VARIJATOR I KVAČILO SKUTERA

Održavanje varijatora i kvačila skutera
Posebna karakteristika skutera je njegov krajnji pogon preko varijatora. Ovo je genijalno jednostavan kontinualno promenljiv menjač, sastavljen od samo nekoliko komponenti, koji prenosi snagu motora na zadnji točak. Varijator je idealan za manje motore i predstavlja alternativu za uštedu težine i troškova za menjač i osovinski ili lančani pogon koji se koristi na većini motocikala. Varijator je prvi put ugradio na skuter kasnih 1950-ih od strane nemačkog proizvođača DKV, u „DKV Hobbi”, skuteru sa dvotaktnim motorom od 75 kubika koji ga je pokretao do impresivne maksimalne brzine od skoro 60 km/h (40 mph).

Kada je u pitanju održavanje i podešavanje vašeg skutera, videćete da je varijator prilično na vrhu dnevnog reda. To je zato što su, s jedne strane, njegove komponente podložne određenom stepenu habanja, a sa druge strane, loše podešen varijator može uzrokovati spore performanse motora.

Kako to radi
Da biste razumeli rad vašeg varijatora, razmislite o prenosu bicikla sa nekoliko lančanih prstenova i lančanika (kao što je planinski bicikl), koji je većini nas poznat. Kada krenete, koristite mali lančanik napred i veliki lančanik pozadi. Zatim, kako se vaša brzina povećava i morate da savladate manji otpor (npr. na nizbrdici), prebacite lanac na veći lančanik napred i manji pozadi.

Varijator radi na sličan način samo što koristi pogonski kaiš umesto lanca, kontinuirano je varijabilan i kontroliše se automatski preko podešavanja centrifugalne sile, u zavisnosti od brzine rotacije.

Pogonski remen prolazi u razmaku između dve polovine remenice u obliku slova V, koje su na promenljivom rastojanju na radilici. Prednja unutrašnja polovina remenice takođe služi kao kućište za centrifugalne tegove varijatorskih valjaka, koji se kreću duž precizno izračunatih zakrivljenih putanja.

Kontra opruga pritiska zadnje polovine remenice jednu na drugu. Kada krenete, pogonski kaiš ide blizu osovine na prednjoj strani i na spoljnom obodu zadnje remenice. Kada otvorite gas, brzina rotacije varijatora se povećava i centrifugalna sila gura tegove valjaka ka spolja. Oni zauzvrat potiskuju pokretnu polovinu remenice ka spolja, tako da se razmak između dve remenice smanjuje, a pogonski kaiš se gura nagore do većeg radijusa, odnosno pomera se ka spolja.

Kako se pogonski remen ne rasteže mnogo, on pritiska opruge na drugom kraju i pomera se prema unutra. Krajnji položaj kaiša je potpuno suprotan njegovom početnom položaju, tako da sada imate visok (povećavaju brzinu) odnos prenosa umesto niskog (smanjenje brzine). Naravno, skuter sa varijatorom takođe mora biti u stanju da radi u praznom hodu. Automatsko centrifugalno kvačilo ima zadatak da pri maloj brzini odvoji zadnji točak od motora i poveže ga čim okrenete gas i brzina motora se poveća na određeni nivo. U tu svrhu postoji kućište zvona kvačila na pogonu zadnjeg točka. Na zadnjem delu varijatora, centrifugalni tegovi sa oprugom, koji su opremljeni frikcionim oblogama, rotiraju u ovom kućištu.

Tačka u kojoj centrifugalni tegovi sa svojim tarnim oblogama „hvataju“ kućište zvona kvačila zavisi od jačine opruga – slabe opruge se uključuju prilično malom brzinom, dok jače opruge pružaju veći otpor centrifugalnoj sili, a zahvatanje je odloženo do nešto veće brzine motora. Zato je važno da opruge odgovaraju karakteristikama motora ako skuter treba da krene optimalnom brzinom motora. Ako su preslabi, motor bi stao; ako su previše jaki, vaš skuter bi mogao da krene samo uz zavijanje motora.

Održavanje – Šta treba održavati?

Pogonski remen
Pogonski remen na vašem skuteru je habajući deo koji se mora menjati u redovnim intervalima. Ako to ne učinite, može doći do pucanja pojasa bez upozorenja – što bi vas sigurno dovelo do iznenadnog zastoja. A ako nemate sreće, kaiš bi se mogao zaglaviti u kućištu, što može dovesti do daljeg oštećenja. Za precizan interval održavanja, pogledajte uputstvo za upotrebu – zavisiće od veličine motora, na primer, i obično je između 10.000 i 30.000 km (5.000 i 20.000 milja).

Remenice
Vremenom se u remenicama razvijaju žljebovi uzrokovani pomeranjem kaiša, što može narušiti funkcionalnost varijatora i smanjiti vek trajanja pogonskog remena. Zbog toga je važno zameniti sve remenice sa žljebovima.

Variator valjci
Valjci varijatora će se takođe istrošiti s vremenom i razviti ravne tačke – u tom trenutku i oni se moraju zameniti. Istrošeni valjci će negativno uticati na performanse i izazvati naglo ubrzanje. Zveckanje koje dolazi iz vašeg skutera je takođe često znak da ih treba zameniti.

Kućište zvona kvačila i opruge
Na kvačilu, obloge su takođe podložne redovnom habanju zbog trenja. Vremenom, ovo će dovesti do istrošenosti kućišta zvona kvačila i urezivanja. Najkasnije, ovi delovi će morati da se zamene kada kvačilo počne da proklizava, odnosno ne može da isporuči snagu točkovima. Pošto se istežu, opruge kvačila se na kraju istroše, što može dovesti do toga da obloge kvačila počnu da zveckaju i skuter će krenuti pri preniskim obrtajima motora. Zato je uvek najbolje zameniti opruge u isto vreme kada servisirate kvačilo.

Priprema
Pre nego što rastavite varijator, pronađite neko čisto i suvo mesto za rad – po mogućnosti mesto gde možete ostaviti svoj skuter neometano ako treba da nabavite nove delove. Pre nego što počnete, uverite se da imate pri ruci sledeće alate: dobar set nasadnih ključeva, veliki i mali moment ključeve (navrtka varijatora zahteva 40-50 Nm), gumeni čekić, kliješta za kliješta, malo masti, sredstvo za čišćenje kočnica, set krpa ili brisača i, što je najvažnije, alati za hvatanje i zaključavanje opisani u sledećem odeljku. Uvek je dobra ideja da stavite veliki peškir ili list kartona na pod tako da imate negde čisto da stavite demontirane delove.

Savet: Snimite fotografiju pametnim telefonom pre nego što demontirate varijator. Ovo će vam uštedeti mnogo grebanja po glavi kada je u pitanju ponovno sastavljanje delova.

Inspekcija, održavanje i montaža – hajde da počnemo

Pristup varijatoru
1 – Luftfilterkasten losen
Da biste pristupili varijatoru, prvo ćete morati da uklonite poklopac varijatora. Započnite čišćenjem spoljašnjosti poklopca, a takođe proverite koje komponente treba da uklonite da biste pristupili varijatoru. Moguće je da je zadnji kočioni vod fiksiran na dnu poklopca, ili je kick-starter na putu. Na nekim modelima skutera, kao u našem primeru, takođe ćete morati da uklonite usisnu cev sistema za hlađenje ventilatora ili vazdušnu kutiju.

2 – Skinite štitnik od prskanja
Sve obloge koje sprečavaju skidanje poklopca varijatora će, naravno, morati da se uklone.

3 – Odvrnite maticu zadnjeg pogonskog vratila
U nekim slučajevima, zadnja pogonska osovina je takođe montirana u poklopac i fiksirana navrtkom, koja će se prvo morati odvrnuti. Na većem poklopcu varijatora naći ćete i poseban manji poklopac koji treba ukloniti. Da biste uklonili maticu, moraćete da držite varijator posebnim alatom da biste ga zaustavili da se okreće.

4 – Otpustite poklopac variomatike
Kada ste sigurni da nema drugih komponenti koje sprečavaju uklanjanje poklopca varijatora, odvrnite pričvrsne zavrtnje u dijagonalno suprotnom redosledu radeći spolja ka unutra. Obratite pažnju na položaje pojedinačnih šrafova ako su različite dužine (zapišite!) i uverite se da ne izgubite nijednu podlošku.

Nekoliko tapkanja gumenim čekićem može pomoći

Sada bi trebalo da možete da skinete poklopac. Ako nije, proverite gde se nalazi tačka. Možda ste zaboravili šraf – šta god da radite, ne koristite silu. Samo ako ste potpuno sigurni da niste zanemarili nijedan šraf, u redu je da pribegnete gumenom čekiću da biste olabavili poklopac varijatora koji je veoma čvrsto prilegao.

Kada uspešno uklonite poklopac, uverite se da sve adapterske čahure ostaju na mestu i da se ne mogu izgubiti.

Ako zadnja pogonska osovina štrči u poklopac, generalno ćete primetiti da negde postoji labava čaura, koju takođe ne smete da izgubite. Temeljno očistite unutrašnjost poklopca, uklanjajući svu prašinu i prljavštinu. Ako u kućištu varijatora ima ulja, to znači da imate curenje zaptivke motora ili pogonske zaptivke, koja se svakako mora zameniti. Sada gledate u varijator.

Pregled i održavanje pogonskog remena i varijatorskih valjaka
5 – Skinite variomatic poklopac
Da biste ugradili novi pogonski kaiš ili nove varijatorske valjke, počnite tako što ćete odvrnuti pričvrsnu maticu na polovinama prednjih remenica na rukavcu radilice. Dok to radite, moraćete da držite varijator mirno pomoću specijalnog alata za zaključavanje.

6 – Skinite prednju remenicu
Ako je prednja remenica nazubljena, možete kupiti alat za zaključavanje koji odgovara vašem skuteru. Ako na prednjoj strani remenice postoje rupe ili peraja, možete ih uhvatiti odgovarajućim držačem.

Vešti „uradi sam“ mehaničari mogu da naprave sopstveni alat za zaključavanje ili držač od ravnog čelika. Ako blokirate remenicu držeći rebra za hlađenje, budite veoma oprezni da ne oštetite ili slomite rebra.

Važno: Matica je veoma zategnuta, tako da je neophodno koristiti alat koji dobro pristaje i drži varijator veoma bezbedno kako bi se sprečila bilo kakva oštećenja! Možda ćete želeti da dobijete nekoga da vam pomogne tako što ćete čvrsto držati alat na mestu dok otpuštate maticu.

Kada olabavite i uklonite maticu, moći ćete da uklonite prednju remenicu. Ako postoji pogonski točak za pokretanje koji se nalazi na osovini iza matice, zabeležite njegov položaj.

7 – Pogonski remen
Sada ćete moći da pristupite pogonskom remenu. Kaiš ne sme da bude napukao, lomljiv, pohaban ili da ima polomljene zube. Ne sme biti zauljen i mora imati određenu minimalnu širinu (proverite kod vašeg lokalnog distributera da saznate koja je granica habanja). Velika količina gumenih ostataka u kućištu uzrokovanih habanjem može ukazivati na to da kaiš ne radi ispravno u varijatoru (istražite uzrok!) – ili može biti samo zbog činjenice da je održavanje odavno zakašnjelo. Prevremeno habanje pogonskog remena može biti posledica pogrešno postavljene ili istrošene remenice.

Ako su polovine remenice užlebljene, moraju se zameniti (vidi gore). Ako su zbog toplote postale plave, to znači da su se iskrivile ili su bile pogrešno postavljene. Ako pogonski kaiš još uvek ne treba da se zameni, obrišite ga sredstvom za čišćenje kočnica i označite ispravan smer kretanja na njemu pre nego što nastavite.

8 – Valjci varijatora
Da biste proverili valjke varijatora, ili da biste ih zamenili, povucite polovinu prednje unutrašnje remenice sa kućištem varijatora sa osovine kao celinu.

Kućište može biti pričvršćeno za remenicu ili labavo – tako da držite jedinicu veoma čvrsto zajedno dok je uklanjate kako biste bili sigurni da se komponente ne raspadaju i da biste zadržali tegove varijatora na mestu.

Sada demontirajte kućište varijatorskih valjaka – tačno zabeležite položaj pojedinačnih delova. Očistite ih sredstvom za čišćenje kočnica.

Proverite da li su valjci varijatora istrošeni – ako su istrošeni, pokazuju ravne tačke ili ugaono habanje, ili su nepravilnog prečnika, zamenite ih u kompletu.

9 – Stavite sklop varijatora na osovinu.
Prilikom sastavljanja kućišta varijatora, varijatorski valjci i gusjenice moraju biti ili malo podmazani ili postavljeni suvi (pitajte u vašem lokalnom zastupstvu).

Ako je kućište varijatora opremljeno O-prstenom, on će morati da se zameni novim. Kada postavljate jedinicu na osovinu, vodite računa da varijatorski valjci ostanu na svom mestu u kućištu, inače ćete morati ponovo da ga uklonite i ponovo postavite valjke.

10 – Razdvojite polovice remenica
Razdvojite zadnje polovine remenice, tako da kaiš može duboko da klizi između dve polovine i da ima više prostora na prednjoj strani.

11 – Montirajte odstojnu podlošku
Sada ugradite polovinu prednje spoljne remenice varijatora sa svim njegovim komponentama – lagano podmažite osovinu pre postavljanja čaure. Uverite se da je pogonski remen ravnomerno postavljen između polovina remenice i nemojte ga zaglaviti.

12 – Stavite sve podloške i centralnu maticu
Pre nego što stavite maticu, još jednom proverite da li su sve komponente u svom prvobitnom položaju i nanesite malo lepka za učvršćivanje navoja na maticu.

Ponovo koristite alat za zaključavanje i moment ključ da zategnete i pritegnete maticu u skladu sa specifikacijama proizvođača. Ako vam to olakšava, neka vam neko ponovo drži alat za zaključavanje dok radite! Proverite ponovo da li remenice varijatora rade pravo u odnosu na zaptivnu površinu kućišta kada rotirate varijator.

Ako se ljuljaju, proverite da li ste sve pravilno montirali! Zategnite pogonski remen tako što ćete ga lagano izvući između polovina zadnjih remenica.

Pregled i održavanje kvačila – hajde da počnemo

13 – Uklanjanje kvačila
Skinite kućište zvona kvačila sa osovine kako biste mogli da proverite njegovu unutrašnju radnu površinu i obloge centrifugalnih utega. Proverite kod svog lokalnog zastupnika ograničenja habanja – obloge koje su manje od 2 mm debljine ili su neravnomerno istrošene moraju se odmah zameniti.

Možete proveriti kvačilo bez skidanja pogonskog remena.

Ako menjate obloge kvačila i opruge, bolje je da celu zadnju jedinicu remenice, zajedno sa kvačilom, povučete sa osovine, jer se mora zašrafiti i to otežava opruga unutra. Da biste to uradili, prvo uklonite pogonski remen. Da biste odvrnuli centralnu maticu na osovini, čvrsto držite kućište zvona kvačila specijalnim alatom koji hvata otvore kućišta zvona ili držite spoljašnjost zvona ključem za traku. Još jednom, možda bi bilo od pomoći da naterate nekoga da drži alat za hvatanje na mestu dok odvrćete maticu.

Ako se navrtka nalazi spolja, možete je odvrnuti pre nego što skinete poklopac varijatora – u tom slučaju ćete već obaviti ovaj korak, kao u našem primeru. Kada odvrnete maticu, uklonite kućište zvona kvačila i, kao što je pomenuto u prethodnom odeljku, proverite da li ima znakova habanja (žlebova). Ako su obloge kvačila istrošene ili su opruge centrifugalnih utega istegnute, moraćete da povučete jedinicu remenice, zajedno sa kvačilom, sa osovine, kao što je opisano u prethodnom odeljku. Ova jedinica je spojena velikom centralnom maticom.

Da biste otpustili ovu maticu, uhvatite kvačilo odgovarajućim alatom, kao što je ključ za metalnu traku, i koristite poseban ključ odgovarajuće veličine da biste otpustili maticu – kliješta za vodenu pumpu nisu prikladna!

SAVET! Možete kreirati vreteno sa šipkom sa navojem
Pošto su polovine remenice međusobno pritisnute unutrašnjom kontra oprugom, jedinica će se raspasti kada olabavite maticu – imajte to na umu i pritisnite jedinicu kako biste postepeno uklonili maticu sa osovine.

Imajte na umu da ako je motor vašeg skutera veći od 100cc, opruga je prilično jaka. Da biste držali oprugu, toplo preporučujemo da sve komponente držite zajedno spolja pomoću vretena i postepeno popuštate nakon što uklonite maticu.

14 – Postavite nove obloge kvačila sa novim prstenovima
Ovo vreteno takođe pomaže u kontroli opruge tokom ponovnog sastavljanja tako da je lakše staviti maticu.

Kada odvojite kvačilo od remenice, možete zameniti opruge i obloge. Uvek koristite nove prstenove kada menjate obloge i uverite se da su dobro postavljeni.

Briga o ležajevima kvačila
Čaura jedinice remenice uglavnom sadrži igličaste ležajeve – ključno je da ne dozvolite da prljavština uđe u ležajeve i da se uverite da rade glatko i lako. Ako je potrebno, očistite prskanjem PROCICLE Brake Cleaner i ponovo podmažite. Proverite da li ležajevi ne propuštaju – jer svaka mast koja padne na pogonski kaiš može dovesti do njegovog klizanja.

 

Instaliranje kvačila
Da biste instalirali kvačilo, postupite obrnutim redosledom. Zategnite spoljnu centralnu maticu pomoću moment ključa od 3/8″, 19 – 110 Nm – proverite kod svog lokalnog distributera tačan obrtni moment. Pre ponovnog zatvaranja kućišta varijatora, još jednom proverite da li su sve komponente ispravno instalirane, a zatim ponovo vratite sve spoljne komponente u prvobitni položaj.

Tuning
Da bi se obezbedile optimalne performanse na putu, težina varijatorskih valjaka mora biti optimalno usklađena sa opsegom obrtaja motora. Ako su varijatorski valjci preteški, velika centrifugalna sila će gurnuti kaiš nagore između polovina remenice na prednjoj strani pre nego što motor dostigne svoju idealnu brzinu – motor će raditi i nećete imati dobro ubrzanje.

Ako su tegovi suviše lagani, prenosni odnos će biti stalno prekratak, motor će se preokrenuti, a vi gubite snagu. Na primer, mnogi standardni motori od 50cc sa svojim originalnim izduvnim gasom imaju idealnu brzinu od pribl. 6.000 obrtaja u minuti, odnosno ovo je nivo na kome je snaga motora najveća. Varijator se zatim podešava na ovu brzinu – tj. „promena stepena prenosa“ će se desiti na pribl. 6.000 o/min. Međutim, ako instalirate auspuh koji podržava punjenje cilindra drugačije, ili ako koristite druge delove za podešavanje, ova idealna brzina neće biti ista.

Većina izduvnih sistema sa performansama će proizvesti veću idealnu brzinu i zahtevaće lakše varijatorske valjke. Oni se često isporučuju sa izduvnim gasom. Ako ih ne instalirate u isto vreme, vaš izduvni sistem “performansi” može postati više smanjenje performansi. Takođe morate imati na umu težinu vozača prilikom podešavanja.

Dakle, ako želite da izvučete maksimum iz motora vašeg skutera, biće potrebno nekoliko pokušaja i grešaka da biste saznali koje težine valjka varijatora su najbolje za vas. U tu svrhu na tržištu postoje setovi za podešavanje. Kada odredite optimalnu težinu valjka, menjate valjke za podešavanje valjcima za dugotrajnu upotrebu.

Ulično legalno
Ako podešavanje omogući vašem skuteru da premaši dozvoljenu maksimalnu brzinu, to više neće biti dozvoljeno na ulici. Neki varijatori su opremljeni prstenom za gas (ograničavajući prsten) kako bi ispunili nemačke smernice za odobrenje – uklanjanje ovog prstena će takođe značiti da vaš skuter više nije legalan na ulici. A ako još nemate vozačku dozvolu koja vam dozvoljava da vozite brža vozila, možda ćete se naći u velikoj nevolji ako vas policija uhvati na javnom putu kako se vozite tako podešenim skuterom!