Podešavanje šasije na motociklu
Prema našem iskustvu, mnogi vozači motocikala nikada nisu razmišljali o podešavanju vešanja svog bicikla. To je šteta jer svoju mašinu možete učiniti mnogo zabavnijom za vožnju i mnogo bezbednijom, sa šasijom koja je podešena tako da odgovara vašem ličnom stilu vožnje. To je takođe razlog što su skoro svi motocikli dizajnirani sa više ili manje mogućnosti podešavanja. Da biste ih dobro iskoristili, nisu potrebne nikakve velike mehaničke veštine ili specijalni alati. Sve što treba da uradite je da sledite dole opisane korake i da budete voljni da isprobate različite stvari.

Počećemo sa nekoliko komentara.
Podešavanje vešanja nije jedini faktor koji utiče na to kako vaš motocikl upravlja i kako se oseća. Pre nego što počnete da podešavate vešanje, prvo proverite da li je pritisak u gumama ispravan i da li se gazeći sloj nije u potpunosti istrošio. Obe ove stvari mogu pogrešiti ishod bilo kakvih prilagođavanja koje napravite. Takođe bi trebalo da proverite da točak, glava upravljača i ležajevi zamaške nemaju nikakav zazor. I, naravno, ako su vaše cevi viljuške prekrivene zauljenim filmom i vaši amortizeri cure, onda im je potrebna popravka, a ne podešavanje.
Najvažniji alati za obavljanje bilo kakvih radova na šasiji vašeg bicikla su beležnica i olovka! Obavezno zabeležite postojeće postavke vašeg bicikla, koje će obično biti fabričke postavke, i zapišite svaku pojedinu modifikaciju koju napravite na njemu. Ovo je jedini način da proverite, napravite smislena poređenja i brzo vratite stvari na staro ako niste zadovoljni promenom koju ste napravili. Takođe možete da snimate fotografije pametnim telefonom da biste lakše dokumentovali sve što radite. Ostali alati koje treba da imate pri ruci uključuju: preklopno pravilo ili čvrstu metarsku traku, šrafciger i otvoreni ključ za viljuške, ključ za kuku za amortizer i, naravno, uputstvo za upotrebu za vaš motocikl.
Ako nađete nekoga ko će vam pomoći, drugi par ruku mnogo olakšava mnoge poslove.
Radite kao profesionalci na trkačkoj stazi! Uvek nastavite korak po korak i uradite probnu vožnju nakon svake modifikacije koju napravite. Zapamtite: iskustvo dolazi iz vožnje bicikla!
Geometrija šasije
Geometrija šasije utiče na to kako se vaš motocikl oseća kada ga vozite. Najvažniji parametri su međuosovinsko rastojanje, grablje i trag (pogledajte dijagram: Geometrija šasije).

Kako ćete otkloniti viljušku koja curi objašnjeno je u Uradi sam zaptivkama vrha viljuške. Sada, pitanje za završetak: Koliko je staro ulje u vašim šokovima? Kao i motorno ulje, ulje za viljuške je podložno habanju, tako da ga treba menjati najmanje svake četiri godine.

Međuosovinsko rastojanje označava rastojanje između prednje i zadnje osovine. U širem smislu, možete reći da što je međuosovinsko rastojanje kraće, to je motocikl okretniji, dok duže međuosovinsko rastojanje daje veću stabilnost.
Rake označava ugao između upravljačke cevi i vertikale, kao što je prikazano na dijagramu. Rake i pomak viljuške zajedno određuju stazu.
Trag označava rastojanje između tačke u kojoj linija povučena kroz osovinu upravljanja susreće tlo i tačke u kojoj je prednja guma u ​​kontaktu sa tlom. Što je staza kraća, to je bicikl trzaji, dok duži staza čini bicikl stabilnijim i sporijim u upravljanju.
Odnos između ovih parametara je uvek kompromis. Ako optimizujete podešavanje da biste omogućili agilniju vožnju, moraćete da žrtvujete određeni stepen stabilnosti i obrnuto. I ne zaboravite da će dodatna težina putnika sa stubom promeniti grabulje i trag – šasija treba da bude prilagođena težini koja se nosi.

Podešavanje suspenzije
Opruge nose težinu motocikla (i njegovog vozača) i apsorbuju udarce neravnina na putu. Glavna svrha podešavanja vešanja je optimizacija motocikla za opterećenje koje se sastoji od vozača i prtljaga. Ako ste ikada na svojoj mašini vozili jednog putnika, znaćete da dodatna težina preko zadnjeg točka dovodi do popuštanja njegovog vešanja, a ceo bicikl izgleda trom i težak za rukovanje. Podešavanjem predopterećenja NE činite opruge tvrđim ili mekšim. Umesto toga, efekat je podizanje ili spuštanje motocikla. Na ovaj način možete uticati na geometriju, a samim tim i na upravljivost, pored prilagođavanja vešanja prema nosivom teretu. Za sva podešavanja najbolje je uzeti fabrička podešavanja kao polaznu tačku. Ovo možete pronaći u uputstvu za upotrebu. Uputstvo će vam takođe reći koje opcije podešavanja je obezbedio proizvođač. Najmanje zadnje predopterećenje treba da bude promenljivo na svim biciklima.

Podešavanje šasije i vešanja – sada da počnemo

01 – Prava ravnoteža: Sag
Čak i kada miruje, težina vašeg motocikla i teret sabija opruge. Ovo je neophodno kako bi suspenzija uvek održavala kontakt sa zemljom. Stepen do kojeg se opruge sabijaju naziva se progib. Da biste izmerili progib, potrebno je da izmerite rastojanje između donjeg trostrukog stabla i poklopca za prašinu na klizaču viljuške, ili između podnožja viljuške i poklopca za prašinu na okrenutim (USD) viljuškama. Izvršite ovo merenje na prednjem delu vašeg bicikla dva puta, jednom sa potpuno izvučenim ogibljenjem, odnosno bez opterećenja (Hu), npr. postavljanjem bicikla na njegovo središnje postolje, a drugi put, po mogućnosti na ravnoj površini, sa vozačem i bilo kojim prtljagom ili putnikom, odnosno natovarenim (Hl). Najbolje je potražiti nekoga da vam pomogne pri merenju na natovarenom motociklu.

Za zadnji progib, merite od osovine točka do fiksne tačke na repu motocikla, vertikalno iznad. I ovde merite jednom bez opterećenja (točak od zemlje) i jednom potpuno natovaren. Razlika između svakog para merenja daje progib. Trebalo bi da bude oko trećine ukupnog putovanja kada je bicikl natovaren (Ttot). Ukupan hod vešanja je dat u tehničkim podacima u uputstvu za upotrebu.

Geometrija šasije
O: Pomak viljuške

B: Trag

C: Rake

D: Međuosovinsko rastojanje

02 – Podešavanje predopterećenja
Kada izvršite gore opisana merenja, spremni ste da započnete fazu testiranja. Sledite uputstva u uputstvu za upotrebu i zabeležite sve promene koje napravite u svojoj tabeli. Obično se predopterećenje može podesiti pomoću vretena sa navojem sa obe strane, koje zašrafite ili izvučete pomoću otvorenog ključa. Obavezno podesite podjednako na obe viljuške.

Na amortizeru, prednaprezanje se podešava ili pomoću mehanizma sa čegrtaljkom ili pomoću okrugle matice sa prorezima sa kontra navrtkom. Oba se pomeraju pomoću ključa za kuku, koji se obično nalazi u kompletu alata koji dolazi uz bicikl. I ovde ponovo, ako vaš bicikl ima dvostruke amortizere, važno je da ih uvek podesite ravnomerno.

03 – Promena geometrije šasije
Sledeći posao je da pronađete postavku koja odgovara vašem stilu vožnje i vašim omiljenim biciklističkim rutama kako biste postigli pravi kompromis između stabilnosti i odzivnog upravljanja. Ovo za vas znači da morate više puta da menjate podešavanja, beležeći promene i svaki put obavljajući probnu vožnju. Preporučljivo je napraviti suprotna podešavanja napred i pozadi: niže napred – više pozadi, i obrnuto. Na taj način ukupni centar gravitacije ostaje na istom nivou i ne utiče dodatno na to kako vaš bicikl upravlja. Sigurno ćete moći da primetite efekat koji vaša podešavanja imaju na rukovanje. Svakih 10 mm gore ili dole može transformisati motocikl koji reaguje u nešto prilično nespretno, ili učiniti da stabilna mašina bude zaista naporna za vožnju.

Podešavanje prigušenja
Specijalno ulje preciznog viskoziteta u cevima viljuške i amortizerima prigušuje kretanje motocikla gore-dole i sprečava poskakivanje opruga. Razlikujemo prigušivanje kompresije, kada je točak primoran nagore udarcem u neravninu, i prigušenje odskoka, kada je točak primoran oprugama nadole. Jačina efekta prigušenja ulja može se grubo podesiti preko ventila koji regulišu brzinu protoka. Ako amortizer ima samo sredstvo za podešavanje prigušenja odskoka, svaka promena koju napravite će uvek uticati i na prigušivanje kompresije.

Prva stvar koju treba da znate je koje su opcije podešavanja zapravo dostupne na vašem motociklu i gde da pronađete regulatore. I ovde bi trebalo da pogledate uputstvo za upotrebu.

04 – Prigušenje prednjeg odskoka
Za prigušivanje odskoka, relativno je lako pronaći prihvatljivo osnovno podešavanje kada motocikl miruje. Prvo snažno pritisnite na upravljač sa zategnutom kočnicom. Kada otpustite pritisak, viljuška mora da se odbije bez ikakvog odlaganja, u idealnom slučaju malo iznad položaja mirovanja, u koji se onda vraća bez ikakvog daljeg odbijanja. Ako je odboj viljuške primetno spor, to znači da je viljuška previše prigušena. Nasuprot tome, ako skoči do granice i čak nekoliko puta odskoči, viljuška je nedovoljno prigušena.

Uradite ovaj test dva puta, prvo sa potpuno zatvorenim prigušnim ventilima, a zatim sa potpuno otvorenim ventilima. To će vam dati osećaj za opseg podešavanja. Pogledajte dijagram (Grafikon: Uticaj prigušenja viljuške).

Ks osa) Vreme u sekundama; I osa) Hod vešanja u mm; Linija A) nedovoljno prigušena, linija B) optimalna, linija C) prekomerno prigušena,

Korak 5: Snažno pritisnite da biste testirali prigušivanje udara
Korak 5: Snažno pritisnite da biste testirali prigušivanje udara

05 – Prigušenje odskoka udarca
Da biste testirali prigušenje odskoka amortizera (ili dvostrukih amortizera), snažno pritisnite rep motocikla. U redu je da se amortizer odbija sporije od viljuške (maksimalno do 1 sekunde). Ali odbijanja uopšte ne sme biti. I ovde bi trebalo da proverite opseg podešavanja tako što ćete izvršiti test jednom sa zatvorenim prigušivačem i jednom sa otvorenim.

06 – Prigušivanje kompresije i fino podešavanje
Sada imate pristojnu osnovnu postavku za prigušivanje odskoka. Da biste završili fino podešavanje, morate da iznesete svoj bicikl na put.

Isto važi i za određivanje optimalnog prigušenja kompresije. Naravno, ovde možete isprobati i ekstremna podešavanja. Što je prigušivanje kompresije mekše, viljuška će više uroniti kada kočite, ili će amortizer biti komprimovan do granice kada udarite u rupu. Za normalnu vožnju, to je prijatno i udobno na ravnom putu, ali kada se skretate velikom brzinom, osećaće se prilično sunđerasto.

Suprotno tome, veoma teško podešavanje je dobro za stabilnost kada se nagnete u uglove na trkačkoj stazi, na primer, i daće vam dobre povratne informacije. Ali na neravnom putu, vaš bicikl će biti veoma poskakiv i, u najgorem slučaju, vaši točkovi mogu čak napustiti površinu puta.

Dakle, kada prilagođavate prigušenje, sve je u pronalaženju kompromisa koji najbolje odgovara vašem stilu vožnje, opterećenju bicikla i vrsti terena na kojem obično vozite. Najbolji pristup je da odvojite vreme, isprobate različite varijacije i po mogućnosti se koncentrišete na jednu po jednu stvar, tj. samo viljuške ili samo zadnje vešanje.

Konverzija šasije
Svi saveti koje smo do sada dali odnose se na fabričke komponente sa kojima je došao vaš motocikl. Ako ove mere ne daju rezultate koje tražite, npr. jer su opruge jednostavno previše mekane ili vaš bicikl ne nudi dovoljno opcija za podešavanje, najbolji savet je da nadogradite komponente šasije. Progresivne opruge viljuške, ulje za viljuške različitih viskoziteta, takozvani patroni amortizeri ili kompletne viljuške za prednje, i amortizeri sa i bez prigušenja kompresije ili podešavanjem visine za zadnje. Ove visokokvalitetne komponente šasije vam omogućavaju da maksimizirate sigurnost, udobnost, dinamiku vožnje i upravljivost vašeg bicikla.