Zamena kočionih diskova na motociklu

Zaista dobro kočenje je apsolutno neophodno u današnjem drumskom saobraćaju. Zbog toga je od vitalnog značaja da svaki biciklista redovno proverava svoje kočnice – a to znači češće nego samo provera bezbednosti vozila koja je propisana zakonom svake godine ili dve. Pravilno održavanje vašeg kočionog sistema uključuje zamenu stare kočione tečnosti, zamenu istrošenih kočionih pločica i proveru kočionih diskova. Svaki kočioni disk ima minimalnu debljinu koju je odredio proizvođač, a kada se dostigne ovo ograničenje rada, disk se mora zameniti. Ovo bi trebalo da proverite mikrometrom, a ne meračem čeljusti, jer habanje dovodi do toga da kočioni disk formira mali greben na svojoj spoljnoj ivici koji bi pogrešio merenje ako koristite merač čeljusti.

Međutim, prekoračenje servisne granice debljine nije jedini razlog za zamenu kočionog diska. Tokom jakog kočenja, diskovi dostižu temperaturu do 600°C.

Temperaturne razlike između spoljašnjeg prstena i unutrašnjeg nosača kočionog diska posebno proizvode neravnomerno toplotno širenje, što može dovesti do izobličenja diska. Ekstremne temperature se takođe javljaju tokom svakodnevne upotrebe. Putovanje nizbrdo na planinskom prelazu, gde stalno koristite kočnice (često sa teškim prtljagom i putnikom), može da podigne temperature do zapanjujućih visina. Klipovi kočione čeljusti koji se zaglavljuju često stvaraju visoke temperature, a stalni kontakt sa kočionom pločicom može dovesti do izuzetno brzog trošenja diskova. Ovo takođe može uzrokovati izobličenje diskova – problem koji se posebno odnosi na diskove velikog prečnika i one koji su čvrsto montirani.

Na modernim motociklima, jeftini kruti diskovi imaju tendenciju da se koriste tamo gde je opterećenje na kočnici relativno malo. Danas su najsavremeniji plutajući kočioni diskovi na prednjoj osovini. Oni nude sledeće prednosti:

  • Smanjena rotirajuća masa poboljšava rukovanje
  • Manje neopružene mase
  • Bolje prilagođavanje materijala zahtevima koji se postavljaju pred njih
  • Spontaniji odgovor kočnice
  • Manja tendencija da se kočioni disk deformiše

Plutajući diskovi imaju unutrašnji prsten koji je pričvršćen vijcima za glavčinu točka i povezan pokretnim plovcima (tzv. bobine) sa spoljnim prstenom, na koji kočione pločice pritiskaju tokom kočenja. Ako aksijalni zazor ovog spoja prelazi 1 mm, kočioni disk će zveckati, a tada ga treba zameniti. Bilo koja vrsta radijalnog zazora generiše tip “naletanja” pri kočenju i takođe će uzrokovati da vaš bicikl prođe bezbednosnu inspekciju vozila.

Ako treba da zamenite kočioni disk zbog savijanja, trebalo bi da proverite i sledeće potencijalne probleme, koji mogu dovesti do izobličenja diska jer kočioni disk možda nije paralelan sa klipovima kočnice u čeljusti:

  • Da li je viljuška prednjeg točka pravilno podešena/bez ikakvog pomeranja?
  • Da li je kočioni sistem pravilno montiran (kočione čeljusti su originalne i prikladne za vaš bicikl, i pravilno poravnate sa kočionim diskom)?
  • Da li su kočioni diskovi u apsolutno ravnomernom kontaktu sa glavčinom (preostala boja/Loctite može da izazove neravnu kontaktnu površinu)?
  • Da li je točak pravilno poravnat na osovini točka i u sredini prednje viljuške?
  • Da li je pritisak u gumama ispravan?
  • Da li je ležaj točka u redu?

Ali prekoračenje radne granice debljine kočionog diska, ili deformisanje diska, ili istrošeni plutači nisu jedini razlozi za zamenu kočionog diska. Loše narezana površina takođe značajno smanjuje performanse kočenja – i opet jedino rešenje je zamena kočionog diska. Ako je vaš bicikl opremljen sa dvostrukim disk kočnicama, uvek bi trebalo da zamenite oba kočiona diska u isto vreme.

Slično tome, da biste postigli optimalne performanse kočenja sa novim kočionim diskom, uvek zamenite kočione pločice u isto vreme. Čak i ako su stare pločice i dalje iznad granice servisiranja, i dalje morate da ih zamenite, jer se njihova površina prilagodila habanju starog diska i ne bi dobro pristajala novom – to bi negativno uticalo na performanse kočenja a novi disk bi se brže istrošio.

Još jednom proverite da li je disk koji ste kupili odobren za vaš specifični bicikl i primenu u skladu sa priloženim odobrenjem tipa. Koristite samo odgovarajući alat za instaliranje diska. Uvek koristite moment ključ da biste bili sigurni da su zavrtnji kočionog diska i čeljusti pravilno zategnuti. Da biste bili sigurni da imate tačan obrtni moment i podatke specifične za vaš kočioni sistem, uvek konsultujte uputstvo za radionicu za vaš model motocikla ili pitajte svog lokalnog ovlašćenog prodavca.

1 – Otpustite kočionu čeljust
Prvo bezbedno podignite svoj motocikl da biste istovarili točak na kome radite. Ako vaš bicikl nije opremljen središnjim postoljem, moraćete da koristite postolje za paddock. Oslobodite kočione čeljusti iz nosača i zamenite kočione pločice kao što je opisano u Uradi sam savetu Kočione pločice. Osigurajte kočionu čeljust, npr. sa izolovanom žicom, do dela bicikla gde vam neće smetati dok skidate točak – ne dozvolite da visi na crevu kočnice.

2 – Skinite točak
Otpustite osovinu točka i uklonite točak sa prednje viljuške/zadnjeg okretnog kraka. Ako se osovina točka ne odvaja lako, prvo proverite da li je još uvek osigurana, npr. sa dodatnim steznim zavrtnjima. Ako i dalje ne možete da odvrnete zavrtnje, pogledajte „uradi sam“ savet Otpuštanje šrafova za pomoć.

3 – Odvrnite pričvrsne zavrtnje na kočionom disku
Položite točak na odgovarajuću površinu i odvrnite pričvrsne zavrtnje kočionog diska u dijagonalno suprotnom redosledu. Uvek koristite kvalitetne alate koji dobro pristaju, posebno ako su šestougaoni zavrtnji tvrdoglavi, i uverite se da ubacite alat što je više moguće u utičnicu kako biste obezbedili siguran hvat. Ako skinete glavu zavrtnja tako da se alat ne uhvati, uklanjanje zavrtnja će biti prava glavobolja. Ako se šrafovi pokažu veoma teškim za pomeranje, zagrevanje ih duvaljkom toplog vazduha i udaranje alata čekićem često može pomoći da se olabave. Ako je šestougaona utičnica na glavi zavrtnja ogoljena, možda ćete moći da je poništite tako što ćete koristiti komad koji je za jednu veličinu veći i zakucati ga tako da se uhvati.

4 – Uklonite stari kočioni disk
Skinite stare kočione diskove sa glavčine i očistite kontaktnu površinu. Morate ukloniti sve neravnine (zaostale boje ili Loctite, itd.), a ovo je takođe dobra prilika da očistite naplatak i osovinu, jer je pristup lakši. Ako je osovina zarđala, rđa se može ukloniti, npr. koristeći brusni papir.

5 – Postavite novi kočioni disk i dobro ga pričvrstite
Postavite nove kočione diskove. Zategnite pričvrsne zavrtnje momentom koji je odredio proizvođač vozila, dijagonalno suprotnim redosledom. Uvek zamenite jako korodirane ili oštećene vijke za pričvršćivanje novim.

Napomena: Ako proizvođač preporučuje upotrebu lepka za učvršćivanje navoja, nanosite ga štedljivo i pažljivo. Ni u kom slučaju ne smete dozvoliti da osigurač navoja prođe ispod kontaktne površine kočionog diska, jer to može narušiti paralelnost diska, što zauzvrat može izazvati trljanje kočnica. Instalirajte točak i kočionu čeljust obrnutim redosledom. Nanesite lagani sloj masti na osovinu točka pre ugradnje tako da ne može da se zaglavi. Obratite pažnju na smer kretanja gume na prednjoj strani i zategnite sve zavrtnje obrtnim momentom koji je odredio proizvođač.

6 – Proverite kočnicu i točak
Pre nego što aktivirate cilindar ručne kočnice, uverite se da ima dovoljno prostora u rezervoaru kočione tečnosti da nivo tečnosti poraste. Novi jastučići i diskovi guraju tečnost prema gore u sistemu i morate se uveriti da ne prelazi oznaku “Maksimalno”. Aktivirajte glavni kočioni cilindar kako biste doveli kočione pločice u kontakt sa diskom. Proverite tačku pritiska kočnice. Proverite da li se točak slobodno okreće kada otpustite kočnicu. Ako se kočnica vuče, možda ste je pogrešno postavili ili se kočioni klipovi možda zaglavljuju u kočionoj čeljusti.

Imajte na umu: Prilikom rada na kočnicama pazite da mast, pasta, kočiona tečnost ili druge hemikalije ne dođu u kontakt sa površinom kočionih pločica. Ako postoji bilo kakvo zaprljanje ove vrste, potrebno je da očistite kočione diskove pomoću sredstva za čišćenje kočnica.

Važno: Nakon što ste postavili nove kočione diskove i pločice, vaš bicikl treba nežno „uletjeti“. Pokušajte da izbegnete stalno i nasilno kočenje oko prvih 120 milja koliko god je to moguće. Takođe ne bi trebalo da vozite kočnicu jer se kočione pločice mogu pregrejati i izgubiti koeficijent trenja.