Priprema konverzije
Mali, elegantni i precizni: dobro dizajnirani instrumenti iz motogageta izgledaju sjajno, posebno na prilagođenim biciklima. Mnogi biciklisti izbegavaju bilo koji posao koji uključuje električni sistem ili elektroniku. Na kraju krajeva, zapravo ne možete videti struju ili napon osim ako, naravno, ne počnu da lete varnice zbog neke električne greške ili drugog. Ali, u stvari, nije nimalo teško instalirati dobro dizajniran instrument na goli bicikl, helikopter ili streetfighter.

Znanje koje vam je potrebno
Ako planirate da radite na električnom sistemu vašeg bicikla, trebalo bi da imate dobru ideju o osnovama, kao što su struja i napon, pozitivni i negativni terminali. U idealnom slučaju, trebalo bi da imate i dijagram ožičenja i da ga barem približno razumete kako biste mogli da identifikujete pojedinačne komponente kao što su baterija, zavojnica za paljenje, prekidač za paljenje, itd., i kako su ožičene.

Instaliranje motociklističkih instrumenata – sada da počnemo
Alati i sl. za električne instalacije
Ako se pojave električni problemi, multimetar je koristan, pored dijagrama ožičenja, posebno za merenje napona i njegovog polariteta, amperaže i otpora. Ako nemate dijagram ožičenja ili ako je kablovski svežanj modifikovan, možete koristiti multimetar da brzo identifikujete određeno kolo i njegove veze. Takođe vam omogućava da pronađete greške u ožičenju, nedostajuće veze, neželjene kontaktne otpore i tako dalje. U većini slučajeva, međutim, moći ćete da povežete instrument bez multimetra. Za sečenje električnih kablova potreban vam je par bočnih rezača. Da biste ih skinuli, koristite sredstvo za skidanje izolacije. U zavisnosti od vrste veze koju odaberete, potrebno je da koristite ili lemilicu sa lemom ili alat za presovanje i odgovarajuće kontakte za presovanje. Klešta za presovanje često seku i gule. motogaget instrumenti uvek dolaze sa utičnim spojem sa zategnutim kontaktima ili kablovskim terminalima za povezivanje instrumenta sa snopom ožičenja. Trebalo bi da imate stvari kao što su termoskupljajuća cev, izolaciona traka, vezice za kablove i dodatne dužine kabla (sa odgovarajućim prečnikom) pri ruci u slučaju da treba da produžite kabl. Opciono se mogu koristiti dodatni utični konektori sa krimp kontaktima.

Materijali za mašinsku ugradnju
U zavisnosti od motocikla i mesta ugradnje instrumenata i senzora, mogu se koristiti univerzalni nosači za motogadžet ili držači koje ste sami napravili. Da sami napravite nosač – npr. dizajniran da odgovara vrhu trostrukog stabla vašeg bicikla – prvo napravite kartonski šablon na samom biciklu, a zatim ga prenesite na aluminijumsku ploču. Da biste prilagodili i instalirali gotovi nosač, obično vam je potrebna testera za sečenje metala i nekoliko metalnih turpija zajedno sa brusnim papirom. Rupe za pričvršćivanje mogu se izbušiti ručnom ili stolnom bušilicom. Veoma je preporučljivo da prvo odredite tačke pričvršćivanja i izmerite ih mernom trakom ili kaliperom i označite ih pomoću kvadratne i markerske olovke ili pisača. U zavisnosti od toga koje pričvršćivanje izaberete, obično vam je potreban set šestougaonih ključeva i set ključeva sa otvorenim krajem. Ono što će vam takođe trebati za pričvršćivanje nosača na bicikl su odgovarajuće matice, vijci i podloške. motogaget isporučuje vijke za pričvršćivanje instrumenta na univerzalne držače. Ako morate da pričvrstite senzor brzine na prednji ili zadnji točak, trebalo bi da imate odgovarajući komad aluminijumskog ili nerđajućeg čelika.

Električni priključak
Ljudi se često pitaju da li se savremeni elektronski instrumenti mogu koristiti na starijim motociklima. Odgovor je odlučno “da”, a na “kako” se odgovara sledeće.

Napajanje
Napajanje za većinu instrumenata sa motogget-a treba da bude između 7 V i 18 V. Dakle, normalan električni sistem od cca. 12 V će uvek biti dovoljno. U većini slučajeva je potreban samo “uključen pozitivan” na električnom sistemu. To znači da se napajanje uključuje i isključuje preko kontakta (termina 15). Određeni instrumenti, kao što je “mali motoskop”, dodatno zahtevaju vezu sa stalnim pozitivnim terminalom baterije. Važno: Pre nego što bilo šta povežete, uvek treba da potpuno isključite bateriju iz električnog sistema. Preporučujemo dodatnu upotrebu ugrađenog osigurača za instrument (uključen).

Speedometer
Za merenje brzine motocikla potreban je električni impuls čiji je takt/frekvencija proporcionalna brzini. Za to se koriste elektronski senzori na prednjem, zadnjem točku ili izlazu menjača.

Originalni elektronski senzori brzine
Većina modernih motocikala opremljena je elektronskim senzorima brzine. Koriste se 3 različita tipa senzora:

Holov senzor na točku ili izlazu prenosa – Oni nisu kompatibilni sa motadžet instrumentima, pošto je napon signala relativno nizak (znatno ispod 5 V). Umesto toga, senzor brzine koji se isporučuje sa instrumentom mora biti instaliran.

Pažnja: Pre nego što započnete radove na povezivanju, bateriju uvek treba potpuno isključiti iz napajanja u vozilu. Preporučujemo dodatnu upotrebu letećeg osigurača na instrumentu (uključeno u isporuku).

Induktivni senzori ili senzori blizine na izlazu prenosa
Većina proizvođača vozila ih koristi. To su senzori sa 3 priključna kabla (+5 V ili +12 V napajanje, negativ i signal), čiji je signal obično kompatibilan sa motadžet instrumentima. Otpornik koji je prethodno korišćen na senzoru više nije potreban.

a = originalni senzor brzine
b = +12 V
c = signal
d = masa/minus
e = na električni sistem vozila i instrument

Kontakt trske sa magnetom na točku
Ovaj princip je poznat iz elektronskih brzinomera za bicikle, na primer. Senzor uvek reaguje na jedan ili više magneta koji se nalaze negde na točku. Ovi senzori imaju 2 priključna kabla. Da bi se omogućilo njihovo korišćenje za motadžet instrumente, jedan kabl mora biti povezan na uzemljenje/negativ; drugi na ulaz brzinomera.

Nadograđeni ili dodatni senzori brzine
Kod starijih motocikala, brzinomjer se i dalje mehanički pokreće kablom. U ovom slučaju – ili ako originalni senzor brzine nije kompatibilan – mora se koristiti senzor koji se isporučuje sa instrumentom motogaget (što je kontakt trske sa magnetom). Senzor se može postaviti na viljušku (sa magnetom koji se nalazi na prednjem točku). Ili se može instalirati na zakretnu ruku ili nosač kočione čeljusti (sa magnetom koji se nalazi na zadnjem točku/lančaniku). Najbolje mesto sa mehaničke tačke gledišta zavisi od bicikla. Možda ćete morati da savijete i instalirate malu ploču za montiranje senzora. Izaberite dovoljno čvrst pričvršćivač. Magneti se mogu zalepiti na glavčinu točka, nosač kočionog diska, lančanik zadnjeg točka ili slično, dvokomponentnim lepkom. Što je magnet bliže osovini, to su niže centrifugalne sile koje deluju na njega. Naravno, mora biti tačno poravnat sa vrhom senzora, a rastojanje između magneta i senzora ne sme biti veće od 4 mm.

Tahometar
Impuls paljenja se obično koristi za merenje i prikaz broja obrtaja motora. Mora biti kompatibilan sa instrumentom. U principu, postoje dva različita tipa signala za paljenje ili sistema paljenja:

Paljenja sa negativnim ulaznim impulsom
Tu spadaju paljenja sa mehaničkim kontaktima za paljenje (klasični i starinski motocikli), elektronska analogna paljenja i elektronska digitalna paljenja. Poslednja dva se takođe nazivaju tranzistorizovana paljenja/paljenja na baterije. Sve elektronske kontrolne jedinice motora (ECU) sa kombinovanim ubrizgavanjem/paljenjem su takođe tranzistorska paljenja. Sa ovom vrstom paljenja, motadžet instrumenti mogu biti povezani direktno na primarni krug zavojnice za paljenje (termina 1, negativni terminal). Ako bicikl već ima elektronski tahometar, ili ako paljenje/ECU ima sopstveni izlaz tahometra, oni se mogu koristiti za povezivanje. Jedini izuzetak su bicikli kod kojih su kalemovi za paljenje integrisani u konektore za svećice i u isto vreme se originalni instrumenti aktiviraju preko CAN magistrale. U ovom slučaju, podizanje signala paljenja može predstavljati probleme.

Paljenje sa pozitivnim ulaznim impulsom
Paljenje kondenzatorskog pražnjenja (CDI), koje se naziva i visokonaponsko paljenje, jedini je tip u ovoj kategoriji. Ovom “samopobuđenom” paljenju nije potrebna baterija i često se koristi u enduro biciklima, jednocilindričnim mašinama i motociklima sa malim motorima. Ako vaš bicikl ima ovaj tip paljenja, mora se koristiti jedinica za podizanje signala za paljenje.

Važno: Neki japanski proizvođači motocikala takođe se pozivaju na elektronska paljenja uličnih motocikala opisana pod a) akronimom „CDI“. Ovo često izaziva zabunu!

Razlikovanje tipova paljenja
Kao grubi vodič, većina uličnih bicikala sa višecilindričnim motorima ima tranzistorsko paljenje, dok jednocilindrične mašine – uključujući one sa većim motorima – i mali motocikli često imaju paljenje kondenzatora (CDI). Možete razumno lako reći ako pogledate kako je spojen kalem za paljenje. U tranzistorizovanom paljenju, komutirani plus električnog sistema je povezan sa jednim terminalom namotaja za paljenje, dok je drugi terminal povezan sa jedinicom za paljenje (negativni terminal). Kod paljenja kondenzatorskog pražnjenja, jedan terminal je povezan direktno na uzemljenje/negativ, a drugi terminal ide na jedinicu za paljenje (pozitivni terminal).

Dugme menija
Motogadget instrumenti su univerzalni i stoga moraju biti kalibrisani i postavljeni na motor. Pored toga, različita merenja se mogu pozvati ili resetovati na displeju, korišćenjem malog dugmeta koji se isporučuje sa motadžet instrumentom. Ako ne želite da montirate dodatna dugmad na svoj bicikl, možete koristiti postojeće dugme za bljeskalicu farova, na primer, sve dok je isključeno (bez struje).

a = kalem za paljenje
b = paljenje/ECU
c = prekidač za paljenje
d = baterija

Šema ožičenja električne veze: Primer motoskopa mini
a = instrument
b = osigurač
c = prekidač za paljenje
d = +12 V
e = dugme
f = kontakt trske
g = od paljenja/ECU
h = kalem za paljenje

Konačna postavka
Kada su senzor i instrument bezbedno fiksirani i sve veze ispravno napravljene, možete ponovo da povežete bateriju. Sada unesite specifikacije motocikla u režimu podešavanja i kalibrišite brzinomer. Detaljne informacije o tome možete pronaći u uputstvima za upotrebu za određeni instrument.