Provera i održavanje vazdušnih filtera na motociklu
Jedna od važnih stvari za održavanje motocikla je pregled i održavanje filtera za vazduh. Čestice prljavštine koje dospeju u motor kroz karburator ili ubrizgavanje goriva izazivaju povećano habanje cilindara i klipnih prstenova i nepotrebno skraćuju radni vek motora.
Dovoljno čistog vazduha je jednako važno za nesmetan rad motora kao i čisto gorivo. Motor ne radi kako bi trebalo, osim ako je odnos vazduh-gorivo sasvim ispravan. Ako je dovod vazduha ograničen zbog blokiranog, starog filtera za vazduh, performanse motora su smanjene i potrošnja goriva se povećava. Svećice na motorima sa karburatorima su podložne prljanju jer smeša vazduh-gorivo postaje bogatija.
Zbog toga uvek treba da održavate filter za vazduh čistim – i da ga servisirate na vreme. Uputstvo za upotrebu vozila vam govori u kojim intervalima treba očistiti ili zameniti filter. Međutim, to takođe zavisi od terena i upotrebe. Enduro vozači, na primer, koji se češće voze van puta, moraju češće da procenjuju filter za vazduh, a motokros vozači čak moraju da ga proveravaju svaki dan.
Kratak vodič za vazdušne filtere
Postoje različite vrste filtera za vazduh. Zahtevaju različite vrste održavanja i imaju različite intervale zamene:
Penasti filter
Filteri od pene se mogu očistiti i ponovo koristiti sve dok pena ne počne da se mrvi. Intervali održavanja su uglavnom svakih 5.000 km.
Čišćenje: Za potrebe čišćenja, operite filter u tečnom rastvoru za pranje sudova, pažljivo ga iscedite i nakon sušenja lagano nauljite motornim uljem. Za 2-taktne motore koristite ulje za 2-taktne motore. Nanesite samo malo ulja jer će u suprotnom svećice postati previše uljane.
Da biste proverili vazdušni filter, pritisnite ga zajedno nakon podmazivanja. Ulje ne sme da curi. Nemojte koristiti sredstva za čišćenje koja sadrže rastvarače za ispiranje. Oni će korodirati penu. Nemojte koristiti nepoznatu penu da biste napravili sopstveni filter za vazduh. Filteri za vazduh se obično prave od specijalne poliuretanske pene koja je otporna na ulje i gorivo.
Papirni filteri
Intervali održavanja papirnog filtera su uglavnom između 10.000 i 20.000 km.
Čišćenje: Suvi papirni filteri se mogu očistiti tako što ćete ih pažljivo izvući i duvati komprimovanim vazduhom iznutra prema spolja. Nemojte koristiti četku ili druge alate za čišćenje papirnog filtera jer bi to uništilo filter papir. U svakom slučaju, bolje je zameniti stari filter novim, posebno jer novi papirni filter nije nimalo skup.
Ako želite značajno da produžite interval zamene, možete investirati u stalni filter za vazduh. Oni se mogu ponovo koristiti nakon čišćenja.
Trajni filteri za vazduh se sve češće ugrađuju u fabrici na motocikle visokih performansi. Međutim, dostupni su rezervni filteri za papirne filtere. Trajni filteri se moraju zameniti na svakih 80.000 km, ali ih treba proveriti i očistiti najkasnije posle 10.000 km.
Oni takođe pružaju malo veći protok vazduha, što je u teoriji korisno za performanse motora, a reakcija motora pri ubrzanju se obično poboljšava.
Čišćenje: K&N, na primer, proizvodi filtere za trajnu zamenu od posebne tkanine. Kada se one zaprljaju, isperite ih u specijalnom čistaču proizvođača, lagano ih nauljite odgovarajućim specijalnim uljem, a zatim možete nastaviti da ih koristite. Investicija u stalni filter za vazduh se tako dugoročno isplati.
Suvi trajni filteri, npr. one iz Sprinta, još lakše se čiste. Napravljene su od specijalne tkane poliesterske tkanine i čiste se četkom ili duvaju komprimovanim vazduhom. Nije potrebno ulje za čišćenje ili filter za vazduh.
Održavanje vazdušnih filtera – hajde da počnemo
1 – Otvaranje vazdušne kutije
Za održavanje filtera, vazdušna kutija mora biti otvorena. U zavisnosti od vozila, može se nalaziti ispod rezervoara ili ispod sedišta ili bočnih poklopaca. Kada ga pronađete i izložite, poklopac se može ukloniti. Napomena: Zabeležite položaj ugradnje filtera ili snimite fotografiju pre nego što uklonite filterski element.
2 – Čišćenje vazdušne kutije
Kutija se čisti iznutra, na primer usisivačem, i obriše čistom krpom koja ne ostavlja dlačice.
3 – Čišćenje uloška filtera
Filterski umetak se čisti u skladu sa tipom filtera. U našem primeru čistimo stalni filter za vazduh.
4 – Postavljanje očišćenog filtera
Prilikom postavljanja očišćenog filtera, morate se uveriti da je instaliran u ispravnom položaju. Filteri za vazduh obično imaju oznaku TOP. Zaptivna ivica mora da stane bez praznina svuda okolo tako da motor ne može da uvuče nefiltrirani sekundarni vazduh. Gumene ivice možete malo podmazati da zarobite prljavštinu.
5 – Provera spoljašnjih abnormalnosti
Prilikom servisiranja vazdušnog filtera, trebalo bi da bolje pogledate i okruženje vazdušne kutije. Da li su se listovi ili čak krpe za čišćenje zaglavile u ulazu u kutiju? Da li je veza između vazdušne kutije i kućišta leptira za gas baš onakva kakva treba da bude? Da li su sve stezaljke čvrsto na mestu, a usisne gume pravilno postavljene i bez pukotina? Popucale gume se moraju zameniti jer u suprotnom postoji opasnost da motor uvuče sekundarni vazduh, pa tako slabije radi što može dovesti do oštećenja motora na duge staze.