Zamena kočionih papučica doboš kočnice na motociklu

Iako doboš kočnica možda nije tako moćna kao sistem disk kočnica sa čeljustom sa šest klipova, ona nudi više nego dovoljne performanse za zadnji točak manjih motocikala, helikoptera i turističkih bicikala. Ako je doboš kočnica postavljena na zadnji točak, životni vek od 13.000 do 19.000 milja nije neobičan, uz pravilno održavanje. Zatvoreni dizajn doboš kočnice znači da kočiona prašina (izbrugane čestice sa obloga) ne može lako da pobegne. Za razliku od disk kočnice, do kočionih papučica možete doći samo uklanjanjem zadnjeg točka. Ali kada uklonite zadnji točak, lako je otkriti kočione obloge.

Važno: Ako imate i najmanju sumnju da li ste dorasli ovom poslu, nemojte sami da radite na kočionom sistemu. Pitajte prijatelja koji zna šta radi da vam pomogne ili prepustite to profesionalcima.

Proverite habanje
Neke doboš kočnice imaju otvor za pregled, koji je prekriven malim gumenim čepom. Uklanjanjem gumenog čepa, možete videti debljinu obloga kroz port. Za navedenu minimalnu debljinu obloge pogledajte uputstvo za popravku (uvek merite najtanju tačku obloge, koja je pričvršćena za kočionu cipelu). Opšte pravilo je 2 mm. Mnogi motocikli imaju indikator istrošenosti u obliku pokazivača na ručici kočnice. Ovo ukazuje na oznaku na zadnjoj ploči. Ako je pokazivač na kraju oznake kada je pedala kočnice pritisnuta, cipele su istrošene i potrebno ih je zameniti. Međutim, sigurno ćete znati u kakvom su stanju vaše kočnice samo ako uklonite zadnji točak. Tek tada ćete moći pravilno da pregledate celu kočionu pločicu i identifikujete sve ostakljene, zaprljane uljem (npr. zbog neispravnih ležajeva točkova) ili napuknute kočione pločice. Zbog svog dizajna, kočione obloge neservo kočnice troše se blago neravnomerno. Ovo je sasvim normalno.

Zamena kočionih papučica na bubanj kočnici – sada da počnemo

1 – Uklonite podložnu ploču kočnice
Kada uklonite zadnji točak, možete izvaditi podložnu ploču kočnice iz bubnja.

2 – Skinite stare kočione papuče
Cipele se mogu skinuti pomoću širokog šrafcigera. Dok to radite, držite ruku (nosite rukavicu) preko cipele i opruga – to bi vam moglo uštedeti dugu potragu za oprugama na podu garaže. Opruge se sada vrlo lako otkače sa starih kočionih papučica. Ako vaše nove cipele nisu isporučene sa oprugama, nikada nemojte ponovo koristiti stare ako su zarđale, oštećene ili rastegnute (pogledajte u priručniku za popravku za maksimalnu dozvoljenu dužinu)! Međutim, ako su opruge koje ste izvadili u redu, očistite ih i ponovo upotrebite.

3 – Očistite podlogu kočnice
Sada očistite kočioni doboš i podložnu ploču kočnice sredstvom za čišćenje kočnica. Kao i kod svih drugih zadataka održavanja vaših kočnica, pažljiva čistoća je ključna.

4 – Oslobodite osovinu kočnice
Kada ste se uverili da je sve čisto i bez masti, proverite da li kočiona osovina radi glatko. Ako se može samo teško okrenuti, moraćete da uklonite osovinu i očistite je i podmažite. Uklanjanje osovine nije veliki posao. U većini slučajeva potrebno je samo ukloniti ručicu kočnice i vratilo se tada može izgurati. Međutim, pre nego što odvrnete ručicu, koristite centralni udar da označite njen položaj na osovini.

Nakon što ste očistili osovinu, lagano je podmažite bakarnom pastom i ponovo ubacite u kočionu sidrenu ploču. Vratite ručicu u položaj koji ste prethodno označili.

5 – Postavite nove cipele
Na novim cipelama nanesite tanak sloj bakarne paste na površine koje su u kontaktu sa nosačem i kočionim bregama. Da biste pričvrstili nove papuče za podložnu ploču kočnice, prvo zakačite opruge nazad na svoje mesto. Sada držite cipele pod zatezanjem u obliku slova V, i postavite cipele na kočioni greben i fiksni klin. Pritisnite spoljne ivice V dok se mehanizam ne uklopi. Ako su se površine obloge zaprljale iz vaših ruku tokom postavljanja, brzo ih očistite brusnim papirom. Izvršite završnu proveru da biste bili sigurni da su opruge i cipele pravilno postavljene.

6 – Proverite doboš kočnice
Pre nego što zamenite podložnu ploču kočnice novim cipelama u bubnju, proverite da li na dobošu kočnice ima znakova oštećenja. Znakovi rđe i zastakljene površine mogu se ukloniti laganim brušenjem.

Međutim, ako je kočioni doboš jako istrošen i zarezan u predelu kočionih obloga, moraćete da posetite lokalnu radionicu za motocikle i dobijete stručni savet o tome da li se kočioni doboš može obnoviti ili je maks. prečnik je već premašen. Ako vaš bicikl ima točkove sa krakovima, glavčina se može zameniti. Ali ako imate livene točkove, nažalost moraćete da kupite potpuno novi točak.

7 – Podesite hod
Sada montirajte zadnji točak, zajedno sa sidrom kočnice i kočionom šipkom. Propisno zategnite lanac i zategnite sve zavrtnje na navedeni obrtni moment. Ako je vaš bicikl opremljen iglicama za jednokratnu upotrebu, a ne za višekratnu upotrebu, one će morati da se zamene.

Sada podesite kočnicu. Opšte pravilo za besplatno putovanje je pribl. 5 mm do 10 mm igrajte na pedalu dok se kočnica ne aktivira (proverite uputstvo za upotrebu). Od ključne je važnosti osigurati da je zračnost pravilno podešena, u suprotnom kočnica može da se aktivira prekasno ili se čak može zaglaviti ako se pregreje. Zazor se podešava na kraju kočione šipke pomoću matice za podešavanje.

Kada izvršite podešavanje, okrenite zadnji točak rukom nekoliko puta da biste bili sigurni da se slobodno okreće i da ništa ne trlja (motocikl treba da se podigne). I da biste zaokružili ovaj posao, podesite prekidač kočionog svetla. Ako olabavite sigurnosnu maticu prekidača kočionog svetla, možete ga okrenuti. Svetlo kočnice treba da se upali neposredno pre nego što se kočnica aktivira.

Važno: Kad god je to moguće, trebalo bi da „uletite“ u servisiranu doboš kočnicu tokom prvih 120 milja ili tako nešto i pokušajte da izbegnete nasilno kočenje gde je to moguće. Nove kočione obloge i doboš kočnice moraju da nauče da se “trljaju” jedni o druge tako što se uvlače.

 

Naša preporuka paknova