Svima nam je poznata priča – jednog lepog jutra, umesto svog uobičajenog živahnog zvuka, vaš starter postaje sve sporiji i sporiji i na kraju potpuno staje, a kao nagradu za to, vi možete uživati u zadovoljstvima javnog prevoza, slušati hladan pozdrav svog šefa kada kasnite na posao i znate već unapred da ćete provoditi svoje dragoceno slobodno vreme u lokalnoj radionici. Da biste izbegli sve ove probleme, sve što treba da uradite je da dobro pazite na svoj akumulator.
Akumulator je osnovni izvor energije za motocikl, posebno ako vaš motocikl ima baterijsko paljenje, za razliku od magneta, koji može nezavisno održavati funkciju motora.
Akumulator se napaja strujom punjenja iz alternatora, koja se može uskladištiti samo ako je baterija u ispravnom stanju. To znači da olovne ploče u bateriji ne smeju biti previše sulfatirane, jer bi to na kraju izazvalo kratak spoj između ploča. Ovo bi učinilo bateriju neupotrebljivom. Nivo kiseline mora biti odgovarajući i terminali baterije ne smeju pokazivati znakove oksidacije.
Kako se baterija prazni, na olovnim pločama se formira olovni sulfat. Mala količina sulfata se stoga javlja kontinuirano tokom rada. Ovaj proces je obrnut tokom punjenja. Kristali se formiraju tokom sulfatiranja i nastavljaju da rastu ako baterija nije napunjena. Ako je sloj kristala previše debeo, možda se neće rastvoriti tokom punjenja i baterija zbog toga neće moći da isporuči punu snagu. Stoga se uvek moraju izbegavati dugi periodi mirovanja i duboko pražnjenje. Takođe je važno da se baterija potpuno napuni jer je to jedini način da se osigura da će se kristali sulfata ponovo raspasti. Tečnost, ili elektrolit, bi u idealnom slučaju trebalo da bude neprekidno u pokretu zbog punjenja i pražnjenja. Ovo sprečava rast kristala sulfata.
Digitalni multimetar ili tester kiseline, ako koristite standardnu bateriju, će vam reći stanje napunjenosti. U slučaju baterija od 12 V, vrednost iznad 12,7 V označava potpuno napunjenu bateriju, 12,4 V označava da je baterija 50% ispražnjena, a 12 V označava da je baterija potpuno ispražnjena. Inteligentni punjač daje tačniju dijagnozu. Pričamo o testu pre punjenja. Rezultat tačno odražava stanje baterije. Čak i ako je dostupan dovoljan napon, baterija možda neće moći da pokrene motor jer je sulfatisana i ne može da isporuči dovoljno snage.
Ako je vaša baterija u lošem stanju, trebalo bi da pokušate da saznate zašto. Ako već duže vreme vozite svoj motor samo na kratkim razdaljinama ili ga uopšte niste vozili, onda nije iznenađenje da je baterija prazna. Ako je to slučaj, priključite bateriju na punjač i ostavite je dok se potpuno ne napuni. Ako je baterija jednostavno prestara, najbolje je da je zamenite. Međutim, ako se nova baterija ne puni iako normalno vozite svoj motocikl, alternator, ispravljač ili regulator mogu biti neispravni, ili “curenje struje” može biti uzrok problema. Ako ne možete da rešite problem uz pomoć priručnika za motor, moraćete da razgovarate sa lokalnom radionicom za vozila.
Ako nećete da se vozite motorom duži period (duže od 3 meseca), bolje je da skinete ili izvadite bateriju, jer postoji opasnost od dubokog pražnjenja ili pražnjenja „skrivenim“ električnim uređajima , kao što su alarmni sistemi, satovi, imobilajzeri ili vaša satelitska navigacija. Idealno bi bilo da ga povežete sa automatskim održavačem baterije ili inteligentnim punjačem. Standardna baterija koja se ne puni tokom zimskih meseci biće nepopravljivo oštećena nakon 4 meseca.
Ako je vaše vozilo opremljeno velikim brojem pomoćnih elektronskih uređaja koje bi trebalo ponovo podešavati nakon uklanjanja baterije (sat navigacija, alarmni sistem itd.), verovatno je bolje da koristite ugrađenu utičnicu za punjenje kako ne biste morali da uklonite bateriju. Međutim, ovo funkcioniše samo ako imate gel bateriju.
Koje su vrste baterija?
Proizvođači uglavnom postavljaju standardnu kiselinsku bateriju ili gel baterije na svoje motocikle: Princip svih kiselih baterija je isti: sastoje se od nekoliko olovnih ploča. Pozitivne ploče su napravljene od olovnog oksida, negativne ploče od sunžerastog olova. Razblažena sumporna kiselina između ploča služi kao tečni rastvor elektrolita. Hemijska energija, a samim tim i električni napon se generiše i skladišti kada su dva različita metala imobilizovana u rastvoru elektrolita. Ako su terminali povezani izvan baterije pomoću otpora, baterija se prazni, hemijska energija se pretvara u električnu energiju i struja može da teče.
Standardna kiselinska baterija
Ovaj tip baterije posebno je rasprostranjen na starijim modelima motocikala. Nova standardna baterija mora da se napuni kiselinom – ne vodom! – (gustina 1,28 g/cm3). Standardne kiselinske baterije proizvode isparenja zbog čega imaju ventilacioni otvor na koji je pričvršćeno crevo. Ovo crevo usmerava isparenja tamo gde ne mogu da izazovu štetu, obično ispod motora. Zbog ventilacionog otvora, standardne kiselinske baterije mogu se postaviti samo uspravno (sa otvorom okrenutim nagore), jer bi u suprotnom kiselina nestala.
Kod standardnih baterija, možete testirati stanje napunjenosti pomoću testera kiseline. Da biste to uradili, otvorite čepiće na pojedinačnim ćelijama baterije i uvucite malo kiseline u tester za kiselinu tako što ćete stisnuti usisnu gumicu, a zatim nasloniti usisnu cev u ćeliju baterije. Sada otpustite usisnu gumicu i uvucite dovoljno kiseline iz baterije da omogućite plovku da slobodno pluta. Plovak u uređaju za testiranje govori o stanju napunjenosti: Što je baterija ravnija, to je manja gustina kiseline i niži je položaj plovka. Potpuno napunjene baterije imaju gustinu kiseline od 1,28 g/cm3, dok ravne baterije imaju gustinu kiseline od 1,11 g/cm3, a 1,20 g/cm3 ukazuje na 50% pražnjenja.
Stanje napunjenosti svake pojedinačne ćelije baterije trebalo bi da bude prilično isto – ako to nije slučaj, baterija je neispravna. Stoga bi trebalo da proverite sve ćelije.
Nakon upotrebe tester kiseline, očistite ga vodom. Ako je nivo tečnosti standardne baterije pao, dopunite pojedinačne ćelije baterije destilovanom vodom do oznake maksimuma (proveravajte otprilike jednom mesečno). Nemojte dodavati kiselinu, jer se ona koristi samo za prvo punjenje. Dodavanjem kiseline kasnije povećali biste koncentraciju kiseline do nedopustivog nivoa. Kada dopunite bateriju vodom, napunite je punjačem. Tokom punjenja (uvek proverite da li ste uklonili poklopce ćelija) eksplozivni gasovi se nakupljaju u bateriji – tako da je neophodno obezbediti da je prostorija dobro provetrena, da u blizini baterije nema otvorenog plamena bilo koje vrste i da nema opasnosti od varničenja.
Baterije bez održavanja
Za razliku od standardnih baterija, gel baterije ne sadrže tečni elektrolit. Umesto toga, elektrolit je imobilisan ili u obliku gela ili u prostirci od fiberglasa između olovnih ploča. Pošto ove baterije jedva gube tečnost na isparavanje, mogu se trajno zatvoriti nakon prvog punjenja. Nema potrebe da proveravate nivo njihove tečnosti do kraja radnog veka. Ne postoji crevo za ventilaciju i ćelije ne moraju da se otvaraju za punjenje.
Gel baterije i neke posebne AGM baterije su već napunjene i hermetički zatvorene kada ih kupite. Baterija je tada trajno zapečaćena. Gel baterije mogu se puniti dok su postavljene na motocikl, npr. koristeći utičnicu za punjenje. Uvek se mora koristiti odgovarajući automatski punjač za motocikle..
Međutim, ako je baterija duboko ispražnjena, potreban vam je poseban režim punjenja da biste je vratili u život. Osnovni automatski punjač ne pruža ovu funkciju, tako da je dobra ideja da nabavite sebi inteligentni automatski punjač – tada ste spremni za bilo koji slučaj.
Dok gel baterije imaju niže samopražnjenje i nešto bolje performanse hladnog pokretanja od standardnih baterija, one su takođe osetljivije na prekomerno punjenje (zbog čega je neophodno koristiti automatski punjač koji je posebno dizajniran za motocikli). Proverite parametre vašeg regulatora napona ako planirate da pređete sa standardnih na baterije bez održavanja.
AGM baterije su opremljene sigurnosnim ventilom koji se otvara ako teče previše struje i isparenja se emituju iznutra. AGM baterije treba da se postavljaju samo uspravno (ventil okrenut nagore) ili blago nagnute, a ne naopako jer u suprotnom može da iscuri i kiselina.
AGM baterije su baterije koje sadrže mikroflis koji se sastoji od prostirki od staklenih vlakana. AGM baterije imaju veći napon na kraju punjenja od 14,7 V.
Čiste olovne baterije su takođe AGM baterije (MF). Za razliku od normalnih MF baterija, ove baterije (kao što već naziv govori) sadrže anodne i katodne ploče koje su napravljene od čistog olova (ili sa dodatkom srebra). Ovo smanjuje unutrašnji otpor što znači da struja lakše teče. Ovo nesumnjivo ima značajne prednosti kao što su smanjeno samopražnjenje i manja sklonost ka dubokom pražnjenju. Međutim, težina baterije je veća zbog korišćenih visokokvalitetnih rešetkastih ploča.
I AGM i čisto olovne baterije imaju veoma dobre performanse hladnog starta i sadrže izdržljivu tehnologiju.
U gel baterijama, elektrolit je imobilisan u silicijumskoj kiselini. Ovo proizvodi želatinastu masu koja ne može da emituje pare. Stoga se može instalirati u bilo kom položaju. Dalja prednost želatinoznog elektrolita je ta što čini bateriju otpornom na vibracije: unutrašnje olovne ploče ne mogu da dodiruju jedna drugu zbog vibracija.
Litijum-jonska baterija
Litijum-jonske baterije predstavljaju najnoviju i najmoćniju tehnologiju baterija. Kao ćelije sadrže nekoliko pojedinačnih baterija. Dve različite metalne folije (obično bakar i aluminijum) koriste se za anodu i katodu ovih baterija. One su odvojene jedna od druge plastičnom folijom koja propušta jone i ugrađena u elektrolit na bazi litijuma koji ne sadrži kiselinu ili vodu i još uvek omogućava migraciju jona.
Litijum-jonske baterije imaju veoma nisko samopražnjenje i dug životni vek, pod uslovom da se pravilno neguju i koriste. Oni mogu da izdrže oko deset puta više ciklusa punjenja od olovnih baterija, otporni su na vibracije i mogu se instalirati u bilo kom položaju. U poređenju sa drugim baterijama, one su kompaktne i izuzetno lagane. Međutim, mogu se puniti samo pomoću posebnog punjača za litijum-jonske baterije. Njihove performanse narušavaju previsoke ili niske temperature i stoga ih treba koristiti samo na temperaturama između -10°C i +45°C.
5 smrtnih grehova održavanja baterija
- NEMOJTE: nanositi mazivo za terminal baterije između terminala i stezaljke terminala – mast za terminale baterije ne provodi struju!
- NEMOJTE: punite bateriju cele zime – napunite najkasnije svaka 2 meseca.
- NEMOJTE: dopunjavati napunjene standardne baterije kiselinom – za to koristite dejonizovanu vodu.
- NEMOJTE: koristite pogrešan tip punjača – u zavisnosti od tipa baterije, potreban je poseban punjač.
- NEMOJTE: otvarati baterije koje ne zahtevaju održavanje – poklopac mora ostati zatvoren i ne smeju se dopunjavati!
Održavanje baterije – počnimo
1 – Uklonite sedište
Kada birate akumulator, proverite da li je u skladu sa specifikacijama proizvođača vozila, odnosno proverite oznaku modela, dimenzije, napon (6 V ili 12 V), amperažu i položaj terminala akumulatora i ventilacionog otvora. Prvo uklonite sedište i – PRE nego što napunite i ugradite bateriju – još jednom proverite da li je baterija odgovarajuće veličine i da li su terminali u pravom položaju.
2 – Uklonite kabl
Da biste sprečili kratke spojeve na okviru vozila prilikom vađenja akumulatora, uvek vodite računa da prvo isključite negativni, a zatim pozitivni kabl!
Kada punite bateriju, nemojte koristiti punjač sa visokom jačinom pojačala iz vaše lokalne prodavnice auto-aksesoara ili lokalne uradi sam. Koristite samo punjače posebno dizajnirane za motocikle. Dok punjači sa visokim pojačalom rade brže, struja punjenja je previsoka i oštetiće relativno malu bateriju motocikla.
3 – Napunite kiselinom
Koristite bočicu sa baterijskom kiselinom ili mali levak da dopunite standardnu bateriju do maksimalnog nivoa kiselinom. Bateriju treba postaviti na površinu otpornu na kiselinu! Baterija će emitovati isparenja tokom punjenja – to je sasvim normalno.
Sve baterije su fabrički aktivirane (delimično napunjene), ali ćete i dalje morati da povežete bateriju sa punjačem u početku da biste je u potpunosti napunili.
Ako koristite standardnu bateriju, ostavite ćelije da dišu pribl. 2 sata nakon punjenja, ponovo proverite nivo i zatim zamenite poklopce. Pre ugradnje baterije, pažljivo isperite svu prosutu kiselinu.
4 – Očistite bateriju
Očistite spoljašnjost baterije pre ugradnje, jer svaka prljavština ili zaprljanje mogu izazvati curenje struje i gubitak punjenja. Uradite to tako što ćete bateriju poprskati totalnim sredstvom za čišćenje motocikla, očistiti je četkom, a zatim isprati vodom.
Ako su terminali baterije zaprljani, očistite ih mesinganom žičanom četkom.
5 – Očistite kontaktne terminale
Takođe očistite kontaktne priključke kabla za napajanje baterije.
6 – Priključite kabl
Uvek prvo povežite pozitivni, a zatim negativni kabl. Pazite da ne pomešate terminale – to ne samo da bi oštetilo novu bateriju, već može i nepopravljivo oštetiti generator i električni sistem vašeg bicikla!
7 – Kleme za podmazivanje
Podmažite spojene terminale sa malo masti za terminal akumulatora PROCICLE. Ako imate standardnu bateriju, uverite se da nema pregiba na crevu za ventilaciju.