Dobre kočnice su od vitalnog značaja za vašu bezbednost i o tome morate da razmišljate svaki put kada krenete u vožnju motociklom. Dok mnogi motociklisti redovno proveravaju svoje kočione pločice, često zaboravljaju da kočionu tečnost u hidrauličnom kočionom sistemu takođe treba redovno menjati. Zašto?
Većina kočionih tečnosti sadrži glikol, koji je higroskopan. To znači da će tokom vremena apsorbovati vlagu iz vazduha – čak i u zatvorenom sistemu. Ovo utiče na snižavanje tačke ključanja (kao što znate, voda se pretvara u paru na temperaturama iznad 100°C). Kada kočite, trenje kočione pločice koja dodiruje disk proizvodi značajnu toplotu – samo pomislite koliko koristite kočnice na spustu sa planine. Ako u kočionoj tečnosti ima previše vlage, intenzivna toplota može izazvati stvaranje mehurića pare. Ovi mehurići nisu u stanju da efikasno prenesu pritisak u hidrauličnom sistemu, tako da se gubi tačka pritiska kočnice. Drugim rečima, poluga kočnice omekšava i kočnice otkazuju. U toj situaciji morate da pumpate ručicu dok ponovo ne osetite tačku pritiska.
Iz tog razloga, u interesu bezbedne vožnje motociklom, neophodno je menjati kočionu tečnost na bazi glikola u redovnim intervalima, kako navodi proizvođač (svake 1-2 godine). Ako niste sigurni koliko dugo je kočiona tečnost bila u sistemu, postoje testeri koje možete koristiti i koji će vam reći.
Ako nemate tester, boja tečnosti takođe vam daje jasnu sliku o tome koliko je stara: nova kočiona tečnost na bazi glikola je providno žute boje, a što je starija, izgleda tamnije. Neprovidnu, prljavo smeđu tečnost uvek treba menjati. Ovo pravilo važi i za hidrauličnu tečnost u hidrauličnom kvačilu, koja je uglavnom takođe koristi DOT 4 kočionu tečnost, ali to može biti i specijalno hidraulično ulje. U ovom slučaju, trebalo bi da proverite poklopac rezervoara za tečnost.
DOT klase
Američko ministarstvo saobraćaja (The American Department of Transportation – DOT) je preciziralo sledeće DOT klasifikacije za kočione tečnosti na bazi glikola za vozila:
- DOT 3: Tačka ključanja pribl. 140°C
- DOT 4: Tačka ključanja pribl. 160°C
- DOT 5.1: Tačka ključanja pribl. 180°C
- Formula za trke: još viša tačka ključanja (vrednosti koje su dali proizvođači imaju tendenciju da malo variraju).
Ovih dana, DOT 4 je daleko najčešće korišćena hidraulična tečnost na bazi glikola, dok se DOT 3 tečnost sada retko koristi zbog svog inferiornog kvaliteta. Pomenute kočione tečnosti se mogu mešati, što znači da možete, ako želite, da promenite sa DOT 4 na kvalitetniju DOT 5.1, na primer (NIKAKO DOT 5!) tečnost, a sistem ne mora nužno da bude u potpunosti ispran da biste to uradili, iako biste očigledno postigli najbolji efekat time. Uopšteno govoreći, možete zameniti DOT 3 sa DOT 4, mada se savetuje oprez ako imate stariji motocikl, jer se DOT 4 pokazao nešto agresivnijim na gumene delove od DOT 3 (ako ste u nedoumici, konsultujte se sa specijalistom za klasične motore).
Sve kočione tečnosti na bazi glikola su otrovne i nagrizaju materijale kao što su boja, plastika i nekoliko vrsta gume. Metalne površine takođe mogu biti pogođene. Zbog toga treba pažljivo postupati sa kočionom tečnošću i odmah obrisati kaplje ili prosutu tečnost, a zatim isprati vodom.
Pored prethodno pomenutih hidrauličnih tečnosti na bazi glikola, DOT 5 kočiona tečnost (ne treba mešati sa 5.1!) je takođe komercijalno dostupna. Ova tečnost je na bazi silikona i posebno se koristi u mnogim Harley-Davidson i Buell motociklima. Nikada nemojte mešati ovu tečnost sa bilo kojom od prethodno pomenutih tečnosti, jer bi to izazvalo flokulaciju (zgrudavanje) i začepljenje sistema.
Kočiona tečnost na bazi silikona nije higroskopna i stoga se može ostaviti u sistemu duže (u zavisnosti od specifikacija proizvođača vozila). Da biste prebacili DOT 3 ili DOT 4 kočioni sistem na DOT 5, prvo morate temeljno isprati ceo hidraulički sistem, a takođe dobiti odobrenje od proizvođača vozila i/ili kočnica.
Napomena: Kočiona tečnost na bazi silikona ne nagrizaju materijale, ali je izuzetno otrovna. Uvek operite ruke nakon rada sa kočionom tečnošću i uverite se da ne padne u pogrešne ruke.