Pretvaranje u podesive CNC ručne poluge
Precizno obrađene CNC ručne poluge sa visokokvalitetnom eloksiranom završnom obradom daju svakom modernom motociklu dašak luksuza i izdvajaju ga iz gomile. Osim što vašem biciklu daju zaista prepoznatljiv izgled, pravo u vašem vidokrugu, oni se takođe mogu prilagoditi veličini vaše ruke višestrukim podešavanjem rastojanja između poluge i upravljača. Ovo je posebno dobra vest za sve bicikliste sa manjim rukama, koji često imaju poteškoća sa OEM polugama. Štaviše, ove poluge takođe dolaze u modernoj kratkoj verziji za sportske bicikliste. Posebno su dizajnirani da olakšaju kontrolu tačne količine pritiska koji vršite na polugu.
Važno: Na motorima sa hidrauličnim kvačilom, ručica kvačila se postavlja na isti način kao i ručica hidraulične kočnice.
Na većini motocikala, pretvaranje u ručne poluge obrađene CNC-om je zaista prilično lako za „uradi sam“ mehaničare. Sve što vam treba je dobar set nasadnih ključeva i odgovarajući šrafcigeri. Neka mast je takođe potrebna za podmazivanje pokretnih delova.
Važno: Ručne poluge koje rade ispravno su neophodne za vašu bezbednost na putu. Zaglavljena ručica kočnice, na primer, može imati fatalne posledice. Dakle, ova konverzija je posao koji morate da radite sa velikom pažnjom i zahteva dobro razumevanje načina na koji pojedinačne komponente funkcionišu. Ako nemate potrebne veštine, prepustite ovaj posao profesionalnoj radionici.
Pretvaranje u podesive CNC ručne poluge – hajde da počnemo
01 – Otpustite i otpustite sajlu kvačila
Pre nego što uklonite ručicu kvačila, sajla kvačila mora biti opuštena i otpuštena sa poluge. Poluga mora imati malu količinu slobodnog hoda tako da kvačilo ne proklizava, a ipak se savršeno odvaja. Možda postoji optimalna količina slobodne igre na koju ste navikli, i želećete da budete sigurni da se to ne promeni. Zato je najbolje da izmerite slobodan hod pomoću merača čeljusti pre nego što okrenete regulator da biste opustili i oslobodili sajlu. Možete otpustiti sajlu samo kada je prorez na točku za podešavanje poravnat i sa sklopom za podešavanje i sa sklopom kvačila.
02 – Odvajanje kabla kvačila
Obično morate da koristite određeni stepen sile (povucite ručicu, čvrsto uhvatite kabl drugom rukom, izvucite krajnji prsten iz regulatora dok polako otpuštate ručicu i odvojite sajlu od regulatora). Otpuštanje sajle je ponekad olakšano ako se prethodno odvrne klin ležaja poluge.
U suprotnom, dugački regulator će takođe morati da se malo olabavi na sajlu ili kod motora. Da bismo olabavili ležajni vijak poluge na motociklu prikazanom u našem primeru, prvo smo morali da skinemo prekidač kvačila jer se nalazi odmah iza matice. Stara poluga se tada može ukloniti zajedno sa svojim ležajem. Unutra može biti i tanak odstojnik, koji se nalazi između sklopa i poluge i čija je svrha da nadoknadi slobodan hod. Vodite računa da ne izgubite ovaj odstojnik.
03 – Proverite dugačku čahuru
Pre ugradnje nove poluge, proverite da li originalnu čauru ležaja treba ponovo koristiti, kao što je ovde slučaj. Očistite i podmažite temeljno čahuru ležaja pre nego što je umetnete u novu polugu.
04 – Čišćenje sajle kvačila
Takođe lagano podmažite novu polugu odozgo i odozdo na mestima kontakta sa sklopom tako da se slobodno kreće i habanje svede na minimum. Isto tako, očistite i sveže podmažite kraj sajle kvačila pre nego što ga umetnete u novu ručicu. Sada možete umetnuti novu polugu (sa odstojnikom, ako je ugrađen) u sklop i ponovo zategnuti klin ležaja. Uradite ovo nežno. Poluga ne sme biti zaglavljena. Ako postoji navrtka, ona uvek treba da bude samoblokirajuća.
Ako ste morali da uklonite prekidač kvačila, sada možete da ga ponovo instalirate, vodeći računa da ne oštetite ili zaglavite pokretni potisni klin (obično napravljen od plastike). Primenjujući nežnu silu, izvucite kabl iz njegovog crnog kućišta (ako je potrebno, možete pričvrstiti srebrni kraj na točkić za podešavanje) i umetnite kabl u regulator.
05 – Podešavanje otvora kvačila
Sada podesite slobodni hod kvačila kao što je prethodno izmereno. Slobodna igra od cca. 3 mm između ivice poluge i sklopa je normalno. Zatim podesite rastojanje između ručice i upravljača tako da možete udobno da uhvatite ručicu u položaju za vožnju. Ponovo proverite sve funkcije pre korišćenja vašeg motocikla. Da li kvačilo radi ispravno? Da li prekidač kvačila radi? Da li kvačilo radi glatko i lako? Da li se poluga zaglavi, zaglavi ili zvecka?
06 – Konverzija ručice kočnice
Poluga hidrauličke kočnice nema kabl, pa je brža zamena. Posebno je važno da budete apsolutno sigurni da kočnica radi ispravno!
Prvo odvrnite i uklonite klin ležaja. Može se držati navojem u sklopu pored navrtke. Kada izvadite polugu sa sklopa, proverite da li je opremljena tankim odstojnikom koji sprečava zveckanje. Ako se čaura ležaja sa originalne poluge mora ponovo koristiti, trebalo bi da je dobro očistite. Lagano podmažite čauru i klin ležaja. Isto tako deo nove poluge koji pokreće klip u sklopu kočnice (bregasta) i tačke na gornjoj i donjoj površini poluge koje su u kontaktu sa sklopom.
07 – Obratite pažnju na pritisnu iglu prekidača kočionog svetla
Neki modeli motocikala imaju zavrtanj za podešavanje na bregastu. Ovaj zavrtanj treba da se podesi tako da se obezbedi mala količina slobodnog hoda tako da poluga ne pritiska neprekidno klip (npr. u slučaju BMV-a). Prilikom ugradnje nove poluge u sklop, takođe proverite pritisnu iglu prekidača kočionog svetla. Ako se zaglavi, može se oštetiti, a može se i zaglaviti ručica kočnice! Zato budite veoma oprezni!
08 – Podešavanje položaja poluge
Zategnite novu ručicu pažljivo i bez zaglavljivanja, a zatim podesite rastojanje između ručice i upravljača tako da možete optimalno upravljati kočnicom kada sedite na svom motociklu. Proverite još jednom da li kočnica ispravno radi sa novom polugom pre nego što ponovo krenete biciklom na put: Da li se kreće glatko i slobodno bez zveckanja? Ima li malo slobodnog hoda na klipu da nije stalno pod opterećenjem? Da li prekidač kočionog svetla radi ispravno?