Postavljanje novog auspuha na vaš motocikl
Čini se da prigušivači zvuka na današnjim motociklima postaju sve veći i teži, ali je veća verovatnoća da će zvuk koji proizvode dovesti do suza strastvenog bicikliste nego da im podigne dlake na potiljku. Srećom, dobavljači rezervnih delova nude zadnje prigušivače i kompletne izduvne gasove koji isporučuju neizostavnu grlenu riku plus autentičan i privlačan sportski ili prilagođeni izgled. Ali ne radi se samo o izgledu. Ovi sistemi za naknadno tržište – uključujući verzije koje su dozvoljene za ulice – često daju povećanje performansi i primetno linearniju krivu obrtnog momenta. Takođe, generalno su mnogo lakši, što pomaže da se poboljša dinamika vožnje bicikla. Promena izduvnih gasova je u većini slučajeva prilično jednostavna.
Popularna mera podešavanja za motocikle
Vlasnici trenutne generacije golih i sportskih bicikala (sa elektronskim ubrizgavanjem goriva) sada imaju mogućnosti da poboljšaju izgled svojih bicikala koji nikada ne bi bili legalni na ulici u prošlosti. Uzmite Hurric Supersport auspuh, na primer, sa njegovim ultra kratkim, cool izgledom – šta bi više motorista mogao da traži? I kao da to nije dovoljno, dolazi u kompletu sa EC odobrenjem tipa! Dakle, nema dosadnog putovanja u centar za testiranje da ga odobri, niti muke oko nošenja dokaza o legalnosti puta – jer oznaka na auspuhu govori sve!
Samo zamena izduvnih gasova ili korišćenje K&N trajnog filtera za vazduh obično i dalje spada u opseg kontrole elektronskog sistema za ubrizgavanje goriva, koji obezbeđuje ispravan odnos vazduh-gorivo. Obično samo kada kombinujete dve ili više mera podešavanja (kao što je sportski filter za vazduh plus uklonjen dB apsorber) morate da počnete da razmišljate o obogaćivanju smeše za motor sa ubrizgavanjem goriva (npr. u obliku Pover Commander-a). Ovo takođe važi ako montirate izduvni sistem koji nije legalan na ulici. Ako vaš motocikl ima karburatore, to će u velikoj meri zavisiti od modela bicikla kada je potrebno da prilagodite odnos vazduh-gorivo – ako postavljate samo prigušivač odobren od EC sa dB apsorberom, retko ćete morati da dodate veće mlaznice.
Imajte na umu: Ali u većini slučajeva biće neophodno ako kombinujete više od jedne mere podešavanja (izduvni plus vazdušni filter sa povećanim protokom). Posle bilo kakvog prilagođavanja, preporučujemo vam da proverite izgled svećica i potražite bilo koje druge indikacije da motor radi slabo, kao što je povratno paljenje kada vratite gas ili povećana temperatura motora.
A šta je sa katalizatorima? Od 2006. godine motocikli su morali da prođu test emisije. Ako promenite izduvni sistem bilo kog bicikla napravljenog od 05/2006 pa nadalje, izduvni sistem za naknadno tržište takođe mora da bude opremljen katalizatorom kako bi bio u skladu sa standardima o emisiji izduvnih gasova. Ako imate sreće, originalna mačka može biti smeštena u kolektoru – u tom slučaju vaš izduvni sistem ne mora da ga ima. Motocikli koji su stigli u salone od 2016. godine pa nadalje podležu još strožim Euro 4 standardu za emisiju izduvnih gasova i buke. Morate koristiti sertifikovani Euro 4 izduvni sistem. Na ovim izduvnim gasovima, dB apsorber se ne može ukloniti. Motociklima pre 05/2006. nije potrebna mačka da bi ispunili važeće standarde za emisiju izduvnih gasova, a ovo i dalje važi ako montirate auspuh za naknadno tržište (pogledajte „uradi sam” savet Inspekcija bezbednosti vozila i zakon EU).
Postavljanje prigušivača za naknadno tržište: ovde Hurric Supersport sa mačkom na Kavasaki Z750, proizveden 2007. ili noviji.
Pre početka rada, podignite motocikl i osigurajte ga od prevrtanja (pogledajte „Uradi sam“ savet Osnove stalka za motocikle). Položite nešto mekano, poput ćebe, na pod tako da imate negde bezbedno da stavite i originalne delove i nove dodatke, a da se oni ne izgrebu.
Montaža prigušivača prigušivača – sada da počnemo
01 – Odvrnite zavrtnje na kolektoru, nosaču zadnjeg prigušivača i ramu
Prvo odvrnite zavrtnje stezaljke razvodnika, nosača srednje cevi i nosača zadnjeg prigušivača na okviru motocikla. Uverite se da držite prigušivač bezbedno kada odvrnete poslednji zavrtanj na držaču tako da prigušivač ne padne na zemlju.
02 – Skinite poklopac sa aktuatora upravljačkog vratila
Pre nego što odvojite kablove od kontrolnog vratila, prvo odvrnite šestougaone matice koje drže kablove. Zatim možete odvojiti kablove aktuatora i koristiti vezice za kablove da ih učvrstite sa puta na motociklu.
03 – Odvojite kablove
Pre nego što odvojite kablove od kontrolnog vratila, prvo odvrnite šestougaone matice koje drže kablove. Zatim možete odvojiti kablove aktuatora i koristiti vezice za kablove da ih učvrstite sa puta na motociklu.
Važno: „rašireni“ kablovi ne smeju da dođu u kontakt sa pokretnim delovima, pa ih je najbolje vezati dalje od lanca, lančanika, zadnjeg točka i zakretne ruke! Takođe možete potpuno ukloniti kablove ako želite, iako to može dovesti do poruke o grešci na instrument tabli, što zauzvrat može dovesti do toga da bicikl radi samo u bezbednom režimu – ili će barem poruka o grešci biti trajno prikazana. To bi onda moralo da se onemogući preko elektronike, što je posao koji može da uradi samo radionica za motocikle.
04 – Umetnite srednju cev i prethodno montirajte stezaljku razvodnika
Lagano premažite kontaktne površine cevi bakarnom pastom kako biste ih lakše montirali i ponovo rastavljali, ako je potrebno. Takođe bi trebalo da koristite bakarnu pastu na svim zavrtnjima za pričvršćivanje i stezaljke na auspuhu kako biste sprečili da zarđaju i zaglave. Zatim umetnite Hurric midpipe u originalni razvodnik i labavo prethodno montirajte stezaljku razvodnika.
05 – Pritisnite novi zadnji prigušivač
Gurnite Hurric prigušivač na Hurric srednju cev do kraja. Poravnajte prigušivač i srednju cev tako da izduvni sistem bude paralelan sa motociklom. Gurnite karbonsku stezaljku preko prigušivača Hurric i labavo je pričvrstite na originalnu tačku montaže na okviru motocikla koristeći originalne pričvršćivače.
06 – Pričvrstite opruge
Ubacite opruge u ušice predviđene za ovu svrhu. Ovo je generalno lakše ako koristite odgovarajući alat za izvlačenje opruge.
07 – Poravnajte prigušivač
Poravnajte prigušivač sa biciklom i obezbedite instalaciju bez napetosti – ovo je važno da biste izbegli rizik od oštećenja vibracijama. Ako izduvni gas neće biti naslonjen na tačku montaže na okviru uprkos vašim pokušajima poravnanja, najbolje je da umetnete debelu razmaknu podlošku umesto da jednostavno zategnete ceo sistem uz okvir pomoću zavrtnja. Na kraju, zategnite zavrtnje M8 na držaču rama i na obujmici srednje cevi sa obrtnim momentom od 21 Nm. Kada završite sa instaliranjem novog izduvnog sistema i svi delovi budu pravilno pričvršćeni, možete da izvršite prvu proveru zvuka. I obećavamo vam, taj zvuk će izmamiti osmeh na lice svakog bajkera!