Tehnički podaci

Vijci su veza između širokog spektra komponenti motocikla i dolaze u svim oblicima, bojama i materijalima. Oni mogu poboljšati ili umanjiti vizuelni izgled motocikla i mogu biti prava glavobolja ako se skinu ili se više ne mogu odvrnuti. Pošto šraf nije samo šraf, trebalo bi da proverite nekoliko stvari kada ga menjate da bi rezultat izgledao dobro, da je dovoljno kvalitetan da izdrži opterećenja i da je dugotrajan.

Šrafovi

Veći šrafovi i zavrtnji na vozilu koji su izloženi velikim opterećenjima uglavnom imaju klasičnu šestougaonu glavu, dok se za veličine od 8 mm i manje, često koristi ili šestougaona ili Torx glava.

Uobičajenim krstastim ili ravnim šrafovima uvek morate pažljivo rukovati odgovarajućim šrafcigerima, inače ćete ih brzo oštetiti. Stoga je preporučljivo da ih zamenite šestougaonim zavrtnjima gde je to moguće – pod uslovom da se uklapaju u stil motocikla.

Tamo gde je bitan izgled, u zavisnosti od primene, vijci sa upuštenom glavom su često elegantniji od konvencionalnih šestougaonih vijaka sa cilindričnom glavom (inbus šrafovi). Vijci sa šestouglom glavom sa konusnom glavom takođe mogu biti vizuelno privlačni.

Često je preporučljivo da se glava zavrtnja uvuče u materijal iz vizuelnih ili prostornih razloga. Ovo se može uraditi pomoću upuštača i upuštenog zavrtnja. Ako je materijal previše tanak za ovo, kao alternativa može se koristiti šraf sa ravnom glavom. Iako ne završava u istoj ravni sa materijalom, samo blago štrči.

Vijci sa okruglom glavom su više za klasične motocikle ili željeni klasični izgled.

Ako glava zavrtnja ne može da se drži tokom procesa montaže, vredi koristiti kvadratni vrat ispod („zavrtnje sa glavom pečurke“) kao element protiv rotacije.

Matice

Takođe možete birati između različitih izgleda matica. Pored normalnih šestougaonih matica, postoje matic sa obručima koje efikasnije raspoređuju pritisak prijanjanje. Neke matice se koriste u dekorativne svrhe i štite navoj od prljavštine i vremenskih uticaja.

Za glavu upravljača, na primer, koriste se žlebljene matice. U većini situacija je elegantnije koristiti samokonstruirajuću maticu ili lepkove za učvršćivanje navoja (posebno za zaštitu vijčanog spoja od vibracija). Tanke matice su dobro rešenje ako ima malo slobodnog prostora (ispod blatobrana, na primer). Leptir matice se mogu rastaviti bez upotrebe alata.

Podloške

Kada je reč o blagoj raspodeli pritiska za presovanje, zavrtnji/matice sa kragnom su idealan izbor, ili umesto njih koristite veće podloške.

Opružne podloške (sl. 5a) otežavaju otpuštanje vijčane veze, dok zupčaste podloške (sl. 5b), koje se zabijaju u podlogu, imaju još čvršće prijanjanje. Na navojima na mestima koja su sklona vibracijama treba koristiti samokonstruirajuće navrtke ili uređaj za zaključavanje zavrtnja u obliku kapi. Gumeni ležajevi (slika 5e) mogu zaštititi osetljive (npr. elektronske) komponente od vibracija.

Postavite najlonsku podlošku ispod (slika 5c) ako želite da zaštitite obojenu ili uglačanu podlogu.

Vijčani spojevi koji zatvaraju kućište napunjeno tečnošću ili uljem zahtevaju zaptivanje. Ako nema papirne ili gumene zaptivke, postavite bakarnu ili aluminijumsku podlošku direktno ispod glave zavrtnja kao zaptivača (slika 5d). Bakarne i aluminijumske zaptivne prstenove treba koristiti samo jednom.

Ako je potrebno zameniti zakivani vijak na spoju (npr. oslonac za noge), u ovoj situaciji se u većini slučajeva može ugraditi zavrtanj sa samokonstruirajućom navrtkom, koji zategnete tako da se spoj i dalje može pomerati.