Na šta treba obratiti pažnju kada kupujete polovni motocikl?
Ogroman broj i raznovrsnost polovnih motocikala na tržištu može otežati odabir idealnog primerka za vas. I ne, ne možete uvek da verujete u sve što vam prodavac kaže. Dakle, evo vodiča o tome na šta treba da obratite pažnju kada kupujete polovni motocikl.
Ne žele svi da kupe potpuno novi motocikl. Ako je vaš budžet ograničen, ili ako ste se odlučili za određeni model ili određeni klasični ili kastomizovani motocikl, onda je tržište polovnih motocikala pravo mesto za traženje. Čak i aktuelni modeli se mogu pronaći po ceni znatno nižoj od cene novog vozila, a često u vrhunskom stanju, nakon samo godinu-dve dana.
Traži se polovni motocikala
Asortiman polovnih motocikala u ponudi je ogroman, i uz malo strpljenja svako bi mogao da pronađe tačno ono što traži. Zato nemojte žuriti u bilo šta – čak i ako mislite da ste pronašli „onog“ za sebe i odmah ste se zaljubili u njega. Uzmite si vremena, pažljivo proverite bicikl i nemojte se obavezati da ga kupujete dok ne budete zaista sigurni da je to ono što tražite. Ima mnogo drugih riba u moru ako vas baci na stub!
Posebno sa starijim biciklima, morate pažljivo da proverite šta zapravo dobijate za svoj novac i da li imate tehničke veštine da obavite bilo kakve neophodne popravke. U suprotnom, troškovi mogu prebrzo da porastu. Budite jasni u svom umu šta tražite, npr. samo trčanje, polovni bicikl u dobrom stanju, specifične karakteristike/komponente, savršeno stanje kao novo, konverzija iz snova ili osnova za sopstveni projekat obnove ili restauracije.
Pre nego što kupite polovni bicikl, uvek razmislite o tome koje suštinske popravke su mu potrebne i koliko će koštati bilo kakve modifikacije.
Ako vas izgled motocikla ne privuče odmah, a tehničke karakteristike su samo tako-takve, teško da će to na kraju postati konverzija iz snova. Ne bi trebalo da se zadovoljite ništa manje od odličnih tehničkih karakteristika ili savršenog izgleda. Ili biste trebali biti sigurni da je cena toliko niska da bi potpuna obnova mogla biti vredna toga. Ali upozorenje: skoro sve rekonstrukcije završavaju iznad budžeta.
Pregled i probna vožnja
Odlučite tačno koja su vaša osnovna očekivanja pre nego što odete da vidite motocikl i, u idealnom slučaju, povedite sa sobom stručnu osobu – dva para očiju su uvek bolja od jednog! Čak i ako tražite samo stari bicikl koji ćete koristiti za projekat konverzije, uvek je dobra ideja da ga odnesete na probnu vožnju pre kupovine.
Nisu svi problemi sa biciklom očigledni kada je u stanju mirovanja (npr. urezan menjač, iskrivljeni kočioni diskovi ili okvir koji ima tendenciju da se klati pri velikim brzinama). Takođe, uvek treba da proverite da li su registracioni papiri uredni i da li su brojevi rama i motora originalni. Da li je bilo kakvo zavarivanje na šasiji, ali nije zabeleženo u dokumentaciji ili nije odobreno od strane centra za testiranje? Da li postoji sertifikat za bilo kakve izmene, ili će neki novi delovi bar proći test bezbednosti vozila? Da li je motocikl ikada bio u nesreći? Ima li znakova oštećenja od nezgode? Ima li ogrebotina na kućištu ili kućištu? Da li će vam prodavac dati pismenu potvrdu da bicikl nikada nije bio u nesreći?
Tržišne cene možete pronaći tako što ćete posetiti onlajn vodič za cene polovnih motocikala (kao što je Schvacke Liste u Nemačkoj za motocikle do 10 godina). Stariji bicikli se smatraju kolekcionarskim predmetima, tako da morate da proverite trenutnu stopu u relevantnim časopisima ili onlajn tržištima polovnih vozila.
Dobro je znati: U Nemačkoj, ako se ozbiljan tehnički problem pojavi u prvih šest meseci od datuma kupovine, može se tretirati kao kvar koji je već postojao kada je bicikl predat kupcu. Nakon šest meseci, kupac je dužan da dokaže da je nedostatak već postojao u trenutku kupovine. Iz tog razloga, dileri uglavnom proveravaju svoje polovne motocikle pre nego što ih prodaju, što ga čini sigurnijim za vas od kupovine privatno.
Diler ili privatnik?
Iako su bicikli koji se prodaju privatno obično najjeftinija opcija, ipak je vredno pogledati šta dileri imaju da ponude, posebno ako niste tehnički podkovani. Kada kupite bicikl od prodavca, on dolazi sa zakonskom garancijom od 1 godine, a ovo važi čak i ako prodavac daje dodatnu garanciju za polovni motocikl.
Es ist aber auch zu klaren, ob der Handler fur ein eigenes Motorrad im Rahmen seines Geverbes haftet, oder ein Motorrad im Auftrag eines privaten Eigentumers anbietet. Auch venn die Vorschriften dafur sorgen, dass die Maschinen vorab grundlich gecheckt verden, ist blindes Vertrauen trotzdem nicht zu empfehlen. Eine ausgiebige Probefahrt ist auf jeden Fall ratsam.
Loša strana ove pravne situacije prilagođene potrošačima je to što retko nalazite jeftine ili starije bicikle u prodavnici jer uključuju preveliki rizik za prodavca.
Ugovor o prodaji
Ako zapečatite posao, mudro je imati ispravan ugovor o prodaji, posebno ako vozilo preuzimate kasnije. Tačno dogovorite uslove plaćanja i šta je uključeno uz bicikl (dodatna oprema, rezervni delovi itd.). Vodite evidenciju o kilometraži, remontu motora itd. i tražite dnevnik servisne istorije i sve druge papire. Takođe zatražite šifru boje ako motocikl ima prilagođenu farbu – to će vam olakšati ako kasnije budete morali da izvršite bilo kakve popravke.
U odeljku Servis na veb lokaciji vvv.louis.de nalazi se primer Kontakt za prodaju i sveobuhvatna kontrolna lista koju možete da odštampate. Kontrolna lista (glavni naslovi: Stacionarno gledanje, probna vožnja i papiri) će vam pomoći da uočite i zapamtite sve nedostatke koje motocikl može imati. Možete ga koristiti i kao osnovu za izračunavanje koliko bi vas ukupno koštalo.
Pažljivo uporedite VIN
Na kraju, pažljivo uporedite VIN (identifikacioni broj vozila, koji je takođe poznat kao broj šasije ili okvira), a možda i broj motora, na sertifikatu o registraciji vozila, ugovoru o prodaji i samom motociklu.
Prepoznavanje uvoznog vozila
Ako navedeni rezervni delovi sa istom oznakom modela (npr. SC 50, Honda Fireblade) nisu kompatibilni sa vašim biciklom, jedan od mogućih razloga je taj što je vaš bicikl iz uvoza (koji se naziva i „sivi uvoz“).
Uvozna vozila mogu imati drugačiju rasvetu ili gume kojih nema na evropskom tržištu, pa se moraju preopremiti. Važno: Čak i motocikli za evropsko tržište možda nisu legalni za puteve u Nemačkoj, jer možda nisu u skladu sa nemačkim propisima o licenciranju drumskog saobraćaja (StVZO), npr. prednji farovi za levi saobraćaj. Više informacija o ovoj temi dato je u našem savetu „uradi sam“ Inspekcija bezbednosti vozila i zakon EU.