Savršeno za motocikl: svetleće diode
Moderna LED (Light Emitting Diode) tehnologija je otvorila čitav novi svet mogućnosti u dizajnu pokazivača pravca. Niska potrošnja energije smanjuje opterećenje električnog sistema, kablovi malog prečnika smanjuju troškove i štede na težini, moćan izlaz svetlosti omogućava male dimenzije i maštovit dizajn, a dug životni vek LED-a štedi vas od česte zamene. Naročito na motociklu, mala kućišta su odličan bonus – tradicionalni žmigavac „sijalice“ izgleda kao činija za supu u poređenju sa današnjim LED mini pokazivačima pravca koji su legalni na ulici.
Zato nije ni čudo što se mnogi biciklisti odlučuju da pređu na moderne LED pokazivače pravca kada je potrebno promeniti originalni pokazivač pravca, a cena dilera za OEM rezervni deo je prilično šokantna – ako već nisu izvršili prebacivanje, to je.
U principu, svaki bicikl sa 12 V DC električnim sistemom može biti opremljen LED pokazivačima smjera.
Kupovina pokazivača pravca
Kada sebi kupujete nove pokazivače pravca, uvek proverite da li sočiva imaju oznaku “E” koja označava da su odobrena za tip. Svi pokazivači pravca u opsegu Louis imaju važeću oznaku “E”. Odobreni „prednji“ pokazivači pravca nose šifru 1, 1a, 1b ili 11, a odobreni „zadnji“ pokazivači pravca nose šifru 2, 2a, 2b ili 12. Mnogi pokazivači pravca u Louis asortimanu su odobreni i za prednje i za zadnje, pa imaju dva koda. Pokazivači pravca sa oznakom “E” odobreni su samo za prednji deo vašeg motocikla, a pored toga morate imati i zadnje pokazivače pravca. Ako imate izbor pokazivača pravca sa ručicama različite dužine, imajte na umu sledeće: prema pravilima EU, prednji pokazivači pravca moraju biti udaljeni najmanje 240 mm, a zadnji pokazivači pravca najmanje 180 mm.
Tehnički zahtevi
LED diode imaju znatno nižu snagu (potrošnja energije) od konvencionalnih sijalica sa žarnom niti. Ako jedna sijalica žmigavca pregori, drugi pokazivač pravca na vašem motociklu treperi mnogo prebrzo – nešto što ćete nesumnjivo iskusiti (Po zakonu, pokazivači pravca moraju treptati brzinom od najmanje 60, a ne više od 120 treptaja po minuti). To je zato što je flešer izgubio polovinu “opterećenja” što ga održava na pravom tempu. Efekat je preuveličan ako, na primer, zamenite dva pokazivača smera od 21 vati (jedan po strani) sa dva LED pokazivača smera, od kojih svaki ima snagu od 1,5 vati. Sada je opterećenje na originalnom flešeru samo 3 vata (2 k 1,5) umesto 42 vata (2 k 21). Uopšteno govoreći, ovo neće raditi.
Postoje dva načina za rešavanje problema: ili instalirate poseban relej LED bljeskalice nezavisan od opterećenja, ili “prevarite” originalni bljeskač da misli da LED diode imaju ispravnu snagu instaliranjem električnih otpornika.
Relej ili otpornici?
Zamena releja je jednostavnija opcija, ali je moguća samo pod sledećim uslovima:
Kokpit motocikla mora imati dve odvojene indikatorske lampice za levi/desni pokazivač pravca, a ne jedno kombinovano svetlo
Motocikl ne sme biti opremljen biperom pokazivača pravca ili treptajem upozorenja
Originalni relej ne sme biti integrisan u kombinovanu jedinicu (kombinovanu jedinicu možete prepoznati po njena tri izlazna kabla)
Možete koristiti naš jeftin univerzalni relej za LED pokazivače pravca ako vaš motocikl ispunjava sva tri gore navedena zahteva. Nešto skuplji Kellermann univerzalni relej pokazivača pravca je kompatibilan sa većinom treptača upozorenja, bipova pokazivača pravca i samo jedne indikatorske lampice (stavke 1 i 2 iznad).
Ako vaš motocikl nije u skladu sa stavkama 2 i 3, možemo vam ponuditi plug and plai relej specifičan za proizvođača, koji odgovara originalnom konektoru ili portu. Nažalost, nismo u mogućnosti da navedemo relej koji vam je potreban za određeni model motocikla. Molimo idite na vvv.louis.eu i unesite „LED trepćući relej“ da vidite koji su releji dostupni i uporedite ih sa vašim originalnim relejem. Za Suzuki modele, na primer, možemo vam ponuditi i kombinovanu relejnu jedinicu sa 7 kontakata.
Štafeta
Morate osigurati da je polaritet releja ispravan – neispravno povezivanje će odmah oštetiti elektroniku releja i poništiti bilo kakvu garanciju proizvođača. Čak i ako je raspored priključaka isti kao na originalnom releju, polaritet može biti drugačiji. Uvek prvo proverite polaritet pomoću LED test lampice (da biste to uradili, pratite uputstva za instalaciju blica).
Ako utični konektori ne odgovaraju, relativno je lako napraviti adapterske kablove kako biste uštedeli da morate da odsečete originalni konektor na snopu ožičenja.
Mnogi moderni motocikli uopšte nisu opremljeni relejima za blic. Umesto toga, oni su integrisani u centralnu elektronsku jedinicu. U ovom slučaju, nemate drugog izbora osim da koristite otpornike.
Otpornici
Ako niste u mogućnosti da upravljate svojim novim LED pokazivačima pravca preko gore pomenutih releja, morali biste da koristite otpornike da regulišete frekvenciju treptanja (u tom slučaju morate da zadržite originalni relej). Skoro svi pokazivači pravca u našem opsegu će funkcionisati sa originalnim relejem treptaja u kombinaciji sa otpornikom od 6,8 oma.
Važno: Ako menjate relej, možete preskočiti dole opisan korak za instaliranje otpornika.
Instaliranje LED pokazivača pravca – hajde da počnemo
Sada ćemo vam pokazati kako da instalirate LED pokazivače pravca sa otpornicima na Kavasaki Z750. LED žmigavci koje koristimo su zakrivljeni, zbog čega postoji jedan model za prednji levi i zadnji desni i drugi za prednji desni i zadnji levi.
Nažalost, kada uklonite svoje originalne žmigavce, ostaju vam ružne rupe koje su skoro dovoljno velike da kroz njih ubacite nove mini pokazivače pravca. Ovde dobro dolaze poklopci za montažu pokazivača pravca. Ovi poklopci nisu posebno dizajnirani za Z750, ali ih je lako prilagoditi. Ako ne možete pronaći ništa prikladno za vaš motor, možete sami napraviti poklopce od aluminijuma, plastike ili lima.
U našem primeru, možemo koristiti gotove adapterske kablove, koji su dostupni iz Louis asortimana za mnoge različite modele motocikala. Oni znatno olakšavaju povezivanje novih pokazivača pravca jer se mogu montirati direktno na kompaktne konektore na kabelskom svežnja. Isto tako, ostali konektori će odgovarati otpornicima i pokazivačima pravca bez ikakvih modifikacija. Ako ne možete da koristite adapterske kablove, pogledajte uputstva u koraku 4.
01 – Uklonite oblogu kokpita
Kao i kod svih radova na električnom sistemu bicikla, negativni kabl se prvo mora odvojiti od baterije da bi se izbegao kratki spoj.
Da biste zamenili prednje pokazivače pravca, skinite prednji poklopac i odložite ga na bezbedno mesto (na krpu ili ćebe).
02 – Poklopci za montiranje su gotovo rešenje
Sada možete ukloniti originalne pokazivače pravca i zavrnuti nove, uključujući poklopce za montiranje. Kada ih zatežete, zapamtite da to nisu zavrtnji za točkove kamiona, tako da nemojte koristiti previše masti za lakta
Uzgred, mini pokazivači pravca često imaju fini navoj M10 k 1,25 (standardne matice su M10 k 1,5). Dakle, ako izgubite maticu ispod radnog stola, naručite zamenu.
03 – Adapterski kablovi ostavljaju snop kablova netaknutim
Zatim povežite adapter i kablove pokazivača pravca. LED pokazivači pravca će raditi samo ako je polaritet ispravan. Kako proizvođači motocikala ne koriste standardizovane boje kablova, dijagram strujnog kola, ako je dostupan, koristan je za lokalizaciju pozitivnih i negativnih kablova.
Nastavite na isti način za drugu stranu, a zatim možete ponovo staviti oblogu. Svi šrafovi sa ukrštenim glavama su uvučeni u plastične navoje, pa vodite računa kada ih zategnete.
Važno: Ako ne možete da koristite adapterske kablove, važno je da napravite bezbednu, trajnu kablovsku vezu. Jedna od opcija je da se kablovi zalemi, a zatim da se izoluju termoskupljajućim cevima; drugi je upotreba kablovskih terminala tipa za presovanje. Za ovo treba koristiti japanske konektore, za koje će vam trebati poseban alat za presovanje. Oba su takođe dostupna zajedno u našem profesionalnom setu. Postoji i alat za presovanje koji je pogodan samo za izolovane kablovske terminale, ali NE i za japanske konektore. Možete ga prepoznati po crvenoj, plavoj i žutoj tački na vrhu alata. Više o povezivanju kablova možete saznati u našim „uradi sam“ savetima Kabelske veze.
04 – Skinite repni poklopac i uklonite pokazivače pravca
Da biste postavili zadnje pokazivače pravca i otpornike, skinite sedište i odvrnite repni poklopac. Još jednom, pažljivo odložite ovaj skupi i delikatan komad plastike.
05 – Postavite nove mini pokazivače pravca i montirajte poklopce
Isto kao i za prednje pokazivače pravca, sada uklonite zadnje pokazivače pravca i postavite nove mini pokazivače pravca i montirajte poklopce. Provucite kablove u njihovim prvobitnim položajima.
06 – Instaliranje otpornika
Sada treba postaviti otpornike na zadnje pokazivače pravca. NEMOJTE ih povezivati u seriju. Moraju biti povezani paralelno da bi se dobila tačna frekvencija treptanja. Ako kupite otpornike od Louisa, oni dolaze paralelno ožičeni (pogledajte sliku ispod).
Otpornici nemaju polaritet, tako da nije važno na koji način ćete ih postaviti. Kablovski terminali obezbeđeni sa Louis otpornicima olakšavaju instalaciju.
07 – Kada kupujete otpornike od Louisa
1 = R
2 = Isključeno
3 = L
4 = prednji
5 = zadnji
a = osigurač
b = Relej treptaja
c = Prekidač pokazivača pravca
d = pokazivač pravca (sijalica)
e = Otpornik
f = Zemlja olovo
g = Izvor napajanja/baterija
08 – Otpornici postavljeni ispod sedišta
Otpornici mogu dostići temperaturu iznad 100° C kada su u radu (dugotrajna upotreba pokazivača pravca ili treptača upozorenja ako se pokvare), tako da im je potrebno dosta vazduha da bi bili hladni. Ne bi trebalo da budu potpuno zatvoreni ili montirani u direktnom kontaktu sa plastičnom površinom. Zato je dobra ideja da napravite malu montažnu ploču od aluminijumskog lima i stavite je u bicikl.
Z750 ima metalnu ploču sa desne strane, pored kontrolne jedinice, što je idealno mesto za njegovu instalaciju. Ovde smo postavili otpornik za kolo desnog pokazivača pravca pomoću 3 mm matica i vijaka. Postavili smo otpornik za kolo levog pokazivača pravca na levoj strani pored kontrolne jedinice. Međutim, otpornik se ne može zašrafiti direktno na vidljivu metalnu ploču na ovoj strani, pošto se ispod ploče nalazi još jedna kontrolna jedinica, koja bi se mogla oštetiti. Tako smo zašrafili otpornik na metalnu ploču i onda ubacili celu stvar ispod crne kutije.
Kada ste ožičili i povezali otpornike (ne zaboravite kabl za uzemljenje baterije), vreme je za test. Temperaturu otpornika smo pratili infracrvenim termometrom. Zagrevaju se do skoro 80°C za samo nekoliko minuta.
Dakle, nikada ne bi trebalo da koristite dvostranu lepljivu traku, na primer, za pričvršćivanje otpornika u vašem oklopu. Neće biti dovoljno jak i može na kraju da izazove štetu! Kada sve radi kako treba, možete ponovo postaviti rep suknju. Konverzija je sada završena!