Zamena lanca i lančanika na motociklu
Kontinuirano unapređenje proizvodnih tehnologija znači da moderni kompleti lanaca sa O, Ks i Z prstenovima nude izvanrednu kilometražu – ali komponente pogona su i dalje podložne stalnom habanju i habanju.
„Zupci“ na lančaniku i lančaniku i sve manji intervali zatezanja su znak da je potreban novi komplet lanca i lančanika! Ali generalno, zamena obično kasni. Ako možete da podignete karike lanca na lančaniku za nekoliko milimetara iako je lanac pravilno zategnut, ili ako je lanac očigledno nejednako izdužen, onda je vreme da se ukloni. Bajkeri koji su na lopti uvek će zameniti kompletan komplet – jer znaju da će se novi lanac vrlo brzo prilagoditi stepenu istrošenosti prednjih i zadnjih lančanika. O, Ks i Z-prstenovi lanci imaju trajno podmazivanje mašću, što osigurava da su klinovi unutar lanca uvek podmazani.
Pogonski lanac je jak onoliko koliko je jaka njegova najslabija karika. Ako je lanac montiran pomoću zakovice, uverite se da je zakivanje obavljeno pažljivo i profesionalno pomoću odgovarajućeg alata za lanac.
Važno: Ako nemate iskustva sa lančanim zakivanjem, ovaj zadatak je najbolje prepustiti profesionalcima! Koristite samo klip master veze na biciklima do 125 cc. Brave sa zavrtnjima za lanac su dostupne specijalno za Enuma lance i moraju se montirati precizno kako je opisano u pratećim uputstvima.
Promena kompleta lanca i lančanika – hajde da počnemo
1 – Poništite lančanik
Da biste došli do lančanika, možda ćete morati da uklonite oslonac za noge, menjač (obratite pažnju na položaj!) i poklopac. Kada podignete poklopac, pazite na mogući aktuator kvačila – pokušajte da ga ne odvojite ako je moguće. Da biste osigurali motocikl, stavite ga u prvu brzinu i aktivirajte zadnju kočnicu (pozovite pomoćnika da upravlja kočnicom) tako da možete otpustiti lančanik. Postoje razni tipovi lančanika (centralna navrtka sa podloškom, centralni vijak sa podloškom, montažna ploča sa dva manja vijka). Prvo uklonite uređaj za zaključavanje (npr. savijte podlošku sa otvorenim jezičkom), pre nego što olabavite pričvrsni vijak ili maticu lančanika koristeći odgovarajuću navrtku za utični ključ i mrlju od masti za laktove.
2 – Uklanjanje zadnjeg točka
Sada uklonite zadnji točak. Ako nemate centralno postolje, imajte na umu da dizalica koja je pričvršćena na zakretnu ruku nije pogodna za uklanjanje zakretne ruke. Uklonite štitnik lanca i zadnji držač, ako postoji. Otpustite maticu osovine i izvucite osovinu plastičnim čekićem. Koristite štap ako je potrebno. Čvrsto držite točak i pažljivo ga pustite da sklizne na pod, gurnite ga napred i uklonite sa lanca.
Napomena: Zabeležite mesto ugradnje odstojnih čaura!
3 – Zamenite lančani točak
Odvrnite lančani točak sa nosača lančanika na zadnjem točku. I ovde prethodno savijte sve podloške. Uvek treba da montirate nove podloške ili samokonstruirajuće matice. Očistite nosač i ugradite novi lančanik. Zategnite zavrtnje unakrsno, najbolje pomoću moment ključa u skladu sa specifikacijama proizvođača. Poravnajte sve podloške. Dajte točku konačnu proveru: Da li svi ležajevi i zaptivke još uvek izgledaju u dobrom radnom stanju? Da li je amortizer zadnjeg točka iza nosača lančanika još uvek pravilno zategnut? Zamenite sve oštećene komponente.
4 – Skinite zakretnu ruku
Okretna ruka se mora ukloniti da bi se uklopio beskonačni lanac. Ovo nije neophodno ako koristite vezu i možete da nastavite sa korakom 07. Okretna ruka se uklanja na sledeći način: Prvo odvojite crevo kočnice od zakretne ruke, ali ga nemojte skidati sa čeljusti ili na drugi način otvarati kočnicu sistem! Dovoljno je ukloniti šipku kočione čeljusti sa zakretne ruke i umotati demontiranu kočionu jedinicu u krpu i staviti je ispod bicikla. Okretna ruka je sada povezana samo sa biciklom na vešanju i osovini. Ako vaš bicikl ima ogibljenje sa dvostrukim amortizerima, uklonite donje kopče sa zakretne ruke. Ako imate mono-šok, možda ćete morati da poništite vezu.
Odvojite trenutak da pogledate kako vešanje funkcioniše i odlučite koje vijke treba odvrnuti. Zabeležite položaj svih uklonjenih komponenti! Na kraju, odvrnite maticu osovine glavčine zakretne ruke i pažljivo gurnite osovinu. Ovo je uglavnom dobro podmazano, pa pokušajte da ne padne u prljavštinu.
5 – Instalirajte novi lančanik
Sada možete ukloniti lančanik. Obavezno zapamtite njegov položaj za postavljanje – često postoji deblji i ravniji bok. Morate ga ispravno ponovo instalirati da biste osigurali ispravno poravnanje lanca. Nepravilno postavljen lanac može da pukne! Napomena: Nakon što ste temeljno očistili okolinu, možete postaviti novi lančanik zajedno sa lancem u ispravan položaj. Ako je potrebno, zamenite podlošku i pričvrstite maticu/zavrtnje. Oni će kasnije biti zategnuti moment ključem.
6 – Očistite, podmažite i ponovo sastavite
Koristite odgovarajuća sredstva za čišćenje da temeljno očistite sve komponente zakretne ruke i nosača zakretne ruke. Podmažite sve pokretne delove (čaure, zavrtnje). Ako je vaša zakretna ruka opremljena klizačem za sprečavanje habanja lanca, ovo treba zameniti ako se istrošio. Ako ste uklonili zakretnu ruku, morate ponovo podmazati ležajeve zakretne ruke. Uvek pogledajte uputstva za podmazivanje proizvođača.
Ako je ikako moguće, potražite nekoga da vam pomogne da ponovo instalirate zakretnu ruku, tako da dok postavljate zakretnu ruku u okvir, vaš pomoćnik može da ubaci osovinu. Zatim zamenite amortizere i, ako imate mono-amortizer, postavite polugu i zategnite obrtnim momentom koji preporučuje proizvođač. Prilikom ponovnog postavljanja točka, dvaput proverite da li su kočnica, nosač kočione čeljusti i odstojnici ispravno postavljeni.
7 – Lanac sa veznom karikom
Ako je lanac montiran pomoću spojne karike, pogledajte priložena uputstva za montažu ili uputstva za korišćenje alata za lanac.
8 – Podesite napetost lanca
Skoro gotovo: Podesite zategnutost/labavost lanca na sledeći način: okrenite zadnji točak rukom i odredite najuže mesto – ovo je važno jer će lanac koji je previše zategnut uništiti ležaj izlaznog vratila menjača – a to je skupa greška. Standardna napetost je otprilike 2 širine prsta u sredini donjeg lanca sa biciklom natovarenim i na tlu. Najlakši način da to proverite je da sednete na bicikl i pozovete prijatelja da ga testira umesto vas. Da biste promenili napetost mehanizma za podešavanje, prvo olabavite osovinu i podignite bicikl. Važno je da se ravnomerno podesi sa obe strane zakretne ruke kako bi se održalo poravnanje točkova. Ako ste u nedoumici, proverite poravnanje pomoću testera za poravnanje lanca, dugačke ravne letve ili parčeta kanapa. Imajte na umu da se previše zategnuti, istrošeni ili loše održavani lanci mogu pokvariti – a to može dovesti do jako udubljenja kućišta motora ili čak izazvati nesreću ili još gore! Chain Monkei može biti od koristi prilikom zatezanja lanca.
Zatim zategnite zakretnu ruku, osovinu točka i lančanik pomoću moment ključa prema specifikacijama proizvođača. Pričvrstite maticu zadnje osovine novim klin, ako postoji. Kada ponovo postavite poklopac, mjenjač i štitnik lanca itd., još jednom provjerite sva pričvršćivanja. Nakon cca. 300 km, trebalo bi ponovo da proverite zategnutost vašeg lanca – novi lanci imaju tendenciju da se rastežu u početku.
I ne zaboravite da podmazujete! Oni koji koriste svoj bicikl za obilazak ili jednostavno pređu mnogo milja mogu produžiti životni vek svog kompleta za lanac i istovremeno izbeći veliki deo posla korišćenjem automatskog podmazivača lanca, pogledajte Sistem za podmazivanje vrh lanca i Održavanje vrha lanca.