Postavljanje vašeg motocikla sa zagrejanim ručkama
Kada temperatura napolju padne, hladne ruke ubrzo postaju problem za bicikliste. Svoj torzo možete zaštititi toplim džemperom, noge dugim donjim vešom, stopala debelim čarapama – ali vaše su ruke te koje se prve hlade kada ste na biciklu. Reakcije i agilnost motociklista na hladnom nisu tako oštre kao što bi trebalo da budu u saobraćajnim situacijama. Nažalost, veoma debele rukavice nisu dobra ideja, jer otežavaju pravilno rukovanje kontrolama, a to utiče na vašu bezbednost. Dakle, grejane ručke su jeftin i koristan dodatak ako želite da počnete biciklističku sezonu što je ranije moguće i da nastavite dugo u jesen. Naravno, ako ste zimski motociklista, sve više ćete ceniti zagrejane ručke. A ako želite da izvučete maksimum iz njih, možete postaviti i manžetne za upravljač ili štitnike za ruke kako biste sprečili udar vetra sa vaših ruku.
Da biste koristili zagrejane ručke, vaš motocikl mora imati električni sistem od 12 V i bateriju. Baterija ne sme biti premala, jer grejane ručke imaju prilično veliku snagu (do 50 V, u zavisnosti od podešavanja i tipa prekidača). Baterija stoga treba da ima kapacitet od najmanje 6 Ah, a alternator takođe mora adekvatno da puni bateriju. Ako se uglavnom vozite svojim motorom u gradskom saobraćaju koji se zaustavlja i kreće, radite samo kratka putovanja i često koristite starter, možete preopteretiti alternator ako instalirate zagrejane ručke, što bi značilo da često punite bateriju. Iz tog razloga, zagrejane ručke možda nisu uvek opcija na malim motociklima. Električni sistemi od 6 V i magnetno paljenje bez baterije, nažalost, nisu dovoljno dobri za posao.
Važno: Ako želite sami da instalirate zagrejane ručke, trebalo bi da imate osnovno znanje o elektrici vozila i da budete prilično dobri sa svojim rukama, posebno za povezivanje rukohvata preko releja. Jedini put kada možete da uradite bez releja je sa zagrejanim ručkama relativno male snage. Ali za većinu modela je potreban relej da bi se skinulo opterećenje sa prekidača i paljenja i da bi se sprečila nenamerna potrošnja energije, što predstavlja rizik pri direktnom povezivanju baterije.
Da bi se osiguralo da su zagrejane ručke bezbedno pričvršćene za upravljač, a posebno cev za gas, treba ih pričvrstiti dvokomponentnim lepkom otpornim na toplotu. Najbolje je da sebi nabavite lepak, relej, odgovarajuće izolovane terminale za povezivanje kablova, čistač kočnica i dobar par klešta za presovanje pre nego što počnete. Možda će vam trebati plastični čekić, set nasadnih ključeva, tanak odvijač i, eventualno, bušilica i neki kabl za povezivanje releja.
Instaliranje zagrejanih rukohvata – hajde da počnemo
01 – Pripremite grejanje motocikla i rukohvata
Pre nego što počnete, pročitajte uputstva za ugradnju zagrejanih rukohvata i upoznajte se sa komponentama.
02 – Testirajte ožičenje električnog sistema
Da biste izbegli nepotreban rad, pokušajte da povežete zagrejane ručke, prekidač i kabl za bateriju i testirajte sistem sa 12 V baterijom za motocikle. Ako sve radi savršeno, možete započeti instalaciju.
03 – Skinite sedište
Postavite motocikl bezbedno na postolje. Sklopivi bočni postolje najbolje je pričvrstiti trakom za vezivanje tako da se bicikl ne može prevrnuti. Sada preklopite sedište ili ga skinite (obično je fiksirano na bravi sedišta; pogledajte uputstvo za motocikl) i pronađite bateriju. Možda će morati da se skine i bočni poklopac ili kutija za baterije. U retkim slučajevima baterija se nalazi ispod lažnog rezervoara, ili u zadnjem poklopcu, ili u posebnoj kutiji na okviru.
04 – Odvojite bateriju
Isključite bateriju na negativnom terminalu da biste sprečili nenamerne kratke spojeve kada kasnije povežete kablove. Uverite se da ne izgubite maticu terminala kada odvajate negativni kabl.
05 – Uklonite rezervoar
Sledeće uzmite rezervoar. Ali prvo proverite gde je povezan sa okvirom i/ili drugim komponentama.
06 – Otpustite bočni poklopac
Na našem demonstracionom biciklu, Suzuki GSF600 Bandit, na primer, bočni poklopci su povezani sa rezervoarom preko utičnih konektora, i prvo se moraju odvojiti i ukloniti.
07 – Odvrnuti produžetak slavine za gorivo
Pored toga, produžetak pokretača slavine za gorivo mora biti odšrafljen tako da kasnije ne ostane da visi sa okvira.
08 – Odvojite creva
Ako je ventil za gorivo kontrolisan vakuumom, postavite ga na „ON“, ali ne i PRI – tako da gorivo ne curi kada skinete creva. Ako nije kontrolisan vakuumom, postavite ga na “ISKLJUČENO”.
Sada možete skinuti creva: na Banditu to znači creva za ventilaciju i vakuum i crevo za gorivo do karburatora.
09 – Ručke za podizanje i povlačenje
Najbolja stvar za skidanje originalnih ručki sa upravljača je rastvor vode i tečnosti za pranje sudova, koji prskate ispod ručke dok tankim šrafcigerom podižete ručku od upravljača ili cevi za gas. Zatim jednom prođite odvijačem oko upravljača da rasporedite rastvor i biće lako ukloniti držač.
10 – Ručice za otpuštanje
Za gumene ručke možete koristiti i sredstvo za čišćenje kočnica, ali ne sa držačima od pene, jer sredstvo za čišćenje kočnica može da rastvori penu. Ako je drška zalepljena za kontrolu, prvo je morate osloboditi pomoćnim nožem. Sada pogledajte cev za gas. Najlakše je instalirati zagrejane ručke na glatke cevi za gas. Ako drška lako klizi, ne morate skidati cev za gas sa upravljača.
11 – Skinite cev za gas
Međutim, ako je cev zaobljena ili malo predebela, moraćete da je isecite, turpijate i izbrusite tako da nova ručka čvrsto pristaje, ali bez upotrebe sile. Za ovaj posao, bolje je skinuti cev za gas sa upravljača. To znači odvrtanje kontrole tako da se kablovi gasa mogu odvojiti. Lakše je ako malo okrenete dugme za podešavanje kabla tako da kabl ima više zračnosti. Metalne cevi za gas su robusnije od plastičnih i izdržaće udarce čekićem. Ali pazite na plastiku – najbolje je da ne koristite čekić kada stavljate novi rukohvat, a svakako ne ako to radite sa cevčicom za gas montiranom na upravljaču, jer ako je i kontrolno kućište napravljeno od plastike i mala igla ga pričvršćuje za upravljač, može se odlomiti pod najmanjim naprezanjem. Tada kontrola više neće biti bezbedno postavljena na upravljač.
12 – Podešavanje cevi za gas
Suzuki ima izbočine na cevi za gas, koje smo otpilili i zatim turpijali pre nego što smo postavili naše nove zagrejane ručke. Pored toga, prečnik se mora malo smanjiti trljanjem brusnim papirom kako bi nova ručica stala bez upotrebe sile. Možda ćete morati da uradite isto sa sopstvenom cevi za gas.
Ako želite da sačuvate svoje stare ručke u rezervi, najbolje je da odmah kupite novu cev i prilagodite je za zagrejanu ručku.
13 – Očistite upravljač
Odmastite i očistite upravljač i cev za gas sa sredstvom za čišćenje kočnica spremnim za lepljenje rukohvata.
14 – Lepljenje grejnih hvataljki
Zatim pomešajte lepak prema uputstvima na pakovanju. Radite brzo, jer dvokomponentni lepak brzo očvršćava. Nanesite malo lepka na unutrašnju stranu ručke, montirajte levu ručku tako da izlaz kabla bude okrenut nadole i ponovite korak za cev za gas. Naravno, već ste testirali da se nova ručka može gurnuti na cev za gas.
Važno: Uvek morate ostaviti dovoljno veliki razmak za kontrolno kućište kako bi se cev za gas uvijala lako i bez lepljenja. Nakon što se lepak stvrdne, ručke se uglavnom ne mogu ponovo podesiti ili skinuti bez oštećenja!
15 – Provucite kablove
Provucite kablove od hvataljki između cevi viljuške do okvira tako da ne ometaju sajlu gasa ili da se zaglave pri potpunom zaključavanju.
16 – Montaža prekidača
U zavisnosti od modela bicikla, pričvrstite prekidač za upravljač na dohvat ruke, ili ga zalepite na kontrolnu tablu ili u prednji poklopac pomoću lepljive podloge. Takođe provucite ovaj kabl do okvira, pazeći da se ne zaglavi za glavu upravljača kada okrenete upravljač.
17 – Povežite na bateriju
Sada se kablovski svežanj za povezivanje baterije može povezati sa kablovima sa hvataljki i prekidača. Saito grijani rukohvati čine ovo izuzetno lakim jer su kontakti jasno označeni malim zastavicama.
Provucite snop kablova duž okvira do baterije. Pričvrstite sve kablove na upravljač i ram odgovarajućim vezicama za kablove.
Sada možete da povežete grejane ručke male snage direktno na pozitivne i negativne terminale baterije (pogledajte uputstva za instalaciju zagrejanih ručki). Međutim, sa ovim rasporedom, postoji rizik od pražnjenja baterije ako zaboravite da isključite zagrejane ručke na prekidaču na kraju vožnje, jer paljenje ne prekida strujno kolo.
18 – Odredite položaj releja
Ako slučajno ostavite ručke uključene preko noći, na primer, u zavisnosti od podešavanja grejanja, oni se mogu pregrejati i baterija može biti toliko duboko ispražnjena da se motocikl neće pokrenuti. Da biste to izbegli, uvek je preporučljivo da ih povežete preko releja. Prvo, pronađite odgovarajuće mesto u blizini baterije za postavljanje releja blizu baterije na Banditu, izbušimo malu rupu u blatobranu ispod sedišta i pričvrstimo ga tamo.
19 – Koristite izolovane kablovske terminale
Sada povežite relej sa negativnim terminalom baterije preko terminala 86; na pozitivni terminal baterije, sa osiguračem između, preko terminala 30; do crvenog pozitivnog kabla zagrejanih rukohvata preko priključka 87 (vode do sklopke), i do preklopnog plusa prekidača za paljenje preko priključka 85. Ovo poslednje možete uzeti sa obližnjeg električnog uređaja, kao što je sirena, koja se retko koristi, ili sa startnog releja, kao što je dobra opcija na Banditu.
Preklopljeni plus možete pronaći pomoću probne lampice – ona mora da svetli na odgovarajućem kablu čim se kontakt uključi i mora da se ugasi kada se kontakt isključi.
20 – Proverite električne veze
Kada povežete relej, ponovo proverite sve priključke za napajanje. Ako je sve ispravno spojeno, možete priključiti bateriju, uključiti paljenje i isprobati zagrejane ručke. Da li indikator svetli? Možete li da podesite nivoe toplote i aktivirate sve ostale funkcije?
21 – Ponovo sastavite sve delove
Onda možete vratiti rezervoar. Ali prvo, još jednom proverite da li cev za gas radi ispravno, ako ste morali da je uklonite da biste obavili ovaj posao. Takođe proverite da li su creva povezana bez ikakvih pregiba i da li su svi terminali pravilno postavljeni. Ponekad je korisno imati nekoga da vam drži rezervoar – ovo je najsigurniji način da sprečite da se farba izgrebe ili da rezervoar padne.
Kada stavite sedište i bicikl ponovo bude spreman za vožnju, možete krenuti na probnu vožnju i otkriti kako se toplota iz zagrejanih rukohvata širi sa vaših ruku na celo telo. Sjajan osećaj!