinu. Ako ne, biće vam potrebni duži kablovi za konverziju. Isto važi i za kočione vodove. Naš „uradi sam“ savet „Čelično opletena kočiona creva“ opisuje tačno kako da instalirate nova kočiona creva. Električni snopovi se mogu produžiti lemljenjem u segmentima kablova i izolacijom pomoću termoskupljajuće cevi. Ponekad kablovi kvačila i gasa sa helikoptera ili turing bicikla odgovaraju starijim uličnim ili sportskim biciklima sličnog dizajna.

Odabir krajeva šipki koji dopunjuju izgled novog upravljača takođe je deo uspešne konverzije. Najbolje je da ih kupite zajedno sa novim upravljačem, jer vaši originalni krajevi šipke mogu biti sa navojem, tako da neće biti kompatibilni sa rezervnim upravljačem. Zapamtite da prečnik krajeva šipke mora odgovarati stezaljkama upravljača koji ste odabrali. Čelični upravljač obično ima unutrašnji prečnik od 17–18 mm; aluminijumski upravljač obično 14 mm. Ako vaš bicikl ima tendenciju da lagano vibrira, ima smisla montirati “ubice vibracija” na upravljač – to jest, krajeve šipke teške težine.

Konverzija upravljača – sada da počnemo

01 – Priprema za rad
Pre nego što počnete sa konverzijom, pronađite odgovarajuće mesto gde možete nesmetano i uredno da radite. Postavite svoje alate i delove koji su vam potrebni, bezbedno postavite motocikl na postolje i potpuno pokrijte rezervoar bicikla krpom ili starim peškirom da zaštitite boju.

02 – Uklonite krajeve šipki
Prvo otpustite krajeve šipke originalnog upravljača. Za ovo će vam svakako biti potrebna dovoljna poluga, jer je vijčani spoj često čvrsto zaglavljen. Najbolje je koristiti udarni drajver za odvrtanje šrafova sa krstom glavom. Ako nemate udarni drajver, udarite nekoliko oštrih udaraca čekićem po krstastom odvijaču koji tačno odgovara zavrtnju, a zatim primenite konstantnu silu. Ovo bi trebalo da pomogne da se olabavi zavrtanj.

03 – Otpustite gumene ručke
Zatim morate ukloniti gumene ručke. Profesionalni mehaničar u radionici bi duvao komprimovani vazduh između gume i upravljača. Kod kuće, brizganje tečnosti za pranje sudova ili sredstva za čišćenje kočnica (ne ulja, molim!) ispod ručke pomoću šprica za jednokratnu upotrebu će podjednako dobro obaviti posao. Ako je ručka zalepljena za jedinicu prekidača, pažljivo je odsecite pomoćnim nožem.

04 – Uklonite sklopke i stezaljku upravljača
Sada možete poništiti i skinuti jedinice prekidača pomoću odgovarajućeg krstastog odvijača. Ako se pretvarate u masnu šipku (prečnik stezanja: 28,6 mm), prvo morate da poništite centralnu fiksaciju šrafom stezaljki upravljača pre nego što uklonite upravljač. Imajte na umu da italijanski proizvođači takođe proizvode ručke prečnika 28,0 mm. Međutim, visokokvalitetne retrofitne ručke za debele trake poput LSL-a i Magura imaju prečnik od 28,6 mm, tako da se ne uklapaju u originalne stezaljke od 28 mm!

Sada uklonite pumpu kočnice sa upravljača i odvojite kabl prekidača kočionog svetla. Umotajte jedinicu kočione pumpe u tkaninu i postavite je na nosač svetla. Uklonite zavrtnje stezaljki upravljača i izvadite upravljač iz stezaljki. Kada se upravljač odvoji, lako je ukloniti jedinicu okretne ručke za gas i kontrolu kvačila bez potrebe da odvojite njihove kablove.

05 – Stege za montiranje i novi upravljač
Ako koristite nove stezaljke, pričvrstite ih na trostruko drvo zajedno sa upravljačem i zategnite donji vijak za pričvršćivanje na obrtni moment koji je odredio proizvođač motocikla.

 

Zatim labavo montirajte komande i sklopke na novi upravljač, a zatim poravnajte upravljač tako da odgovara vašim navikama vožnje i linijama bicikla. Uverite se da upravljač ne udari u rezervoar ili oklop pri punom zaključavanju! Takođe, kablovi ne smeju biti zategnuti – proverite da niste pogrešili u izboru upravljača. Ako jeste, prvo pogledajte da li možete ponovo da usmerite kablove da biste rešili problem. U suprotnom ćete morati da nabavite duže kablove. Kada je upravljač u svom konačnom položaju, možete zategnuti stezaljku na obrtni moment koji je odredio proizvođač.

06 – Završna montaža upravljača i okova
Ako jedinice prekidača imaju igle za zaključavanje, moraćete da izbušite rupe na upravljaču za njih. Iz tog razloga, uverite se da ste pronašli najbolju poziciju za ugradnju za vaš upravljač i sklopke. Takođe uzmite u obzir dužinu hvataljki koje koristite (naknadne hvataljke možda neće biti iste dužine kao originalne ručke) i položaj krajeva šipki.

Ponovo proverite da jedinice prekidača ne udaraju u rezervoar ili kućište dok je upravljač u potpunosti zaključan, i pažljivo označite rupe za igle za zaključavanje na upravljaču markerom. Alternativno, možete zalepiti malo trake za maskiranje oko upravljača i koristiti iglu za zaključavanje jedinice prekidača da napravite otisak na zaštitnoj traci. Traka za maskiranje je savršena za obeležavanje bušenja kao pomoć pri bušenju.

U ovom trenutku je najbolje da napravite kratku pauzu, a zatim se vratite i ponovo pogledate instalaciju upravljača. Ako ste potpuno sigurni da ste pronašli najbolju poziciju za svoje jedinice prekidača i da ste ispravno označili rupe za bušenje, sada možete izbušiti rupe sa prečnikom klinova za zaključavanje na jednoj strani cevi upravljača.

Da biste bili sigurni da bušilica ne klizi na glatku cev upravljača, ili ako ste skloni greškama pri centralnom bušenju ili na neki način ne bušite pravo, trebalo bi da koristite alatku za bušenje (npr. od LSL-a). Ovo je siguran način da se izbegnu takve greške. Nakon bušenja, očistite bušotinu rupu upuštačem ili velikim svrdlom.

Sada postavite sklopne jedinice, komande i ručke u njihov krajnji položaj, poravnavajući kočionu pumpu i kontrolu kvačila tako da možete da upravljate njima optimalnom snagom ruke. Ako su poluge kvačila i kočnice optimalno poravnate, vaša podlaktica treba da formira pravu liniju sa ispruženim prstima koji se oslanjaju na poluge. Čestitamo, završili ste sa pretvaranjem svog upravljača!

Ponovo proverite kočnicu, kvačilo i sve funkcije prekidača pre nego što krenete na prvu vožnju. Vaša prva tačka poziva bi trebalo da bude centar za testiranje vozila da bi novi upravljač, a možda i stege, uneli u dokumentaciju vozila. Tester takođe može da pogleda i opšte stanje vašeg bicikla, pa budite spremni da se ovo desi. Možete da uštedite sebi put do centra za testiranje i povezane troškove samo ako ste kupili upravljač sa odobrenjem tipa, u kom slučaju morate samo da zapamtite da sa sobom nosite sertifikat, zajedno sa dokumentima o vozilu, svaki vreme da se provozate.