Ako vaši karburatori nisu sinhronizovani, u praznom hodu će biti grudvast, reakcija gasa gruba i motor neće dostići svoju punu snagu. Kada se to dogodi, vreme je da pravilno podesite karburatore.

Stvari koje treba znati o sinhronizaciji karburatora
Neujednačen rad u praznom hodu, loš odziv gasa i više vibracija nego što je potrebno kod višecilindarskih motora mogu biti znak da karburatori nisu sinhronizovani. Zamislite zapregu konja u kojoj jedan želi da galopira, drugi se kreće blagim kasom, dok su dva druga sklonija hodanju. Kao rezultat toga, galoper uzalud napreže zaprege, hodači počinju da se spotiču, kasač ne zna da li dolazi ili odlazi, a vozaču je dosta.

Zahtevi
Pre nego što razmislite o sinhronizaciji karburatora, morate se uveriti da je sve ostalo u redu. Paljenje i ventili moraju biti pravilno podešeni, kao i zračnost kablova za gas. Filter za vazduh, usisne grane i svećice treba da budu u dobrom stanju.

Zašto sinhronizovati?
Motor usisava mešavinu vazduha i goriva iz karburatora pri svakom usisnom taktu. A gde je usisavanje, tu je i vakuum. Ovaj vakuum mora biti isti u svim usisnim kanalima cilindara tako da se komore za sagorevanje napajaju istom brzinom. Ovo je jedan od uslova za nesmetan rad motora. Brzina pomaka je regulisana koliko je daleko otvoren ulaz za napajanje; ili drugim rečima, položaj ventila za gas ili kliznog ventila u pojedinačnim karburatorima.

Kako se vrši prilagođavanje?
Da biste pristupili zavrtnjima za podešavanje, često vam je potreban ekstra dugačak odvijač. Prigušni ventili CV karburatora su obično međusobno povezani pomoću spojnice sa oprugom, koja ima vijak za podešavanje. Kod četvorocilindričnog motora, sinhronizacija se vrši okretanjem šrafova, na sledeći način: Prvo, sinhronizujte dva desna karburatora i dva leva karburatora, zatim sinhronizujte dva para jedan sa drugim dok vakuum u sva četiri ugljena hidrata ne bude isti .

U drugim slučajevima, npr. kliznih karburatora, karburatorska grupa ima jedan ugljeni hidrat koji služi kao fiksna referentna tačka za sinhronizaciju svih ostalih. Vijak za podešavanje se obično nalazi ispod gornjeg poklopca.

Bitno: sinhronizator
Da biste mogli da podesite istu količinu mešavine vazduha/goriva u svim usisnim kanalima, potrebni su vam vakuum manometri, koji su u suštini suprotni od manometra za proveru pritiska u gumama. Za razliku od guma, svi cilindri se mere istovremeno, tako da vam je potreban jedan vakummetar po cilindru. Dostupni su u setovima od 2 ili 4 kalibra i tada se nazivaju sinhronizatori. Oni takođe uključuju cevi i adaptere koji su vam potrebni. Pošto se u većini slučajeva rezervoar mora ukloniti, ali motor mora da radi tokom podešavanja, preporučuje se da nabavite i malu bocu za gorivo za napajanje karburatora. Možete ga okačiti na retrovizor, na primer.

Važno: Sinhronizaciju treba obaviti na otvorenom ili otvorenom nadstrešnici; nikada ni u delimično zatvorenim prostorima zbog motora koji radi. Ako su uslovi vetra nepovoljni, izduvni gasovi predstavljaju opasnost od trovanja ugljen-monoksidom, čak iu otvorenoj garaži.

Sinhronizovanje karburatora – sada da počnemo

01 – Važno – Prvo smanjite protok vazduha
Prvo zagrejte motor, zatim ga stavite na centralno postolje i ugasite motor. Sada uklonite rezervoar i sve poklopce i obloge koji vam mogu biti na putu. Boca za gorivo mora uvek biti postavljena više od karburatora. Sledi sinhronizator. Radi lakšeg pakovanja, sinhronizatori se uglavnom isporučuju u delovima, ali se lako sklapaju – jednostavno sledite uputstva. Svaki put kada koristite sinhronizator, uvek zašrafite nazubljeni zavrtanj (koji reguliše protok vazduha) čvrsto rukom, ali bez lomljenja creva.

Razlog: Imamo posla sa veoma malim vakuumom, tako da indikatorske igle na meračima reaguju osetljivo. Ako spojite merač sa preniskim podešenim prigušenjem i pokrenete motor, igla će snažno pomerati iz jednog ekstrema u drugi pri svakom udaru motora i merač se može slomiti.

02 – Povežite sinhronizator
Sada povežite cevi sinhronizatora sa motociklom. U zavisnosti od toga koji bicikl imate, ove priključne tačke mogu biti na glavi cilindra (pogledajte sliku 1), karburatorima (obično na vrhu prema usisnom razvodniku) ili usisnim granama (pogledajte sliku 2).

Kolektori često imaju priključne mlaznice, koje se zatvaraju gumenim poklopcem. Na karburatoru ili glavi cilindra, moraćete da odvrnete male čepove i zamenite ih adapterima za mlaznice (sinhronizatori obično dolaze sa adapterima koji se najčešće koriste).

03 – Kalibracija svih merača
Pre nego što povežete merače, kalibrišite ih tako da svi pokazuju isto očitavanje. Ovo će otkriti da li bilo koji merač daje netačna očitavanja ili da li bilo koji priključak cevi curi. Da biste to uradili, prvo povežite sve merače sa T- ili I-adapterima (obično takođe uključenim u sinhronizator) tako da svi ulaze u jednu cev. Povežite ovu cev sa karburatorom ili usisnom granom, a ostale priključke ostavite zatvorene.

Sada pokrenite motor i podesite merače na nazubljenim navrtkama samo toliko da igle i dalje imaju “živo” kretanje, ali su dovoljno prigušene. Pokazivač koji se uopšte ne pomera znači blokiran merač, pa malo odvrnite nazubljenu maticu. Svi merači sada treba da pokazuju ista očitavanja. Isključite motor. Pod pretpostavkom da su merači potpuno netaknuti, sada možete pričvrstiti po jedan merač na svaki cilindar i postaviti ih na bezbedno mesto na biciklu i pričvrstiti ih tako da ne padnu (pazite jer merači imaju tendenciju da “lutaju” zbog motora vibracije).

Pokrenite motor, lagano ga okrećite nekoliko puta do oko 3000 o/min, a zatim ga ostavite da radi u praznom hodu. Proverite očitavanja merača i podesite, ako je potrebno, na narebrenim navrtkama dok ne budu dovoljno laki za čitanje. Većina proizvođača toleriše odstupanje do 0,03 bara.

04 – Podesite karburator na iste izmerene vrednosti
U zavisnosti od konkretnog motocikla, ili identifikujte osnovni ili glavni karburator, a zatim podesite sve ostale što je preciznije moguće na istu postavku pomoću vijaka za podešavanje ili, kao što je već opisano, prvo sinhronizujte desni i levi karburator, a zatim sinhronizujte dva para jedan drugom. S vremena na vreme lagano okrećite brzinu da proverite da li se motor vraća na ispravnu brzinu u praznom hodu; ako nije, ponovo podesite pomoću vijka za podešavanje praznog hoda. Ako se sinhronizacija pokaže nemogućom, karburatori možda usisavaju vazduh preko usisne grane koja je ili porozna ili curi na spoju sa ugljenim hidratom ili glavom cilindra, ili je osnovna postavka karburatora postala potpuno pokvarena. U retkim slučajevima, uzrok može biti jako zaprljan karburator. Svakako bi trebalo da istražite i otklonite ove potencijalne greške, inače će svi dalji pokušaji sinhronizacije biti besmisleni. Dodatne informacije o čišćenju karburatora možete pronaći ispod karburatora „uradi sam” sa vrhom.

Međutim, pretpostavićemo da je to bio uspeh i čestitamo vam na znatno uglađenijem kretanju bicikla i spontanijem odgovoru na gas, što čini vožnju još prijatnijom nego ranije. Sada možete da isključite sinhronizator i da skinete pritisak sa cevi tako što ćete lagano odvrnuti nazubljene matice. Vratite gumene čepove (iskoristite priliku da proverite poroznost) ili pažljivo zašrafite čepove (meki materijal!). Zatim ponovo postavite i povežite rezervoar i poklopce/oklope i sipajte gorivo koje je ostalo u boci za gorivo u rezervoar. Posao obavljen!