Zamena kočionih pločica na motociklu
Disk kočnice su prvobitno razvijene za upotrebu u točkovima aviona, a koncept je usvojila japanska motociklistička industrija krajem 60-ih. Princip ove vrste kočnica je jednostavan koliko i efikasan: kada se pedala kočnice pritisne, hidraulična tečnost pod pritiskom stišće dve suprotne kočione pločice o površinski očvrsnuti, metalni disk između.
Prednost disk kočnice u odnosu na doboš kočnicu je u tome što se sistem može efikasnije ventilirati i hladiti, u kombinaciji sa efikasnijim pritiskom kočnice na rotor.
I kočione pločice i kočioni disk su podložni habanju i habanju od trenja, čiji stepen zavisi od vašeg stila vožnje i navika kočenja. Stoga su redovne vizuelne provere stanja kočionih pločica od suštinskog značaja za vašu bezbednost. Obično se mogu pregledati podizanjem poklopca na kočionoj čeljusti. Sada ćete moći da vidite jastučiće: oni se sastoje od frikcione obloge koja je lepkom vezana za osnovnu ploču. Obloga često ima žleb koji označava granicu rada kočionih pločica, koja je obično debljine 2 mm.
Napomena: Vremenom će se na gornjoj ivici diska formirati izbočina, što samo po sebi ukazuje na značajno habanje. Međutim, ako merite disk pomoću merača čeljusti, ovaj greben može pogrešiti očitavanje! Uporedite svoje merenje sa ograničenjem servisiranja, koje je uglavnom utisnuto na osnovu diska, ili ga potražite u priručniku za radionicu. Uverite se da uvek menjate disk na vreme. Dopuštanje diska da padne ispod minimalno dozvoljene debljine može dovesti do bledenja kočnice i istovremenog pregrevanja u sistemu, kao i do nepopravljivog oštećenja kočione čeljusti! Takođe zamenite disk ako je duboko urezan.
Koristite mikrometar da proverite kočioni disk
Takođe proverite kočionu pločicu sa strane i odozdo. Neravnomerno habanje ukazuje na nepravilnu montažu čeljusti i može izazvati prevremeno oštećenje kočionog diska! Ako planirate dugu turneju, uvek je pametno da zamenite kočione pločice, čak i ako se čini da su još uvek istrošene pre nego što dostignu ograničenje servisiranja. Starije kočione pločice, ili one koje su često vruće, takođe mogu postati manje efikasne zbog vitrifikacije materijala od kojeg su napravljene. U ovom slučaju, treba ih zameniti. Takođe bi trebalo da proverite kočioni disk s vremena na vreme. Savremeni lagani kočioni diskovi, posebno, podložni su značajnom habanju zbog “ugriza” kočione čeljusti sa četiri ili šest klipova. Možete izmeriti preostalu debljinu diska pomoću mikrometra.
5 smrtnih grehova prilikom promene kočionih pločica
- NEMOJTE: ostaviti ruke neopranim nakon čišćenja kočione čeljusti.
- NEMOJTE: podmazati pokretne komponente kočnice mašću.
- NEMOJTE: koristiti bakarnu pastu za podmazivanje kada koristite kočione pločice od sinterovanog metala.
- NEMOJTE: prosipajte kočionu tečnost po novim kočionim pločicama.
- NEMOJTE: gurnuti kočione pločice šrafcigerom.
Zamena kočionih pločica – sada da počnemo
1 – Usisajte malo kočione tečnosti
Pre svega, pokrijte rezervoar i bilo koju drugu boju u blizini rezervoara kočione tečnosti kako biste sprečili prelivanje kočione tečnosti i oštećenje boje kada uvučete kočioni klip. Curenje kočione tečnosti može da pokvari vaš lak, tako da se mora odmah isprati sa dosta vode (ne samo obrisati krpom). Podignite motocikl tako da rezervoar za tečnost bude postavljen horizontalno i da tečnost ne iscuri čim se otvori.
Sada otvorite poklopac, uklonite ga krpom i izvucite otprilike polovinu tečnosti iz rezervoara. Najprofesionalniji način za izvlačenje tečnosti je korišćenje Mitivac kočnice za odzračivanje ili boce sa pumpom.
Ako je tečnost u rezervoaru duže od dve godine, najbolje je da je potpuno promenite; ako je tečnost braonkaste boje, to je indikacija da treba da bude zamenjena, pogledajte Osnove kočione tečnosti za sam uradi sam!
2 – Uklonite kočionu čeljust
Oslobodite držač kočione čeljusti sa viljuške i podignite čeljust sa diska tako da možete doći do kočionih pločica.
3 – Uklonite vođice
Stvarno uklanjanje kočionih pločica je vrlo lako. Naša ilustracija prikazuje kočione pločice koje su vođene sa dve držače i koje se drže na mestu oprugom. Uklonite sigurnosne kopče sa držača jastučića, a zatim skinite držače. Ako su igle zaglavljene, izvucite ih odgovarajućim udarcem.
Oprez: opruga ima tendenciju da slučajno iskoči iz svog položaja i završi u nekom uglu radionice. Zbog toga uvek treba da zabeležite njen položaj ugradnje kako bi se kasnije mogao ponovo instalirati – po potrebi snimite fotografiju mobilnim telefonom. Kada uklonite igle, možete izvaditi kočione pločice.
Imajte na umu: Imajte na umu da vaš bicikl može biti opremljen “protiv-škripavim pločama”, koje se nalaze između kočione pločice i klipa. Moraju biti ispravno ponovo postavljeni u istu poziciju da bi radili svoj posao! Ovde može dobro doći i fotografija sa mobilnog telefona.
4 – Očistite kočionu čeljust
Temeljno očistite i pregledajte kočione čeljusti. Posebno proverite da li su iznutra suve i ako su na klipu kočnice postavljene navlake za prašinu, uverite se da je to ispravno urađeno. Bilo kakva vlaga bi ukazivala na to da klip nije pravilno zapečaćen. Navlake za prašinu ne smeju biti lomljive ili porozne, jer bi to omogućilo vlazi da prodre u klip. Navlaka za prašinu (ako je ugrađena) je lako zameniti spolja, ali ćete morati da pogledate uputstvo za popravku za zamenu zaptivki. Sada očistite kočionu čeljust, kao što je prikazano na slici, mekanom mesinganom žičanom četkom ili plastičnom četkom i PROCICLE sredstvom za čišćenje kočnica. Kad god je moguće, izbegavajte prskanje sredstva za čišćenje direktno na navlaku za prašinu. Ne četkajte rukav!
Sada takođe očistite kočioni disk čistom krpom namočenom u sredstvo za čišćenje kočnica.
5 – Povucite kočni klip unazad
Premažite očišćeni klip kočnice sa malo paste za kočioni cilindar. Gurnite kočioni klip unazad pomoću rasipača klipa disk kočnice kako biste stvorili prostor za nove deblje pločice.
Napomena: nemojte koristiti šrafciger ili sličan alat za resetovanje kočionog klipa. Kod ovakvih alata postoji opasnost od naginjanja što uzrokuje da se klip kočnice lagano zaglavi u svom sedištu i posledično dovede do trljanja kočnice. Takođe pazite na kočionu tečnost u rezervoaru kada širite klipove, jer obrnuto kretanje klipa izaziva porast nivoa tečnosti!
6 – Postavljanje kočionih pločica
Da nove pločice ne bi škripale nakon ugradnje, premažite metalnu poleđinu i, ako je potrebno, ivice, kao i očišćene pričvrsne igle organskih kočionih pločica, tanko bakarnom pastom (npr. PROCICLE). Keramička pasta se koristi za sinterovane kočione pločice koje bi mogle da se zagreju, kao i za vozila sa ABS-om za koja bakarna pasta nije pogodna jer je provodljiva. Uvek vodite računa da pasta ne dođe u kontakt sa jastučićima!
TRV film protiv cviljenja, koji se jednostavno pričvršćuje na poleđinu podloge, efikasniji je i čistiji od bakarne ili keramičke paste. Pogodan je za kočione pločice sa i bez ABS-a, kao i za sinterovane i organske pločice, obezbeđujući dovoljno prostora u kočionoj čeljusti za foliju od otprilike 0,6 mm kada se nanese.
7 – Postavite nove jastučiće u čeljust
Sada postavite nove jastučiće u čeljust tako da unutrašnje površine budu okrenute jedna prema drugoj. Ako vaše kočnice imaju ploče protiv škripe, pravilno ih postavite. Umetnite jednu iglu za držanje i postavite oprugu na vrh. Pritisnite oprugu nadole i umetnite drugu iglu za držanje. Umetnite nove pričvrsne kopče. Uverite se da ste sve uradili ispravno pre nego što pređete na poslednji korak ovog posla.
8 – Zategnite
Da biste postavili kočionu čeljust preko diska, morate da pomerite pločice što je više moguće kako biste stvorili dovoljno prostora. Sada postavite čeljust preko diska na viljušku. Ako to ne možete da uradite, klip kočnice se verovatno malo pomerio iz svog uvučenog položaja i moraćete da ga gurnete nazad. Koristite klip disk kočnice za to kad god je to moguće. Kada je kočiona čeljust u položaju, zategnite na navedeni obrtni moment.
9 – Servisiranje kočnice sa jednim diskom
Ako vaš bicikl ima kočnicu sa jednim diskom, sada možete dopuniti kočionu tečnost u rezervoaru do “Mak.” označite i zatvorite poklopac. Ako vaš bicikl ima kočioni sistem sa dvostrukim diskom, prvo ćete morati da ponovo konstruišete drugu kočionu čeljust. Pre probne vožnje, „napumpajte“ ručicu kočnice nekoliko puta kako biste gurnuli kočioni klip u ispravan radni položaj. Ovo je veoma važno, jer inače vaši prvi pokušaji kočenja ne bi imali efekta! Izbegavajte naglo kočenje, neprekidno kočenje i vožnju kočnicom prvih 200 km kako biste omogućili da vaše kočione pločice nalegnu na kočione diskove bez ostakljenja.
Važno: Proverite da li su diskovi vrući, da li kočione pločice škripe ili da li postoje neki drugi problemi koji mogu ukazivati na zaglavljivanje kočionog klipa. U ovom slučaju, sledite gore opisane korake da biste gurnuli klip nazad u njegov uvučeni položaj, istovremeno vodeći računa da ga ne nagnete. Ovo će generalno rešiti problem.